Koper eist geld terug na 2ehands verkoop

Meeboo

Re: Koper eist geld terug na 2ehands verkoop

#16 , 09 mar 2015 10:49

Ik zou gewoon zeggen dat u de fiets in alle eer en geweten verkocht hebt en niet op de hoogte was van breuken in het kader. (Deze kunnen trouwens ook tijdens het transport gebeurd zijn).
U hebt de fiets verkocht in de staat gezien en goedgekeurd door de koper. Van een verborgen gebrek is hier nergens sprake.
Zeg hem ook dat hij u verder gerust moet laten en dat u anders klacht neerlegt bij de politie wegens stalki

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#17 , 09 mar 2015 10:57

Een mailtje in die aard:

Beste,

het is niet omdat u geen weet had van dit probleem, dat ik wél op de hoogte zou geweest zijn. Ik heb u in eer en geweten alle problemen gemeld die er volgens mij aan de fiets waren, ik wist niets af van een breuk aan het fietsframe. De fiets is altijd normaal gebruikt en goed onderhouden. Ik kan dan ook niet verantwoordelijk gesteld worden voor deze breuk. Mocht u onmiddellijk na de aankoop naar een fietshersteller geweest zijn voor het probleem aan de trapas en toen een onverwacht defect vastgesteld zijn, dan zou ik u nog geloven mocht u beweren dat dit probleem er al was door mijn toedoen (ook al ben ik er zelfs dan niet voor verantwoordelijk, gezien ik geen wist had van deze verborgen gebreken), maar gezien u pas na drie weken het probleem vaststelde en ik zelf niet op de hoogte was van een gebrek aan het fietsframe, ben ik niet verantwoordelijk voor defecten die zich in die drie weken mogelijks hebben voorgedaan.

Ik zal hierover dan ook niet verder meer communiceren en wens door u niet verder lastiggevallen te worden.

Zonder nadelige erkentenis,

X

ElGargamel
Topic Starter

#18 , 09 mar 2015 12:41

Bedankt voor de suggesties hierboven, ik zal vanavond een reactie formuleren en doorsturen.

Ik had nog een vraag omtrent uw suggestie hieronder:
Mocht u onmiddellijk na de aankoop naar een fietshersteller geweest zijn voor het probleem aan de trapas en toen een onverwacht defect vastgesteld zijn, dan zou ik u nog geloven mocht u beweren dat dit probleem er al was door mijn toedoen (ook al ben ik er zelfs dan niet voor verantwoordelijk, gezien ik geen wist had van deze verborgen gebreken), maar gezien u pas na drie weken het probleem vaststelde en ik zelf niet op de hoogte was van een gebrek aan het fietsframe, ben ik niet verantwoordelijk voor defecten die zich in die drie weken mogelijks hebben voorgedaan.
De koper beweert dat hij nu pas naar de fietsenmaker kon gaan omdat hij niet in Belgie was (vakantie+werk). Hij heeft een verklaring van zijn fietsenmaker die zegt dat de breuk ouder is dan 3 weken en de koper is bereid een tegenexpertise te laten uitvoeren door mijn eigen fietsenmaker.

JPV, uit uw suggestie heb ik begrepen dat het in principe niet uitmaakt dat de breuk al dan niet aanwezig was op de moment van de verkoop, omdat ik in alle eer en geweten de fiets verkocht heb en ik niet op de hoogte was van deze breuken (en dat ik dit dus ook niet bewust heb proberen te verdoezelen)? Bestaat hierover een referentie in de wet, dat je niet aansprakelijk gesteld kan worden als je als verkoper niet op de hoogte bent van een verborgen gebrek? Want bij de verkoop van bijvoorbeeld een huis kan dat toch wel dacht ik?

Reclame

WP002

#19 , 09 mar 2015 13:59

Voor onroerend goed zoals een huis gelden andere regels dan voor een fiets.

Meeboo

#20 , 09 mar 2015 14:22

Koper kan beweren wat hij wil..; hij heeft de fiets kunnen nazien op breuken als hij deze kwam ophalen.

tenzij hij kan bewijzen dat u moedwillig dit gebrek verborgen hield (door dus reparatie o.d.) heeft hij geen poot om op te staan.

wie zegt dat de fietsenmaker niet partijdig is ?

