klacht tegen een autohandelaar en de techn. keuring ?

es124
Topic Starter

klacht tegen een autohandelaar en de techn. keuring ?

#1 , 29 jul 2009 14:38

Hoe en waar kan ik klacht neerleggen tegen een autohandelaar en de autokeuring ?,

wij hebben een kleine twee maand geledemaar 6500 miles op de teller
( dus bijna nieuw ! )
bij een serieuze handelaar van USA cars uit Turnhout.
de wagen stond bij hem te koop privé, dit omdat hij de wagen zogezegd gekocht had voor zijn vrouw....maar deze wilde de wagen niet hebben !!

Omdat de wagen bij hem in de garage stond , en hij zeer vriendelijk en eerlijk overkwam en de wagen heel weinig km. had zocht ik er verder niets achter.
Hij verkocht de wagen privé omdat hij niets aan de wagen wilde verdienden ... en hij anders een jaar garantie zou moeten geven.

nu 1 dag na dat ik de wagen gekocht had, begon er al een lampje te branden i.v.m. de brandstofklep, niets vermoedend reed ik dus maar naar een herkende dealer van Jeep ( we zijn van Ronse ) en toen kwam het leuke nieuws dat i.v.m. dit lampje ik mij niet zo zeer moest zorgen maken, maar meer over een olielek !
De wagen werd op de brug gezet, en toen konden we onze ogen niet geloven !!!!, er was een motorbescherming aangebracht ( niet origineel )
met daartussen een dikke gele isolatie ( 10 cm. ) en een drenagefolie
( die gebruikt word voor terassen tegen onkruid te beschermen ) !!!
dit zat tegen de onderkant van de motor om het olielek te verbergen.

Het olielek kwam door een kapotte pakking tussen de motor en aut. versnellingsbak.

nu,
de wagen werd hersteld , en tijdens deze herstelling kwam te voorschijn dat de wagen een hele tijd onder water heeft gestaan !!, dit was te zien door dat er overal roest aanwezig was aan de schokdempers en ophangingen enz....
bij openen van de motor bleek dat er ook water in het motorgedeelte doorgedrongen was. !! ( duidelijk te zien aan een waterlijn in het motorgedeelte )

Het euvel aan de brandstofklep word veroorzaakt door dat er waarschijnlijk water in de ontluchtingsbuis van de brandstoftank zit.
het lampje brande niet de eerste dag , dit omdat een garagist dit blijkbaar via een computer kan resetten, en dit maar opnieuw melding heeft de volgende dag ! )
Door dit euvel kan er bijna niet getankt worden, dit omdat de benzinepomp direct afslaat bij het tanken....... dit had de handelaar goed opgelost door voor ons de tank volledig te vullen !, en dus wij dit euvel maar achter een paar dagen ontdekten .

indien dit nog niet genoeg is : sinds de aankoop hebben we alle dagen een aantal liters water op de voetmatten achteraan !!!!
de wagen staat in een garage, en is sinds de aankoop nog niet gewassen.
blijkbaar komt er door het rijden en schudden water naar boven die zich bevind in het chassis onderaan !.

de wagen stond sinds de aankoop al drie weken in de garage, en sinds vandaag staat hij voorgoed in de garage .. want hij rijd niet meer !
dit waarschijnlijk wegens een defecte aut. versnellingsbak en elektronica door het water.

nu is de handelaar ( hij verkocht de wagen wel op zijn vrouw haar naam, maar heeft zelf getekend voor de verkoop en de wagen is gekocht in de garage .... en we hebben nooit de vrouw ontmoet ), al gedagvaard en er word er al een expert aangesteld .... maar ik vraag me af of ik geen klacht kan indienen tegen de handelaar en ook tegen de keuring,
dit omdat zij deze wagen zonder maar ook een knip doorgelaten hebben en er nochtans goed te zien is dat er een olielek was en er overal roest aanwezig was op het chassis .

