tweehandskachel - defect - geen verkoopovereenkomst ?

wapa1974
Topic Starter

tweehandskachel - defect - geen verkoopovereenkomst ?

#1 , 23 okt 2006 09:52

Beste,

Een cli?nt van mij heeft bij buren een tweedehands steenkoolkachel gekocht. Nu blijkt deze niet meer in orde. Nl er is een scheur aan de achterzijde van de kachel en deze werd gedicht met klei om het te verbergen.

De mevrouw heeft geen verkoopsovereenkomst afgesloten en ook geen document waaruit blijkt dat er een verkoop is geweest of dat zij iets heeft moeten betalen.

Staat zij juridisch ergens om te protesteren tegen de kachel die in slechte staat is of niet werkt?

Zelf denk ik dat zij nergens staat maar ja je weet nooit !!

Alvast bedankt.

Anne

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999

#2 , 28 okt 2006 19:56

Alles hangt mi af van de houding van de buren.

-Zo zij toegeven de kachel aan uw client verkocht te hebben en er ook daadwerkelijk het geld voor ontvangen te hebben,
-en zo u kan bewijzen dat zij van het gebrek aan de kachel, nl de scheur,afwisten en dat te kwader trouw verborgen hebben voor de koper,
-en zo die herstelling met klei effectief niet volgens de regels der kunst is
-en zo er geen discussie is dat de herstelde scheur op het ogenblik van de koop al bestond

zou uw client op basis daarvan de ontbinding van de verkoop kunnen
eisen.

door het feit dat zo'n kachel, indien niet in orde, mogelijk gevaarlijk is (gevaar voor verstikking, CO vergiftiging) , en de buren dat wetende hem toch nog aan uw client verkocht hebben,

zou uw client strafrechtelijk klacht kunnen indienen

alles hangt dus af van de reactie van de buren
tot zolang we die niet kennen valt er over de haalbaarheid van deze zaak niks te zeggen

wapa1974
Topic Starter

#3 , 30 okt 2006 09:14

Hallo,

Bedankt voor uw antwoord. Ik ga haar even hierover contacteren en zien welke stappen ze wil ondernemen.

Als ze een minnelijke schikking willen treffen lijkt me dit de beste oplossing want om het langs de gerechtelijke weg te willen afhandelen is het in principe de soep de kolen niet waard. (de aankoop betrof slechts 150 euro).

Helaas is mijn cli?nt niet in de positie om een gerechtelijke procedure in te zetten tenzij ze een pro deo zou willen aanvragen.

Dus ik raad haar aan eens een goed gesprek te hebben met haar buren.

Nogmaals bedankt voor de goede raad !

Anne

Reclame

koen999

#4 , 30 okt 2006 10:12

Dus ik raad haar aan eens een goed gesprek te hebben met haar buren.
dat lijkt me ook de beste oplossing,
procederen tegen een buur is een leven lang burenruzie ongeacht wie in het gelijk gesteld wordt betreffende de kachel

Terug naar “Gebrekkige Producten”