JPV

#21 , 09 mar 2015 16:00

zoals ik het lees, is het gebrek visueel zichtbaar? Dan mag de breuk idd reeds aanwezig zijn op de moment van het verkoop.

bij nader inzien best wel dit zinnetje: " (ook al ben ik er zelfs dan niet voor verantwoordelijk, gezien ik geen wist had van deze verborgen gebreken)" wegdoen, gezien je voor verborgen gebreken wél aansprakelijk kan gesteld worden, weliswaar met een zware bewijslast.

ElGargamel
Topic Starter

#22 , 09 mar 2015 16:12

Het gebrek is inderdaad visueel zichtbaar (hij heeft foto's doorgestuurd), maar als het al aanwezig was voor de verkoop was het ons alvast nooit opgevallen omdat tot een paar dagen voor de verkoop de fiets dagelijks gebruikt werd (en het dus de rijervaring niet beïnvloedde).

Dus omdat het zichtbaar is, ben ik niet aansprakelijk omdat het door inspectie van de koper bij de verkoop had kunnen opgemerkt worden én omdat ik zelf hier niet van op de hoogte was?

Ok, ik zal die zin er dan best uit laten. Ik wil ook niet gaan provoceren.

WP002

#23 , 09 mar 2015 17:18

En valt er met de koper te onderhandelen over een korting of zo?

KimSe

#24 , 09 mar 2015 17:29

werden aan de advertentie geen foto's toegevoegd?
Eventueel kan daaruit opgemaakt worden dat het gebrek er nog niet was?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#25 , 09 mar 2015 18:42

Waarom zou je zoiets doen? Komt in mijn ogen overeen met een schuldbekentenis.

sloeberken

#26 , 09 mar 2015 19:58

Waarom zou je zoiets doen? Komt in mijn ogen overeen met een schuldbekentenis.
Zeker niet doen, zoals Lanox zegt komt overeen met een schuldbekentenis.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

WP002

#27 , 10 mar 2015 09:42

Had ik niet aan gedacht... Lanox heeft gelijk natuurlijk...

ElGargamel
Topic Starter

#28 , 10 mar 2015 14:32

Ik ben van plan om dit bericht uit te sturen. Suggesties waar ik kan aanpassen? Zou ik er ergens nog moeten bij zetten dat over verborgen gebreken hier geen sprake is?

Nota: in zijn laatste email schreef de koper dat ik hem geen testrit heb laten maken en dat hij dus niet kon inspecteren. Het klopt dat ik gezegd heb dat het misschien niet zo'n goed idee was om ermee te rijden omwille van het defect aan het scharnier (dat leek me niet veilig gezien het defect aan het scharnier ter hoogte van de trapas), maar ik heb hem de kans en de tijd gegeven om de fiets te inspecteren.
Beste xxx,

Ik heb u in eer en geweten alle problemen gemeld die er volgens mij aan de fiets waren; ik was niet op de hoogte van breuken in het frame. De fiets is tot kort voor de verkoop (tot op het moment dat we het defect ter hoogte van het plooischarnier opgemerkt hebben) steeds normaal gebruikt en goed onderhouden.

Op de foto's die u in uw vorige mail heeft meegestuurd zijn de breuken duidelijk zichtbaar. Indien deze breuken daadwerkelijk op het moment van verkoop (13/02/2015) reeds aanwezig waren, dan had u dit door inspectie van de fiets kunnen waarnemen.

Ik had u wegens het defect aan het scharnier niet aangemoedigd om een testrit te maken, desalniettemin had u wél de kans en de tijd om de fiets te inspecteren.

Ik heb u de fiets verkocht in de staat gezien en goedgekeurd door uzelf. Het spijt me, maar ik blijf bij mijn standpunt en ga de fiets niet terugnemen en wens hierover verder niet meer te communiceren.

XXX

Meeboo

#29 , 10 mar 2015 14:59

ik zou u voorlaatste zin er uit laten

ElGargamel
Topic Starter

#30 , 10 mar 2015 15:03

ik zou u voorlaatste zin er uit laten
Bedoel je

1) "Ik heb u de fiets verkocht in de staat gezien en goedgekeurd door uzelf?"
2) "Ik had u wegens het defect aan het scharnier niet aangemoedigd om een testrit te maken, desalniettemin had u wél de kans en de tijd om de fiets te inspecteren."

De 1) zou ik er toch inlaten, niet. De 2) kan ik begrijpen, deze staat er enkel in als antwoord op zijn vorige mail, maar kan er eventueel uit gelaten worden.

Terug naar “Gebrekkige Producten”