es124
[/i]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jul 2009 17:34

en wie zegt dat die wagen naar de keuring geweest is??

waaruit blijkt dat - wat voor nummerplaat staat op het keuringsbewijs
wie was de laatste eigenaar - kan via verzekering worden nagegaan

wat zegt de carpass

laat nagaan aan wie de wagen verkocht werd -- laatste eigenaar staat op het inschrijvingsboekje dat bij de wagen was - daar kan je altijd contact mee opnemen

gelet op al die feiten --- kan de koop toch ontbonden worden

es124
Topic Starter

#3 , 29 jul 2009 18:36

re:

de wagen is een paar dagen voor dat ik er om kwam gekeurd ( heb een dikke maand moeten wachten omdat het gelijkvormigheid attest nog niet in orde was )
is gekeurd met een " staat van het voertuig voor verkoop " keuringsattest en heb ook een carpass gevraagd, maar daar staat niets op omdat hij enkel in de verenigde staten gereden heeft.

nummerplaat was blijkbaar een Z plaat : ZZE271

wagen werd blijkbaar via Duitsland geimorteeerd naar Belgie want stond op Duitse nummerplaat als ik hem het eerst gezien heb.

en op de douane papieren staat zijn naam, niet de naam van zijn vrouw .
de wagen is wel aangegeven hier op haar naam.

Heb enkel gehoord dat je een wagen kan teruggeven binnen de twee weken na verkoop , en dit enkel als het bij een handelaar was.

Ik heb hem direct gecontacteerd met de vraag of hij de wagen wilde terugnemen, maar dat wilde hij niet .
dat is waarschijnlijk de reden waarom hij hem zogezegd privé te koop stelde.

de wagen heeeft hij gekocht van een handelaar in Oregon USA.
Hij gaat een paar keer per jaar naar daar voor het opkopen van wagens.

dit is zijn website : http://www.uscars.be/

Reclame

Franciscus

#4 , 29 jul 2009 19:35

betreft dus een ingevoerde wagen die met een proefrittenplaat is aangeboden ter keuring (ZZ plaat - )

zal eens rondvragen.

Ik hoop dat het niet te lang geleden is en dat u een rechtsbijstandsverzekering hebt.

Alles wijst erop dat het een foute koop is - bedrieglijk dat weet ik zo nog niet - dat hangt dan weer af wat er allemaal op uw factuur stond.

Met een rechtsbijstandsverzekering een advocaat vragen en hem zo snel mogelijk in gebreke stellen

es124
Topic Starter

#5 , 29 jul 2009 20:19

beste,

bedankt voor de reactie,

ik heb inderdaad een rechtsbijstandsverzekering, maar ik heb hem al gedagvaard via mijn eigen advokaat, en er zal een expert aangesteld worden.
dus ik weet niet of ik de kosten kan terugtrekken via de verzekering.

op de factuur staat enkel dat de koper de wagen koopt in de staat dat hij zich bevind !! ( wat ingeval van verborgen gebreken, of gebreken die verborgen zijn door de verkoper ? )

en ik weet zeker dat dit bedrog is , want als iemand een plaat onder de motor bevestigd met folie en isolatiemateriaal ( die er niet thuis hoort ) om de lekkende olie tegen te houden, dan is dit toch wel met opzet een verborgen gebrek verbergen .
of dat hij die wagen zo aangekocht heeft dat kan, maar na de ontdekking van dit euvel , heeft hij de plaat bevestigd, want hij melde mij zelf telefonisch dat hij de auto gecontroleerd heeft op zijn brug en de olie vervangen heeft.. zoals hij bij ieder auto doet die hij verkoopt.
maar hij heeft de plastiekfolie en isolatie en plaat niet gezien !!!

