Remklauwen roesten na 1 jaar - garage weigert garantie

Meeboo
Topic Starter

Remklauwen roesten na 1 jaar - garage weigert garantie

#1 , 25 jun 2024 08:53

Mijn wagen, nieuw aangekocht bij VAG concessie, vertoont na 1 jaar op alle 4 de remklauwen enorme roest vlekken.
Ik vind dat niet normaal voor een nieuwe wagen.
Echter weigert de concessie dit onder garantie te nemen.

hun antwoord:
"Het fenomeen dat u beschrijft aan de remklauw is niet bepaald roest ,eerder een oxidatie /corrosie van het materiaal waarvan de remklauw gemaakt is .

Technisch gaat dit nooit een probleem opleveren dat is de enige garantie dat we kunnen geven, echte roestvorming zal niet optreden.

De verkleuring van de remklauwen zien we op al onze merken optreden (en ook andere) en komt vooral door de huidige legeringen waaruit deze zijn vervaardigd .Vooral omwille de eisen die aan ophangen worden gegeven (dynamiek in samenhang met comfort) is het afgeveerde gewicht heden een uitdaging maar ook het algemeen gewicht van een voertuig staat onder druk voor de Co2 wedloop .

Door wisselende gebruikspatronen van de wagen zal er meer of minder oxidatie optreden ,maar ook inwerkingen van remstof of de aanwezigheid ervan kan mede invloed hebben op deze tijdens het gebruik van de remmen .De temperatuurverschillen bij het remmen en gebruik (bijvoorbeeld fileverkeer -bergachtig gebied -stedelijk gebruik-vochtige omgevingen ) maken dat bij afkoelen deze oxidatie optreed."

Ik weiger dit antwoord als argument om zich te ontdoen van hun verantwoordelijkheid om degelijke producten af te leveren. Wagen had een nieuwprijs van 40k.

Wat kan ik hier doen om dit alsnog tegen te vechten. Ik vind dit een non-conforme levering.

wat zijn mijn opties?

foto ter illustratie

Afbeelding

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 25 jun 2024 11:53

Uitleg van VAG is complete onzin
Beancounters-uitleg

Hun remklauwen zijn gegoten metaal met duidelijk hoog ijzer-aandeel, vandaar de roestvorming
En ze zijn niet behandeld om roestvorming tegen te gaan, typisch uit kostengronden
Combineer dat met iets dat typisch open en bloot zit, nat wordt, strooizout te verduren krijgt, en bij remmen erg heet wordt wat corrosie versnelt

Op korte termijn gaat dat niet echt problemen geven
Op langere termijn zeer goed mogelijk wel, niet inzake veiligheid, wel bij vervanging vd remblokken als de bouten vastgeroest zitten ...

Veel mensen schilderen tegenwoordig hun remklauwen
En da's niet enkel voor de show.

Dat het anders kan merk je meteen als je naar de remklauwen van motorfietsen gaat kijken.
Maar die zijn vaak in duurdere niet roestende legeringen, en/of geanodiseerd (ook weer duurder)

VAG zit in slechte papieren na dieselgate en de catastrofe rond de lancering van de ID.3 .
Er wordt overal op bespaard, en het is er aan te merken ...

Meeboo
Topic Starter

#3 , 25 jun 2024 12:37

Uitleg slaagt inderdaad nergens op en ze geven op die manier ook toe dat ze minderwaardige legeringen gebruiken. maar dan spreken we hier toch over een productiefout.

Kan ik hier non-conformiteit inroepen of mijn recht op garantie volgens de consumentenwetgeving?

Reclame

Thomas_A

#4 , 25 jun 2024 13:03

Dat ze dit kunnen vermijden door duurdere materialen te gebruiken wil toch niet zeggen dat ze verplicht zijn om dit te doen? Ik neem dat dit wel volgens de productiespecificaties is.

Meeboo
Topic Starter

#5 , 25 jun 2024 14:47

Daar doel ik ook niet op maar ik heb ondertussen tig eigenaars van eenzelfde type wagen alsook eigenaars van VAG modellen gesproken en foto's bevraagd en tot nu toe geen enkele heeft ook maar enige roestvorming zoals op mijn wagen.

Dus stel ik mij ernstig vragen bij de conformiteit van de klauwen op mijn wagen

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 25 jun 2024 22:32

Uitleg slaagt inderdaad nergens op en ze geven op die manier ook toe dat ze minderwaardige legeringen gebruiken. maar dan spreken we hier toch over een productiefout.
Dat is geen productiefout
Dit is bewust, en technisch ook niks mis mee

Het ziet er enkel niet uit ...

VAG kwaliteit vind je elders goedkoper
Of je vindt elders beter voor dezelfde prijs ...

Meeboo
Topic Starter

#7 , 26 jun 2024 10:20

en hoe leg je dan uit dat ik, na contacten met een heel aantal eigenaars van eenzelfde type wagen, nog geen enkele ben tegengekomen met ook maar een begin van hetzelfde probleem als ik?

Terug naar “Gebrekkige Producten”