Pagina 1 van 1

probleem geregistreerd aannemer

Geplaatst: 17 feb 2010 16:01
door glenn1976
Een zelfstandige doet beroep op een geregistreerd aannemer om werken in zijn zaak te laten uitvoeren.

Er zijn al 2 voorschotfacturen geweest met btw (21% ??)

De aannemer is een rechtspersoon (EBVBA) en heeft een reg. nr.

bestaat die inhoudingsplicht nog? Is dit ook geldig voor zelfstandige opdrachtgevers?

Waar kan je nu nazien of die aannemer rsz en belastingsschulden heeft.

betreft blijkbaar een foefelaar, want de slotfactuur heeft hij geantidateerd (met datum van voor de voorschotfacturen :lol: )

Ook voert hij bepaalde werken niet uit en sommige werken niet volgens afspraak. Wat kan de zelfstandige het best doen?

Geplaatst: 17 feb 2010 16:14
door Vandebos
Bellen naar de dienst attesten bij de RSZ.

+32 (0)2 509 31 11

U kan hen elke werkdag tussen 08.30 en 17.00 contacteren.

U u kan op de website www.rsz.fgov.be de regionale antenne opzoeken en hen contacteren of bezoeken.

Voor belastingen kan u normaal gezien terecht bij uw lokaal belastingkantoor.

Geplaatst: 17 feb 2010 16:29
door Franciscus
in gebreke stellen
laaste factuur betwisten - qua datum - heb je de omslag nog met postzegel?

qua inhoud - geleverde werken niet comform
x% van factuur niet betalen ongeveer bedrag van niet gepresteerde aktiviteiten + fout gepresteerde.

Ben je lid van Unizo --- kijk dan op de leden website daar staan modelbrieven op

Klopt

Geplaatst: 01 mei 2010 14:42
door VAN BELLE Jean Marc
@vandebos en @franciscus: Zeer goede antwoorden.

Los daarvan moet u wel nazien of u de 'goedkoopste contractanten' heeft genomen en er prijsafspraken waren dan wel werken in regie. In het laatste geval heeft u pech.

Met 20 jaren ervaring als boekhouder-fiscalist moet ik als eerste advies aan starters nog steeds geven:

"Vergeet niet, u moet ondernemer, advocaat, boekhouder, milieudeskundige, verpakkingsdeskundige, RSZ-specialist, BTW-krak, risico- en preventiedeskundige zijn en elke dag het elektronische staatsblad lezen om uw ondernemingsrisico zo beperkt mogelijk te houden..."

Wat soms ook helpt, is het uitbrengen op internet of in de krant (eventueel met hulp van TestAankoop) en ik had ooit een klant van 85 jaar die die leverancier elke dag ging lastig vallen in zijn burelen tot hij zijn geld terug had. Had ik nooit gekund met al mijn juridische kennis!