Wat eigenlijk normaal is, tenslotte zal hij me niet zeggen dat hij dit zelf gedaan heeft.

en ingeval hij de wagen gekocht heeft met de plaat enz. bevestigd van de handelaar in de usa waar hij enkele malen per jaar naar toe gaat, dan is hij toch enorm dom om dit niet te zien.... wat voor mij onmogelijk is voor iemand die al jaren handeld in zo een wagens.

daarbij staat de wagen al een tijdje bij hem , dus moet hij het water op de voetmatten opgemerkt hebben achteraan.....alsook het olielek.

Daarom zou ik graag tegen hem een klacht indienen bij een bevoegde inst., maar ik weet niet waar.

normaal gezien zou ik vandaag terug gaan naar de techn. keuring waar hij gekeurd is ( na telefonisch contact opgenomen te hebben met de keuring om klacht in te dienen tegen de keuring,
mocht ik vandaag normaal gaan om te contr. waarom deze wagen maar zo door een zware keuring kon geraken ,
maar juist vandaag laat deze wagen mij opnieuw in de steek met een kapotte versnellingsbak ( door waterinfiltratie blijjkt )
dus kon ik niet aanwezig zijn op de keuring .

Franciscus

#6 , 30 jul 2009 17:41

enkele elementen
ZZ plaat is een proefrittenplaat die enkel voor het woord zegt het zelf een proefrit kan gebruikt worden.

Het voertuig is u nl aangeboden door een partikulier zo blijkt nl zijn echtgenote -

Een handelaar mag wel met een proefrittenplaat naar de keuring - dat wil dus zeggen dat het voertuig in zijn boeken moet zijn ingeschreven.

Dus ofwel in zijn handelspatriumonium opgenomen - vraag bij klachtneerlegging dat ze zijn inkomende facturenboek controleren en zijn inventarisboek

ofwel heeft de eigenaar - hijzelf volgens de douanedokumenten het voertuig als klant aangeboden bij zijn eigen garage en dan moet het in zijn 'werkboek' zijn opgenomen. Hierin staan al de wagens die door klanten in een garage zijn binnengebracht ter herstelling. Ik denk dat dat een probleem zal zijn.

Dat zijn de twee enigste mogelijkheden om met een proefrittenplaat bij de keuring langs te gaan.

Als de vrouw u de wagen heeft verkocht dient u haar ook aangetekend in gebrek te stellen.

Als men aanvaardt dat hij het was -- hij is handelaar en dan pleegt hij handelsdaden buiten zijn firma ??? En houdt de winsten ook buiten de firma. Wet garantie speelt anders
Als zij het is heeft ze als partikulier een voertuig ingevoerd -- eenmalig? en het verkocht - eerste maal? want dan moeten nogal wat eerste inschrijvingen op haar naam staan. Politie kan dat nagaan.

'verborgen gebreken is bij mijn weten een reden tot ontbinding.
De clausule ' in de staat waarin hij zich bevindt' is niet zo wettig

PS wat zeggen de douanepapieren over de kilometerstand
verdraaien van teller is ook strafbaar ??

Dit ruikt zeer sterk naar oplichting - bespreek met uw advokaat de mogelijkheid om strafklacht in te dienen.
Op dat ogenblik kan u vragen aan de procureur om de politie opdracht te geven al deze zaken uit te vlooien.

Een kennisgeving aan de dienst economische inspectie of soortgelijke dienst kan dan in tweede fase.

Opgelet een expert door u aangesteld is uw expert terwijl een expert dooor het parket aangesteld een expertise aflevert die voor de rechtbank een 'sluitend' bewijs geeft.

hou ons op de hoogte

es124
Topic Starter

#7 , 30 jul 2009 21:19

de dagvaarding was aan haar gericht, en de expert zal er een zijn door de rechtbank aangeduid ( hopelijk duurt dit niet te lang ).

i.v.m. de kilometerstand op de douanepapieren vind ik die eigenlijk niet zo terug !

