Fabricagefout aan nieuwe wagen - desondanks hersteltermijn onbekend
Geplaatst: 01 jul 2019 21:22
In juli 2018 kreeg ik via mijn garagist en officiële merkverdeler mijn nieuwe S... V.... De wagen is o.m. uitgerust met een automatisch remhulpsysteem dat eerst een waarschuwing geeft en vervolgens de wagen begint af te remmen indien de voorligger plots remt of indien er een hindernis op de rijbaan opduikt. Tevens is de wagen uitgerust met adaptieve cruise control wat betekent dat, bij ingeschakelde cruise control, hij zijn snelheid automatisch aanpast aan de snelheid van de voorligger, wat zeer handig is op de snelweg. Beide systemen krijgen hun informatie o.m. van een radarsensor in de neus van de auto. De systemen werkten initieel probleemloos, tenzij bij zeer hevige regenval, dan schakelde de sensor zich uit.
Vanaf +/- 13.000Km begon het systeem zich ook nu en dan uit te schakelen onder normale rij-omstandigheden (vrije baan, geen obstakels, mooi weer). Op 15.000Km is de wagen in de garage geweest voor zijn voorziene onderhoudsbeurt. Er werd geen melding gemaakt van het probleem en, in zoverre er na onderhoud een testrit werd gemaakt, werd ook niets abnormaals vastgesteld. Evenwel verergerde het probleem nadien in zoverre dat het zich momenteel bij iedere rit, soms al enkele minuten na vertrek, uitschakelt. Eerst krijg je de melding "radar brake support temporarily disabled", gevolgd door de melding "radar brake support not active by sensor". Daarna blijven twee oranje waarschuwingslampjes voor de systemen branden op het dashboard. Op 17.000Km ben ik naar de garage gegaan voor herstelling. Mijn garagist wist mij echter enkel te vertellen dat het probleem te wijten was aan een softwareprobleem en dat S... bezig was met het uitwerken van een update. Tegen wanneer deze klaar zou zijn, kon hij niet zeggen. Het kon van één week tot meerdere maanden duren.
Vervolgens heb ik het probleem aangekaart bij S ... België. In hun antwoord op een eerste mail stelt S ... België dat ze m.b.t. dit probleem afhankelijk zijn van S...i Europa die het benodigde vervangonderdeel, de radarsensor, niet kon leveren.
Omdat ik dit antwoord niet bevredigend vond, heb ik een tweede mail gestuurd waarbij ik wijs op het feit dat het geen onbekend probleem is bij de V... (zie verder) en ik de vraag stel of S... Europa tot snellere actie bewogen kan worden indien ik het probleem o.a. in de pers kenbaar maak.
In een tweede reactie verklaart S... België dat S... wel degelijk op de hoogte is van het probleem, doch dat ze, om het op te lossen, het onderdeel volledig vanaf nul zullen produceren. Dit wil zeggen vanaf nul ontwikkelen, testen, produceren en verdelen. Dit kon een lange tijd in beslag nemen.
Inmiddels ben ik ook te weten gekomen dat S... in 2015 in Engeland reeds een terugroepactie heeft gehouden om dit probleem op te lossen. Het betrof toen 1163 V...s (zie https://www.honestjohn.co.uk/our-cars/s ... -at-least/). Vandaar mijn stelling dat het geen onbekend probleem was voor S..., wat ze in de navolgende mail ook bevestigden.
Tevens vindt men op het internet her en der gelijkaardige klachten terug over problemen met dit systeem, komende uit verschillende landen en gespreid tussen 2016 en nu. In 2019 heeft S... een nieuwe versie van de V... op de markt gebracht waarbij geen gebruik meer wordt gemaakt van de radarsensor van de vorige versie, maar wel van een combinatie van radar en optische sensor.
Mijn bedenkingen :
In de eerste plaats pakt S.... in zijn brochures en reclames o.m. uit met deze electronische veiligheidssystemen en hulpmiddelen en garantietermijnen van 5 jaar. Tevens bleven ze tussen 2015 en 2018 een versie van de V... op de markt brengen, wetende dat een bepaald percentage van de verkochte V... 's op een gegeven moment dit defect zouden vertonen. ten slotte blijken ze niet (meer) in staat het probleem binnen een aanvaardbare termijn op te lossen.
Trouwens, gezien het probleem reeds gekend was en acties ondernomen werden in 2015, lijkt mij de enige aanvaardbare herstellingstermijn : onmiddellijk
Maar ondertussen wijst mijn garagist naar S... België en deze wijst vervolgens naar S... Europa en vanaf daar geraak je niet verder want je vindt geen contactgegevens op het internet.
