productiefout in behangpapier

Nimue
Topic Starter

Re: productiefout in behangpapier

#16 , 25 feb 2016 10:29

Producent wil het papier vervangen maar de firma waar we het 'kleuradvies' en materialen aankochten weigert een vergoeding van lijm en werkuren. Nochtans dacht ik dat de gevolgschade ook vergoed moet worden? Ook op ons voorstel dat wij het huidige behang zullen verwijderen en dat zei dan de muur komen behangen willen ze niet ingaan. Meer nog ze weigeren zelfs om een offerte te maken om dit werk uit te voeren..
Kan ik hun ingebreke stellen?
Wat is een redelijke eis? Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#17 , 25 feb 2016 11:03

Pfew, al 6 maanden zonder behangen muur? ;).

Over hoeveel lijm spreken we hier? Wat kost zo'n grote emmer van 10 liter? €30? Daarmee heb je normaal gezien meer dan genoeg om een grote kamer te behangen. Als hier maar 5 stroken mee geplakt zijn, spreken we over €5 of €6 aan lijm.

Dat uw uren niet vergoed worden, is ergens wel te begrijpen. Wie gaat controleren hoeveel uur je echt kwijt bent? Tegen welk uurtarief? Ikzelf heb ooit een kamer door mijn schoonvader laten behangen. Die mens heeft dit met plezier gedaan, wist anders toch niet wat doen die dag, en hij doet dit graag. Kan je in zo'n geval over verloren uren spreken?

Ik denk dat vervanging van het papier (en eventueel de lijm, maar om voor zo'n klein bedrag dan "ambras" te gaan maken?) correct is. Dat zij niet zomaar uw muur komen behangen, is nogal logisch. De uren van een schilder zijn trouwens véél duurder dan wat ik per uur verdien, om maar iets te zeggen (en ik verdien echt niet slecht...). Dat zijn geen offerte willen opstellen, is ook nogal logisch, aangezien zij vermoeden dat u die offerte enkel zal gebruiken om te bepalen hoeveel kosten aan werkuren uzelf zou kunnen claimen. Een firma is trouwens nooit verplicht om met iemand in zee te gaan. Zolang zij niet discrimineren, kan die firma perfect zeggen: "met deze klant hebben we in het verleden een negatieve ervaring gehad, dus wij gaan daar niet meer voor werken."
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#18 , 25 feb 2016 11:32

Producent wil het papier vervangen maar de firma waar we het 'kleuradvies' en materialen aankochten weigert een vergoeding van lijm en werkuren. Nochtans dacht ik dat de gevolgschade ook vergoed moet worden? Ook op ons voorstel dat wij het huidige behang zullen verwijderen en dat zei dan de muur komen behangen willen ze niet ingaan. Meer nog ze weigeren zelfs om een offerte te maken om dit werk uit te voeren..
Kan ik hun ingebreke stellen?
Wat is een redelijke eis? Bedankt
Welk bewijs ga je leveren voor die ingebrekestelling.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Nimue
Topic Starter

#19 , 25 feb 2016 11:55

Het was wel erg dure lijm want het moest van hun van dat bepaald merk zijn anders namen ze geen verantwoordelijkheid op..wat ze nu ook niet doen eigenlijk maar soit.
Bewijs voor ingebrekestelling? Dat hebben ze aangezien wij op hun verzoek een vertegenwoordiger van de producent ontvangen hebben die het probleem heeft vastgesteld.
Het probleem met het papier wordt ook niet betwist enkel de tussekomst in de zogenaamde gevolgschade. Of een eventuele uitvoering vh werk door hen. Ik wil gewoon een netjes behangen muur en ik moet dat dus laten uitvoeren en opnieuw betalen of zij komen het doen.. Of ze betalen mij alle bij hun aangekochte materialen en adviezen terug en ik huur iemand anders in en koop daar ook nieuwe materialen.

mava105

#20 , 25 feb 2016 12:23

Of ze betalen mij alle bij hun aangekochte materialen en adviezen terug .
Hoe kunnen ze hun eigen adviezen terugbetalen?

Nimue
Topic Starter

#21 , 25 feb 2016 12:32

Ik moest 75 euro betalen voor kleur/behangadvies. Zij hebben mij dat behangpapier aangeraden en ik heb dat aangekocht. Met het gekende gevolg...

mava105

#22 , 25 feb 2016 12:49

De productiefout heeft hoegenaamd NIETS met hun advies te maken. Kan overal voorkomen., zelfs zonder enig advies.