wat ik wel terug vindt op de "douanepapieren" is blijkbaar de aangegeven prijs van de goederen : 7600,00 euro !
en ik heb voor de wagen 16,500 euro betaald !! nochtans verkocht hij de wagen zonder winst , maar enkel om de kosten terug te krijgen van de verkeerde aankoop voor zijn vrouw !!
dus als dit de aankoopprijs is van de wagen ( 7,600, ) dan begrijp ik dat dit een wagen is voor de schroothoop !!, en hij me goed opgelegd heeft !!, ik heb hier wel bewijs van op e-mail. ( de reden waarom hij de wagen prive verkocht enz. )

p.s. spijtig dat ik hier geen kopij kan plaatsen van de documenten van de wagen.

ik hou je zeker op de hoogte, en alvast bedankt voor de zeer nuttige info,

Es124

j.demoor

#8 , 31 jul 2009 10:54

“Art.496.Hij die, met het oogmerk om zich een zaak toe te eigenen die aan een ander toebehoort, zich gelden, roerende goederen, verbintenissen, kwijtingen, schuldbevrijdingen doet afgeven of leveren, hetzij door het gebruik maken van valse namen of valse hoedanigheden, hetzij door het aanwenden van listige kunstgrepen om te doen geloven aan het bestaan van valse ondernemingen, van een denkbeeldige macht of van een denkbeeldig krediet, om een goede afloop, een ongeval of enige andere hersenschimmige gebeurtenis te doen verwachten of te doen vrezen of om op andere wijze misbruik te maken van het vertrouwen of van de lichtgelovigheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig frank tot drieduizend frank...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

Met het oogmerk zich de koopsom toe te eigenen maakte de verkoper misbruik van uw vertrouwen of van uw lichtgelovigheid,zodat u klacht kan neerleggen wegens oplichting.

De Autokeuring KAN hierin mededader of medeplichtige zijn.

‘De rechter die vaststelt dat een occasiewagen die is verkocht ’in de staat waarin hij zich bevindt,door de koper gekend’ gebreken vertoont die zo grof zijn dat hij totaal ongeschikt is voor het normaal gebruik en dat de verkoop in dergelijke omstandigheden,door een beroepsverkoper,van kwade trouw getuigt,veroordeelt de verkoper wettig tot de terugbetaling van een gedeelte van de prijs‘(Cass. 15 september 1978,Arr.Cass. 1978-79,52;Zie ook Luik 27 juni 1985,Jur.Liège,1985,497,inzake niet-beroepsverkoper).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

es124
Topic Starter

#9 , 31 jul 2009 14:33

dank voor de info,

nog een paar vraagjes, wat als de " vrouw " zou zeggen dat zij de wettelijke verkoper is ( het is tenslotte zijn vrouw ), en zij de verkoop gedaan heeft ?
Al ook heeft de handelaar het geld ontvangen en afgetekend voor ontvangst.
kan ik haar dan ook aanklagen ?

i.v.m. het opgegeven bedrag van de goederen aan de douane diensten.
Kan ik de factuur opvragen aan de douane diensten, want ik kan me voorstellen als de rechter achter de factuur zou vragen, hij zonder problemen aan de handelaar in de usa een factuur kan laten opmaken met het bedrag dat hij verkiest ! ( ze handelen blijkbaar een paar keer per jaar met elkaar )en zonodig de boekhouding aanpassen.
met dit bedoel ik als hij de wagen blijkbaar maar voor rond de 7,000 ( euro of dolllar ) aangekocht heeft, kan de rechter dan niet beslissen om op dat bedrag voort te gaan ..... of omgekeerd dat hij een groter factuurbedrag maakt , om dan te zeggen dat hij er niets aan verdiend heeft ?
of heeft dit er niets mee te maken uiteindelijk ?

p.s. bedankt coor de inl. aangaande de autokeuring, nu ga ik maandag zeker proberen te gaan ... als ik er nog geraak met die wagen !

Franciscus

#10 , 31 jul 2009 18:54

U gaat van die handelaar geen dokumenten krijgen.
Bij aangifte wordt u als slachtoffer geregistreerd

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/62.pdf

lees deze folder bij justitie en lees ook de folders oa inzake dagvaarding en de andere die u nuttig lijken.

