Beste
Moeilijk verhaal. U heeft zelf aangekondigd 'herstellingen te doen'. Is dat gespecificeerd om welke herstellingen het gaat? Want u verwachtte duidelijk niet dat deb wagen rijklaar en gekeurd afgeleverd zou worden. In welke mate kan tegenpartij aandragen dat er een aanvaarding van risico is door u?
Kan u omgekeerd staalhard bewijzen dat hij gefoefeld heeft? Kan een keuringsorganisatie zien wanneer en waar de foutcodes werden geschrapt? want dat wordt toch gelogd? Is de kilometerstand bewijsbaar terug gedraaid? (facturen vorige eigenaar met km stand? Carpass? Met begin van bewijs kan u mogelijk wat bluffen. In gebreke stelling, dreigen een klacht in te dienen bij betrokken merk/sectororganisatie/FOD economische zaken...En bepaal goed wat u wil bereiken. Is dat een korting? Ontbinding koop? Herstel op zijn kosten?
Beste
Ik was maandenlang op zoek naar een wagen die voldeed aan al mijn vereisten, en heel toevallig heb ik deze dan gevonden bij een autohandelaar. Ik ben niet bang als een wagen wat werk heeft, maar er moet een verschil zijn tussen:
- Enkele olielekkages en uitlaatspruitstuk dat vervangen moet worden (waar ik heb gerekend op een kost van +-€2000 dat ik wil doen)
- Automaat die volledig stuk is (verborgen gebrek)
Ik heb de verkoper gecontacteerd en gezegd dat de wagen verborgen gebreken heeft. Een correcte oplossing zou zijn dat hij de wagen terugneemt en mijn betaald bedrag terugstort. Dit wilt hij niet doen.
Bij nader inzien en na contact met de vorige eigenaar(op kentekenbewijs) blijkt dat de wagen +-600.000km heeft en niet 250.000. Ik heb hier een foto van de CarPass ontvangen waar daadwerkelijk op staat dat de wagen een kilometerstand had van 551.860 op 05/04/2023 en daarna 233.911 op 11/05/2023. Laatst bekende kilometerstand op de CarPass is 252.548 op 14/02/2024.
Waar de wagen was tussen 05/04/2023 en 11/05/2023 heb ik geen idee van. Het is sowieso de verantwoordelijkheid van de handelaar (van wie ik de wagen heb gekocht) om te verifiëren dat de kilometerstand klopt. Een CarPass heb ik ook niet meegekregen van hem.
Voor de aankoop heb ik verbaal vermeld dat ik het risico wil nemen om deze wagen aan te kopen en de kleine lekkages en ZICHTBARE gebreken op te lossen. Bij aflevering van de wagen heb ik verbaal gevraagd of de wagen op eigen kracht en zonder problemen kan gereden worden naar de carwash en het tankstation. De verkoper beloofde mij verbaal van wel. Dit bleek toch niet het geval te zien sinds de wagen niet meer dan 50/60km per uur kan rijden.
Op de factuur staat er dan “verkocht met zichtbare en onzichtbare gebreken en zonder garantie”…
Qua foutcodes heb ik de lijsten opgeslagen met codes en kilometerstanden.
Op 253976km (1e lijst)
- +- 25 codes waarvan niets over de automaat in staat
Op 253993km (2e lijst na rit naar carwash en tankstation)
- 004F85 EGS: Ratio monitoring, clutch E (253976km)
004F89 EGS: Ratio monitoring, gearshift 3-4 (253984km)
-> beide codes zijn tevoorschijn gekomen met betrekking tot de automaat.
De verkoper wilt niet meewerken en de koop ontbinden. Ik wil mijn volledig betaald bedrag terug krijgen.
Welke stappen kan ik ondernemen in deze situatie?