Besten
Ik kocht 17/07 een fornuis uit de outlet tijdens de soldenperiode. Er was dus een soldenkorting en een schadekorting op het toestel. De schade betrof een deuk in het bedieningspaneel boven de glazen deur, daarvoor werd 160€ korting toegekend. De soldenkorting bedraagde 180€.
Door miscommunicatie tussen winkel en depot kon ik deze pas eind augustus afhalen.
Bij thuiskomst heb ik de instructies vóór eerste gebruik gevolgd zoals deze in de handleiding staan. De oven anderhalf uur op maximale temperatuur op verschillende standen laten draaien. Eens klaar oven uitgezet en nog een pizza gebakken in de restwarmte en thuis vertrokken. Bij thuiskomst ben ik meteen naar bed gegaan en niet meer in de keuken gepasseerd. De volgende ochtend zag ik overal glas..
Ik ben terug naar de winkel gegaan met een foto van de schade en vertelde daar wat er was gebeurd. De dame schrok van de foto, pleegde een telefoontje (waarin ze zei dat ik een knal hoorde, wat ik nooit heb gezegd), en verzekerde me dat dit onder garantie zou vallen. Want er zat wss al een klein barstje in de deur die men had gemist aangezien er al schade was aan de voorkant van het fornuis. En tijdens afkoelen zal dat wss de breuk hebben veroorzaakt.
Ik zou diezelfde middag nog telefoon krijgen.
Daags later belt iemand me op voor het serienummer en maakt een afspraak voor herstelling. Een tweetal uren later belt iemand anders voor het productnummer. Bij afronden van gesprek meld hij nog snel even “U weet toch dat glasschade nooit onder garantie valt?”. Ik schrok en zei dat die oven stuk ging na volgen instructies in de handleiding. Hij begreep het verhaal en zei me te overleggen en me nog terug te bellen. 3 dagen stilte later bel ik zelf terug. Iemand anders aan de lijn natuurlijk, ik leg het uit en men bevestigd dat glasschade idd nooit recht geeft op garantie maar gezien de situatie krijg ik het nummer van de consumentendienst.
Ook daar bevestiging geen garantie maar gezien de situatie kan men me wel de oven inruilen en het aankoopbedrag terug betalen.
Ik ga akkoord wegens er lijken me weinig andere oplossingen als ze die niet willen komen herstellen. Maar ik wou nog even kijken of ik het fornuis gelijk kon inruilen met een andere aangezien ik toch dringend een oven nodig heb (ik moet wegens intolerantie mijn brood zelf thuis bakken en heb er al lang geen meer kunnen eten). Dat was prima.
Na dat ik had toegezegd met een uitbetaling vermeld ze het woord “waardebon”. Ik bekritiseer dat maar dat blijkt de enige mogelijkheid.
Op de outlet stond een identiek toestel met een schadekorting van 200€ voor enkele krassen aan de zijkant. Ideaal dacht ik, dus ik mail met de vraag of ik gewoon dat toestel in de plaats kan krijgen ter vervanging. Enige verschil was dat er meer schadekorting opzat dan mijn toestel, en dat we nu geen soldenperiode meer zijn (maar ik kocht de mijne wel bewust in de soldenperiode).
Ik kreeg mail terug dat dat toestel verkocht was -heel gek… want zonet stond die nog te koop en zo snel verkopen die toestellen nu ook weer niet. Ze konden wel de geste doen me een korting van 120€ te geven op de 340€ openstaand saldo als ik hetzelfde toestel nieuw uit de winkel aankoop.
Ik mail terug dat dat boven mijn budget is en dat ik wil uitkijken naar een ander model.
Nu kreeg ik mail terug dat dat goed is. Ik moet maar doorgeven welk model en dan zal men de korting herberekenen…..? Dus als ik uit armoe een goedkoper toestel moet nemen dan zal er ook nog eens korting afgaan. Ik sta daardoor met mijn rug tegen de muur.
Na bijna 2 maand nog steeds geen functionerend toestel, en ik kan er ook geen kopen want ik kan het niet bekostigen aangezien ik vasthang aan de keten met bijhorend aanbod en een waardebon waar ik niets mee ben als ik er geen fornuis mee kan kopen.
Mij lijkt dat ik in feite gewoon recht heb op een nieuw gelijkwaardig toestel. En dat deze nu niet meer gesoldeerd staat is vermoed ik niet mijn probleem. Dat ik een schadetoestel kocht maakt het helaas wel lastiger.
Wat kan ik in deze doen? Wat is recht wat is onrecht?
Graag advies, dank bij voorbaat.