Het resultaat is na registratie dat u en ook uw advokaat aan het parket opsporingsdaden kunt vragen zodat vb de politie of de speciale cel in opdracht van de procureur de nodige stukken gaat ophalen bij de handelaar.

Politie kan ook nakijken hoeveel auto's die dame al op haar naam heeft gehad.
Ze kunnen ook bij de keuring alle gegevens opvragen.
Indien nodig zal de PDK de zaal overdragen aan een onderzoeksrechter zodat al die zaken gewoon in beslag kunnen genomen worden.
Voordeel van opsporingsonderzoek u vraagt en PDK kan dan die vragen laten uitvoeren op kosten van de staat.
Vorodeel van OR - onderzoeksdaden met bevel - maar aanstellen experten (kan) ter uwer laste zijn.. dus ook de opstartkosten...
en dat kan oplopen.

es124
Topic Starter

#11 , 03 aug 2009 19:03

ben vandaag bij de keuring langs geweest op afspraak:

aanwezig de grote chef de kleine chef en de nog kleinere chef !!
conclusie :
na alles getoond te hebben en voornamelijk de niet originele
" bescherming "van de motor incl. isolatie en drenagefolie ,
was hun prof. besluit :

het niet aan te tonen is dat zij de de uitstekende drenagefolie en gele isolatie konden waarnemen !!
nochtans zijn er twee grote openingen in de bescherming
van 20 op 20 cm. waardoor de folie uitpuilde en goed te zien is !!
en was de bescherming te klein voor de motor en vastgemaakt met vijzen en electr. spanbanden !!!

het enige wat ze konden doen bij het zien van de folie enz. was lachen !!
de corrosie onderaan de wagen konden ze ook niet waarnemen.

en als antwoord kreeg ik : zij krijgen maar één a twee keer zo een model over de vloer, en daarom weten ze niet of deze folie enz. bij de wagen of niet bij de wagen hoort !!

na enkele minuten kon ik wel te weten komen van een bepaald persoon
( ik zal maar niet zeggen wie ) dat de handelaar bijna elke week langs komt met een inportwagen en dat hij gekend is als een bedrieger !!
en dat er nog ergere zaken waren !

dus vanaf nu :
iedereen naar Geel autokeuring met de wagen, en je bent er zo door !

schandalig gewoon.

es124
Topic Starter

#12 , 04 aug 2009 17:48

ben vandaag eens langs gegaan bij de politie bij ons in Ronse met de vraag hoe ik een klacht moet indienen tegen de " handelaar " :
daar hebben ze me gewoon kortaf gezegd dat ik dit niet kan doen omdat er al een proces loopt tegen zijn vrouw !

Ben nadien teleurgesteld nog eens binnen gesprongen bij de politie in Oudenaarde, die me direct heel prof. probeerden te helpen, maar blijkbaar ook zelf geen PV konden opmaken omdat de " handelaar " met de zaak niets te maken had !, en blijkbaar volgens hen ik hem zelf niet eens kan aanpakken daarvoor .

Wat kan ik verder doen ?,

p.s.
ben nu eens grondig de brochure aan het lezen van slachtofferhulp forum.

Franciscus

#13 , 04 aug 2009 18:04

Zet alles op papier - laat eens nalzzen door uw advocaat en ga dan met die tekst naar de politie.
Vraag een officier en zeg hem dat u klacht tegen onbekende indient met alle elementen vermeld. Wie er voor wat vervolgt zal worden is NIET de taak van de politie om uit te maken. Dat doet het parket wel
Wie er zal veroordeeld worden is iets voor de rechter.

Het niet opnemen van iets wat klaarblijkelijk ende vermoedelijk een strafbaar feit is, is een inbreuk tegen de ambtsplichten van de politie nl weigeren van opnemen PV. Ik ben daar heel voorzichtig in maar j.demoor heeft u het art gegeven 496 SWB.

