aankoop 2dehands vrachtwagentje

hansp
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: OOST-VLAANDEREN

aankoop 2dehands vrachtwagentje

#1 , 07 okt 2006 15:10

Hallo,
heb goede week geleden een vrachtwagentje gekocht voor ponys te vervoeren bij een garage-carrosserie. tot akkoord gekomen dat aankoopvoorwaarde "blanco keuring" was.
Wagen gekeurd; enkel 4 opmerkingen met code4(??) dus de aankoop ging door. Nu ging ik de wagen een beetje verfraaien en aanpassen voor de pony's bij een vriend die iets meer van wagens kent dan ik.
Volgens hem had dit voertuig NOOIT op de openbare weg gemogen en is een groene kaart op de keuring ONMOGELIJK zonder "omkoping".
Blijkt dus dat de hele onderkant van de cabine rot is en bijna klaar voor de schroothoop; ook de remleidingen zijn doorgeroest; essentiele dingen ontbreken gewoon en ook verplichte elementen zoalls reservewiel/krik/gevaarsdriehoek/...
Ik heb wel degelijk een factuur getekend waarop staat "voor akkoord in de staat waarin hij zich bevindt..."; maar dit slaat toch wel alles dat zulk voertuig door de keuring raakt!!
Volgens mijn vriend heeft de garage wel degelijk wettelijke verplichtingen tegenover mij als koper omdat het een "garage" betreft. Kan ik hier iets tegenin brengen al was het maar gewoon dat hij de vrachtwagen in een ECHTE RIJWAARDIGE STAAT brengt of terugneemt???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 07 okt 2006 16:23

Remleidingen die zijn doorgeroest lekken en daar komt bij dat de meeste remleidingen van koper zijn.
Indien er dus geen lekken zijn en de remmen behoorlijk pakken zijn zij in orde en zie ik niet in waarom men het voertuig op zijn remmen zou moeten afkeuren.
Daar het een vrachtwagen is heeft deze een vervangbare cabine en kan er dus een andere bodem in gelegt worden.
Indien er geen gaten in de bodem zijn en/of de controleur er niet is doorgezakt is deze wettelijk in orde.
Reserve wiel is geen technische verplichting. Krik is geen technische verplichting.

En een gevaren driehoek is een los voorwerp dat geen deel uitmaakt van het voertuig.

Omkoping van de controleur is zogoed als onmogelijk daar er op iedere technische controle cammeras hangen en er steeds een massa volk rond loopt.
Trouwens het is niet omdat je vriend zegt dat dit voertuig niet rijwaardig is dat het werkelijk zo is.

Technische controle kaart is een bewijs dat het wel een rij en baanwaardig voertuig is.

In geval van twijfel kan je altijd nog naar de garage gaan en vragen of zij iemand met je mee sturen om een tweede controle te laten uitvoeren door de technische controle.

Indien jij nog niets hebt veranderd kan je dan aan de verkoper vragen om dit in orde te brengen indien je reeds zaken hebt veranderd kan je niets meer doen.

hansp
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: OOST-VLAANDEREN

#3 , 07 okt 2006 17:03

beste sperwer
de aanpassingen die ik moet maken hebben enkel betrekking tot de laadbak en veranderen hoegenaamd niets aan de technische aspekten. Maar aangezien U wel heel goed op de hoogte lijkt; kunt u me dan vertellen wat de code 4 bij de opmerkingen betekent.
ps:
Er is wel degelijk een gat(volledig doorgeroest) onderaan de cabine; beschermdeksel binnenkant remmen ontbreekt; schokdemper geleider rechts vooraan valt net niet uit elkaar. Afsluitdop/sensoren remvloeistof reservoir is "vastgetaped", en inderdaad de remleidingen zelf lekken nog NET niet

Reclame

koen999
Berichten: 730

#4 , 07 okt 2006 17:11

Je kan naar hetzelfde keuringsstation rijden, en je probleem voorleggen. Doorgaans bekijkt de stationschef zelf dan de
staat van het voertuig.