Welke juridische acties kan ik ondernemen en naar wie om, hetzij een aanvaardbare en definitieve herstellingstermijn af te dwingen, en/of ondertussen aanspraak te maken op een compensatie voor de geleden ongemakken en/of een gedeelte van de aankoopsom van de wagen terugbetaald te krijgen omdat hij gebreken vertoond die door het merk zelf konden verwacht worden en/of in extremis de garagist te verplichten de wagen terug over te nemen tegen een gerechtvaardigde prijs, rekening houdend met de ouderdom van de wagen (inmiddels één jaar), doch geen rekening houdend met het feit dat de wagen voorlopig verder onverkoopbaar blijft of niet tegen de geldende tweedehandswaarde kan verkocht worden zolang het probleem met de sensor niet opgelost is?
Vanaf +/- 13.000Km begon het systeem zich ook nu en dan uit te schakelen onder normale rij-omstandigheden (vrije baan, geen obstakels, mooi weer). Op 15.000Km is de wagen in de garage geweest voor zijn voorziene onderhoudsbeurt. Er werd geen melding gemaakt van het probleem en, in zoverre er na onderhoud een testrit werd gemaakt, werd ook niets abnormaals vastgesteld. Evenwel verergerde het probleem nadien in zoverre dat het zich momenteel bij iedere rit, soms al enkele minuten na vertrek, uitschakelt. Eerst krijg je de melding "radar brake support temporarily disabled", gevolgd door de melding "radar brake support not active by sensor". Daarna blijven twee oranje waarschuwingslampjes voor de systemen branden op het dashboard. Op 17.000Km ben ik naar de garage gegaan voor herstelling. Mijn garagist wist mij echter enkel te vertellen dat het probleem te wijten was aan een softwareprobleem en dat S... bezig was met het uitwerken van een update. Tegen wanneer deze klaar zou zijn, kon hij niet zeggen. Het kon van één week tot meerdere maanden duren.
Vervolgens heb ik het probleem aangekaart bij S ... België. In hun antwoord op een eerste mail stelt S ... België dat ze m.b.t. dit probleem afhankelijk zijn van S...i Europa die het benodigde vervangonderdeel, de radarsensor, niet kon leveren.
Omdat ik dit antwoord niet bevredigend vond, heb ik een tweede mail gestuurd waarbij ik wijs op het feit dat het geen onbekend probleem is bij de V... (zie verder) en ik de vraag stel of S... Europa tot snellere actie bewogen kan worden indien ik het probleem o.a. in de pers kenbaar maak.
In een tweede reactie verklaart S... België dat S... wel degelijk op de hoogte is van het probleem, doch dat ze, om het op te lossen, het onderdeel volledig vanaf nul zullen produceren. Dit wil zeggen vanaf nul ontwikkelen, testen, produceren en verdelen. Dit kon een lange tijd in beslag nemen.
Inmiddels ben ik ook te weten gekomen dat S... in 2015 in Engeland reeds een terugroepactie heeft gehouden om dit probleem op te lossen. Het betrof toen 1163 V...s (zie https://www.honestjohn.co.uk/our-cars/s ... -at-least/). Vandaar mijn stelling dat het geen onbekend probleem was voor S..., wat ze in de navolgende mail ook bevestigden.
Tevens vindt men op het internet her en der gelijkaardige klachten terug over problemen met dit systeem, komende uit verschillende landen en gespreid tussen 2016 en nu. In 2019 heeft S... een nieuwe versie van de V... op de markt gebracht waarbij geen gebruik meer wordt gemaakt van de radarsensor van de vorige versie, maar wel van een combinatie van radar en optische sensor.
Mijn bedenkingen :
In de eerste plaats pakt S.... in zijn brochures en reclames o.m. uit met deze electronische veiligheidssystemen en hulpmiddelen en garantietermijnen van 5 jaar. Tevens bleven ze tussen 2015 en 2018 een versie van de V... op de markt brengen, wetende dat een bepaald percentage van de verkochte V... 's op een gegeven moment dit defect zouden vertonen. ten slotte blijken ze niet (meer) in staat het probleem binnen een aanvaardbare termijn op te lossen.
Trouwens, gezien het probleem reeds gekend was en acties ondernomen werden in 2015, lijkt mij de enige aanvaardbare herstellingstermijn : onmiddellijk
Maar ondertussen wijst mijn garagist naar S... België en deze wijst vervolgens naar S... Europa en vanaf daar geraak je niet verder want je vindt geen contactgegevens op het internet.
Welke juridische acties kan ik ondernemen en naar wie om, hetzij een aanvaardbare en definitieve herstellingstermijn af te dwingen, en/of ondertussen aanspraak te maken op een compensatie voor de geleden ongemakken en/of een gedeelte van de aankoopsom van de wagen terugbetaald te krijgen omdat hij gebreken vertoond die door het merk zelf konden verwacht worden en/of in extremis de garagist te verplichten de wagen terug over te nemen tegen een gerechtvaardigde prijs, rekening houdend met de ouderdom van de wagen (inmiddels één jaar), doch geen rekening houdend met het feit dat de wagen voorlopig verder onverkoopbaar blijft of niet tegen de geldende tweedehandswaarde kan verkocht worden zolang het probleem met de sensor niet opgelost is?