Als men uw getypte verklaring niet wil aanvaarden vraag dan de naam van desbetreffende personeelsleden - normaal moeten ze een naamplaatje dragen.
Vraag dan een afspraak met hun commissaris.

Waar ik woon laat de inspecteur zo'n tekst naar zijn politiemailadres mailen zo moet de tekst niet meer worden overgetypt en kan het rechtstreeks in een verhoor worden gekleefd.

Interne zaken- Algemene inspectie en Comité P bewaar je voor later na je brief aan de korpschef.

es124
Topic Starter

#14 , 04 aug 2009 18:14

hartelijk bedankt voor deze info .

es124
Topic Starter

#15 , 26 aug 2009 19:00

de zaak is op 13/7 voorgekomen in Turnhout, met als vonnis :

Teneinde op objectieve wijze te kunnen vaststellen of het voertuig wel degelijk behept is met bepaalde gebreken en of deze gebreken als verborgen gebreken moeten aanzien worden met mogelijkheid tot ontbinding van de overeenkomst, is het noodzakelijk dat een deskundig onderzoek gevoerd wordt, zoals ook in ondergeschikte orde gevraagd door aanleggende partij, temeer nu in onderliggende briefwisseling ( mailverkeer ) de verkoper formele betwisting voert omtrent de door de koper uitgebrachte opmerkingen nopens tekortkomingen aan het voertuig.

tot nu toe alles ok voor ons, maar nu volgt het :

........ de deskundige dient zich op 16/09 ter plaatse te begeven te ..... ( het prive adres van de verkoper !!!!!! ) ....... na kennisname van alle stukken enz. de staat van het voertuig te beschrijven !!!!!!!!

hoe in gods naam is het mogelijk dat een expertise uitgevoerd mag worden op het privé adres van de tegenpartij, en niet bij ons ( het slachtoffer ) bij een voorgestelde garage ofzo ??????

Hoe kan de expert een grondig onderzoek doen op een oprit van een privé woning ??

Het gaat hem hier toch niet om een expertise van een koetswerkschade
( die normaal ook in een garage uitgevoerd wordt )

De betaling van de deskundige moest zo snel mogelijk gebeuren om misschien een vroegere datum te verkrijgen :
vandaag hebben wij de bevestiging gekregen van de deskundige met de datum van de expertise : 29/9 dat is 2 weken later dan de uitgesproken datum van de rechtbank ! mag dit zomaar ?

Ik heb zelf gebeld naar de deskundige ( ik weet wel dat dit normaal niet mag enz. ) met de vraag waarom enz.

De deskundige antwoordde me dat hij zich moet begeven naar het vooropgestelde adres ( wat ik begrijp ) en dat hij daar de expertise moet uitvoeren, dit om onnodige kosten te vermijden !!
En als hij de nodige vaststellingen niet daar kan doen, hij verder kosten zal moeten aanrekenen bij de rechtbank om tot hier te komen !!!

Wat heeft het voor nut om dan een expertise te laten uitvoeren daar , als ik toch weet dat het niets opbrengt, en dat ik daarna nog eens 1,000,- euro mag neerleggen voor de verplaatsing naar Gent .

Alles speelt zich af in het voordeel van de tegenpartij , omdat zij dan weeral tijd winnen, en wij misschien niet meer kunnen volgen wegens de opstapelende kosten.

Ik heb de zaak ook via de rechtsbijstand van mijn verzekering laten opstarten. ( kunnen deze twee zaken apart lopen ? )

Nog dit , zoals je weet zou ik tegen de handelaar klacht willen neerleggen met mij als burgerlijke partij, maar blijkbaar als ik dit zou doen, kan ik de uitspraak in gedrang brengen van de burgerlijke rechtszaak tegen de " verkoopster " en zou de uitspraak hiervan moeten wachten tot wanneer de zaak tegen de handelaar is uitgesproken ?

Es124

Terug naar “Gebrekkige Producten”