Dat er geen drinkgeld meer gegeven wordt is is een fabeltje, ik zat zelf in de sector en dat gebeurt nog altijd, geen camera kan dat registreren, er wordt al eens een briefje bij de papieren gestoken, of in wagen in de asbak bvb, of controleurs krijgen al eens een onderhoud van hun eigen wagen gratis in ruil voor een wat mildere behandeling, of bij warm weer wordt er al eens een bak bier of frisdrank afgezet.
Echt manifest onveilige voertuigen worden niet meer blanco gekeurd, maar als het op het randje is wordt er dan al eens iets door de vingers gezien.
En als garagehouder speel je liever op veilig.
En koper remleidingen bestaan misschien, maar ik heb ze nog nooit gezien, hooguit verkoperde stalen leidingen.
Remleidingen mogen oppervlakkig roest zijn maar niet ernstig gecorrodeerd. vraag is wat oppervlakkig en wat ernstig is natuurlijk.
kwestie van interpretatie

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 07 okt 2006 17:22

code 4 wil zeggen dat ze nauwlettend in het oog moeten gehouden worden en hersteld moeten zijn tegen volgende controle.

Dat gat in de vloer mag gewoon dicht gelast worden. desgevallend door er een andere plaat op te lassen.

De andere zaken zijn dingen die enkel dienen om stof en vuil tegen te houden, veranderen niets aan de rij/baanwaardugheid van het voertuig.

Remleidingen zijn goed of slecht. Net goed of net slecht kan niemand bepalen met het blote oog.

Maar de tekst "voor akkoord in de staat waarin hij zich bevindt..."; verhinderd dat je deze zaken kan laten doen op kosten van de garage.

Wat je wel kan doen is vragen dat hij het gat in de vloer gratis dicht maakt.

Maar om te zeggen waar alle punten die op de kaart staan opwijzen moet men de juiste tekst hebben die er is geschreven en het voertuig zien.
Soms staan er 5 punten op en wijzen die toch allemaal naar slechts een gebrek.

Bij volgende aankoop tweedehands voertuig iemand met veel ervaring inverband met dit soort voertuigen meenemen. Kan veel geld besparen.

sperwer
Berichten: 1155

#6 , 07 okt 2006 17:40

Koen,

Wat jij schrijft zijn idd praktijken die 20 jaar geleden gebeurden.

En die aan verschillende mensen hun job hebben gekost en die verschillenden garagehouders veel geld hebben gekost.

De cammera's in de keurcentra zijn zelfs zichbaar geplaatst en de controles worden niet meer daar ??n persoon maar door verschillende personen uitgevoerd. En bij de keuring van vrachtwagens komt de keurder zelf niet in het voertuig.


En als jij nog geen kopere remleidingen hebt gezien moet je dringen eens wat meer aan oude voertuigen gaan werken.

Maar wat jij hier post is wel voldoende om de keuringstations naar de rechtbank te laten gaan om een klacht tegen je neer te leggen.
Verklaren dat zij zich laten omkopen is wel een zware beschuldiging.
Kan je deze ook hard maken met duidelijke bewijzen en namen van de mensen die het hebben gedaan.

koen999
Berichten: 730

#7 , 07 okt 2006 18:49

[ Verklaren dat zij zich laten omkopen is wel een zware beschuldiging.
Kan je deze ook hard maken met duidelijke bewijzen en namen van de mensen die het hebben gedaan.
Je krijgt uiteraard geen ontvangstbewijs voor drinkgeld, dus bewijzen kan ik dat niet nee.

Maar geef me een wagen, een verborgen camera en een microfoontje en dan verwed ik er alles wat ik heb op dat ik dat kan aantonen ja

subaru
Berichten: 90

#8 , 11 okt 2006 00:55

Reservewiel is niet verplicht.
Gevarendriehoek en verbandkist kijken ze nooit na ! dit is enkel verplicht als u controlle hebt van de politie.
Remleidingen die doorroest zijn bestaan niet, want dan heb je helemaal geen remdruk meer, kan je zelf niet stoppen aan een kruispunt als je maar 30 rijd :wink:
Dat de onderkant van de kabine rot is dit is niet verboden, de vast dragende structuur v/h voertuig mag alleen niet rot zijn.
Als je volgende keer iets koopt, kijk dan erna voor je hem koopt :wink: of doe iemand mee die er iets van kent.
Verwacht ook geen nieuwe wagen, als je maar betaald voor ne rotte is ook een gouden regel zou ik zeggen :wink:
Denk dat je weinig kan doen, buiten hem in orde stellen voor volgend jaar :wink:

Terug naar “Gebrekkige Producten”