Wasmachine 5 keer kapot op nog geen jaar tijd.

evgoeth
Topic Starter

Wasmachine 5 keer kapot op nog geen jaar tijd.

#1 , 12 sep 2008 17:01

Mijn ouders kochten een nieuwe wasmachine van 799 euro.

Al 5 keer is die defect geweest, telkens heeft het te maken met de as en een riem, altijd hetzelfde probleem.

De normale reparateur zei na de derde keer dar hij denkt dat de as niet volledig recht is en dat het daardoor komt dat het toestel altijd kapot gaat.

Hij zei ook dat als het nog voorviel hij eens ging zien om een ander toestel te krijgen.

Sindsdien is het nog twee keer gebeurd, als wij hem proberen bellen, krijgen we zijn voicemail en dan worden we gebeld door een antwoordapparaat dat ons meedeelt wanneer de technieker gaat langskomen, die dan eentje van de invoerder blijkt te zijn en die helemaal niks kan zeggen over een eventueel nieuwe machine.

Mijn ouders die willen het daarbij laten, ik wil dat ze een machine krijgen die niet om de paar maand kapot gaat.

Garantie loopt nog, maar zal niet lang zijn. Nu moeten ze niks betalen, maar één keer die garantie om is zal dat nog gebeuren, en 't is al een duur toestel zoals het is.

Tot wie moet ik mij dan richten? De verkoper of de invoerder?

En welke argumenten kan ik dan best gebruiken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 12 sep 2008 20:17

Ik zou mij na zoveel miserie naar zowel de verkoper als de invoerder richten. Stuur een aangetekende brief naar de verkoper waarin u een definitieve oplossing voor het probleem eist, binnen een door u bepaalde tijd.

Neem tegelijk ook eens contact op met de fabrikant van het toestel.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor

#3 , 14 sep 2008 19:18

“Art.1604.De verkoper moet aan de koper een zaak leveren die met de overeenkomst in overeenstemming is.Art.1649ter.§ 1. Voor de toepassing van artikel 1604, eerste lid, wordt het door de verkoper aan de consument geleverde consumptiegoed geacht slechts in overeenstemming met de overeenkomst te zijn indien :...4° het de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uit ‘Al 5 keer is die defect geweest, telkens heeft het te maken met de as’ leid ik af dat de wasmachine niet de kwaliteit en prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten.

Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument AANSPRAKELIJK voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering......§4.Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed,dan geldt dat tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van de levering...Art.1649quinquies.§ 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3...“(B.W.

Maan uw verkoper aangetekend aan te voldoen aan uw keuze uit Art.1649quinquies binnen een door u daarin gestelde redelijke termijn.Voldoet hij hieraan niet tijdig en afdoende dagvaard hem dan voor de bevoegde rechtbank van koophandel.

“Art.1649sexies.Wanneer de verkoper jegens de consument aansprakelijk is uit hoofde van een gebrek aan overeenstemming, kan hij tegen de producent of tegen iedere contractuele tussenpersoon in de eigendomsoverdracht van het consumptiegoed, verhaal doen op grond van contractuele aansprakelijkheid waartoe deze producent of deze tussenpersoon met betrekking tot het goed is gehouden zonder dat een contractueel beding dat tot gevolg heeft die aansprakelijkheid te beperken of op te heffen, hem mag tegengeworpen worden.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”