Gebruiker21

#23 , 25 feb 2016 14:54

Het was wel erg dure lijm want het moest van hun van dat bepaald merk zijn anders namen ze geen verantwoordelijkheid op...
Dan nog gaat dit niet over tientallen euro's aan lijm gaan, hé. Voor een strook of 4 / 5 verbruik je niet héél erg veel lijm. Anyway, hier valt nog over the discussiëren. Je hebt bent inderdaad lijm kwijt door het slechte papier. In principe zouden ze dit moeten vergoeden. Het is aan jou om er een correct bedrag op te plakken (als je bijvoorbeeld een emmer van 10 liter hebt gekocht aan €50 (wat echt héél erg veel zou zijn, maar bon) en je hebt 5 stroken geplakt, dan heb je misschien anderhalve liter gebruikt, want dan op €7,5 zou komen. Afin, je moet zelf de berekening maken, hé...
Bewijs voor ingebrekestelling? Dat hebben ze aangezien wij op hun verzoek een vertegenwoordiger van de producent ontvangen hebben die het probleem heeft vastgesteld.
Het probleem met het papier is inderdaad bewezen, maar daar de winkel heeft u gezegd dat ze het papier zouden vervangen. Hiermee voldoen ze aan hun verplichtingen.
enkel de tussekomst in de zogenaamde gevolgschade.
Dat is het net: welke gevolgschade heb je die echt vast te stellen is? Als uw muren beschadigd zouden zijn door dit papier, heb je gevolgschade. Verloren tijd omdat je al enkele stroken geplakt hebt, is niet exact te meten en bijgevolg zo goed als onmogelijk te claimen. Als dit zou kunnen, dan kan ik ook "gevolgschade" claimen voor de tijd die ik verlies als ik met een defecte Bluray terug naar de winkel zou moeten (half uur verloren aan pakweg 15 € per uur). Zie je zelf niet in dat je zo'n claim niet kan hard maken?
Ik wil gewoon een netjes behangen muur en ik moet dat dus laten uitvoeren en opnieuw betalen
Hoe? Heb je die eerste behangbeurt LATEN doen? Heb je daar een factuur van? In dat geval zou je WEL kunnen bewijzen wat het u al gekost heeft. Maar ik dacht dat je zelf behangen had?
Of ze betalen mij alle bij hun aangekochte materialen en adviezen terug en ik huur iemand anders in en koop daar ook nieuwe materialen.
Advies kan je moeilijk terugbetalen, hé. Eens je advies gegeven hebt, heeft de klant gekregen waar hij of zij voor betaald heeft. Verder kan je een verkoper niet verplichten alles terug te nemen en terug te betalen: de verkoper heeft het recht om een defect product (zoals dit behangpapier) te vervangen door hetzelfde product dat het defect / gebrek niet vertoont. Daarmee voldoet de verkoper aan zijn garantieplicht en kan je als koper verder niets meer van hem eisen.

Dus kort samengevat: verkoper wil wel vodoen aan zijn garantieplicht, maar weigert om geld neer te leggen voor iets wat u niet kan bewijzen. Niet onlogisch, zou ik zo denken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#24 , 25 feb 2016 16:27

Langs de andere kant zit je, door uw eigen koppige houding, al meer dan 6 maanden in een onbehangen plaats. Ga je dat ook nog aanrekenen?

Nimue
Topic Starter

#25 , 03 mar 2016 17:44

@Mava: als u goed gelezen had, had u gezien dat het behangen was... dus ik zit niet in een 'onbehangen plaats'... wel in een ruimte met behangpapier dat een fout in de tekening heeft...

De lijm kost 32.5 euro voor 4.5 liter. Dat is dus wel iets duurder dan een standaardlijm maar het is vooral de kost van de werkuren. Het gaat me vooral om de werkuren die we erin gestoken hebben en dat nu alles ook nog eens van de muur gehaald moet worden en het opnieuw uitgevoerd moet worden. En de ruimte moet opnieuw klaargemaakt worden (meubels verhuizen, vloeren afplakken enz..) en ja ook moet het papier opnieuw gehaald worden maar daar wil ik het niet over hebben. Enkel over de werkuren van het opnieuw behangen. Waarom zouden je eigen werkuren niet vergoed mogen worden?

mava105

#26 , 03 mar 2016 20:09

Hopelijk hebben de muren vooraf een laagje latexverf gekregen, anders zal je nog last hebben het verkeerde papier van de muur te krijgen, en mogelijks schade aan de bepleistering maken. Kan je dat ook nog eens herstellen.
Als het goede lijm is wil dat misschien zeggen dat hij goed blijft plakken.i

roharro
Juridisch actief: Ja

#27 , 03 mar 2016 20:15

Vervolg ze. Ga desnoods in Cassatie.
Het is tenslote een emmer superlijm die verloren is gegaan!
Daar wordt niet mee gelachten: :evil: :evil: :evil:
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Nimue
Topic Starter

#28 , 03 mar 2016 20:32

Begrijpend lezen is ook niet iedereen gegeven blijkbaar....
Het gaat me NIET hoofdzakelijk om die lijm maar vooral om het werk. Ruimte weer vrij maken, vloeren afplakken, papier verwijderen (hopelijk zonder schade inderdaad want het is nieuwbouw (gelukkig wel primer tegen muur gezet), opnieuw behangen (hopelijk deze keer dan wel met een lot zonder fouten) en dan heel de zooi weer opruimen, meubels terug...
Soit...

Gebruiker21

#29 , 04 mar 2016 09:03

We hebben hier al tot treurens toe gezegd dat je niet kan bewijzen hoeveel uren je hierin zal steken en hoeveel jij dan wel per uur zou moeten betaald worden. De uren die je verliest met het opnieuw afplakken van de vloeren en de ruimte leeghalen, kan je trouwens niet aanrekenen. Je hebt immers zelf beslist, nadat je de fout zag, om de vloerbescherming te verwijderen en de meubels terug te plaatsen. Ik denk niet dat de verkoper je verplicht heeft dit te doen.

Wat zou je immers concreet gaan eisen? Hoeveel uren aan hoeveel per uur? Als je dit een beetje met de natte vinger gaat doen, zie ik niet in waarom de verkoper daar akkoord mee zou moeten gaan.

mava105

#30 , 04 mar 2016 09:07

Laat het oude papier gewoon hangen en kleef het nieuwe er gewoon op. En behang niet achter de kasten dan moet je ze ook niet verplaatsen. Gaat veel sneller en gemakkelijker. :lol:
Laatst gewijzigd door mava105 op 04 mar 2016 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Gebrekkige Producten”