Pagina 1 van 1

Niet erkende DAIKIN installateur

Geplaatst: 08 jun 2023 08:43
door Toemke
Goedemorgen,

een 10-tal maanden geleden zijn wij in zee gegaan met een Belgisch Airco bedrijf. Offertes laten maken bij verschillende bedrijven, gekozen, geïnstalleerd, klaar. Tevreden ook, we hebben zelfs nog een positieve commentaar geschreven.

Maar na enkele weken merk ik dat de temperatuur die aangegeven wordt door het systeem altijd een 4 a 5C hoger ligt dan de actuele kamertemperatuur. Geen probleem, installateur bellen, die zal dat wel fixen. Plots lijkt die man heel moeilijk bereikbaar en ik ben het beu.
Ik bel DAIKIN voor een reparatie thuis, desnoods dan maar verplaatsingskosten betalen.
Wat blijkt, aan de hand van de serienummers zien zij dat deze toestellen niet voor de Belgische markt zijn maar Pools. Ik schrik mij een bult. Daikin wil er niet eens aan werken? Dit zijn nieuwe toestellen, geïnstalleerd met factuur door een Belgisch bedrijf.
"U had maar moeten kopen bij een erkend DAIKIN dealer" is het antwoord van DAIKIN België.
Na veel onsuccesvolle pogingen stond hij wel plots hier en heeft een aantal plausibele excuses aangehaald. De binnenunit heeft hij uiteindelijk mee genomen ter herstelling. Nu is die man opnieuw niet meer bereikbaar.. Wat kan ik best doen?

En, kan het zomaar dat DAIKIN weigert te werken aan zijn eigen toestellen en zomaar garantie weg wuift? Zelfs al zijn het Poolse Daikin's, het zijn toch Daikin toestellen binnen Europa dan nog? Dit bedrijf heeft al vele installaties en positieve feedbacks van klanten gekregen. Hun site staat vol met hun realisaties.

Re: Niet erkende DAIKIN installateur

Geplaatst: 08 jun 2023 09:41
door LeenW
Garantie is inderdaad iets tussen verkoper en consument. De producent kan niet verplicht worden u te helpen.

Re: Niet erkende DAIKIN installateur

Geplaatst: 08 jun 2023 10:07
door Toemke
Bedankt voor de reacties.

Begrijp ik maar het voelt verdorie nogal oneerlijk aan. Daar sta je dan met je officiële factuur netjes betaald met BTW en 2 jaar garantie.

Re: Niet erkende DAIKIN installateur

Geplaatst: 08 jun 2023 10:36
door Toemke
Klopt, ik blijf hopen maar ik dacht ik hoor al eens even rond wat mijn opties zijn.
Dit sleept eigenlijk al een maand of 10 aan. Hij zou het oplossen maar het is er nooit van gekomen. De airco heeft hij nog maar een kleine 2 weken mee maar zou verleden week al terug geïnstalleerd worden. De installatiedatum is nu al 3 x opgeschoven en sinds de laatste afspraak, die hij niet eens afgezegd heeft, is hij niet meer te bereiken. Gezien mijn vorige ervaring vrees ik het ergste. Ik had die nooit mogen laten meenemen maar ik was blij dat er eindelijk schot in de zaak kwam..

Re: Niet erkende DAIKIN installateur

Geplaatst: 08 jun 2023 11:54
door Meeboohh
de verkoper al aangetekend in gebreke gesteld en een termijn van afhandeling voorgesteld?

Re: Niet erkende DAIKIN installateur

Geplaatst: 08 jun 2023 12:25
door Toemke
Nee, dat nog niet maar daar ga ik werk van maken

Re: Niet erkende DAIKIN installateur

Geplaatst: 03 jul 2023 17:00
door Toemke
Het is eindelijk in orde gekomen. De Airco is hersteld onder garantie en hangt terug zonder dat ik een aangetekend schrijven heb moeten sturen. Ik ben blijven aandringen met mails en telefoons, het is opgelost.