verkoop stoomreiniger

dirk1978
Topic Starter

Re: verkoop stoomreiniger

#16 , 08 nov 2012 14:25

“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1642.De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.”(Burgerlijk Wetboek).

Deze bepaling blijft van toepassing op de verkoop buiten het kader van een beroeps- of commerciële activiteit.

De koper moet bewijzen dat het gebrek bestond op het ogenblik van de koop(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Gent Standaard 1971,nr.826,p.473).

Met andere woorden moet ik opdraaien voor de kosten die eraan zijn! Als de koper met een kapot gevroren drukregelklep van de machine is dat wel omdat hij deze in de wagen of een magazijn had staan na de verkoop, na het testen van dat toestel blijft er nog altijd wat water inzitten. mocht deze stuk zijn al bij mij thuis had het toestel niet gewerkt. wel erg dat ik moet opdraaien voor zijn nonchalant gedrag voor het toestel!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#17 , 08 nov 2012 15:24

Neen. Je vergeet dit even uit het oog:

De koper moet bewijzen dat het gebrek bestond op het ogenblik van de koop.

Hoe gaat hij dat bewijzen? In tegendeel: hij heeft het toestel uitgetest en het werkte op het ogeblik van de koop! Je hoeft dus helemaal nergens voor op te draaien.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

dirk1978
Topic Starter

#18 , 08 nov 2012 15:52

Neen. Je vergeet dit even uit het oog:

De koper moet bewijzen dat het gebrek bestond op het ogenblik van de koop.

Hoe gaat hij dat bewijzen? In tegendeel: hij heeft het toestel uitgetest en het werkte op het ogeblik van de koop! Je hoeft dus helemaal nergens voor op te draaien.

Ik hoop het echt dat ik nergens moet voor opdraaien, maar als je leest wat J.demoor schrijft is het tegenovergesteld en ben ik aansprakelijk. Het is niet dat ik een machine van 3600 euro verwaarloos... Het was nog geen jaar oud en heeft hem voor 1800 euro meegenomen na lang gezaag van hem en had nog 2maand garantie erop. Maar van de garantie moest hij niks weten en moest en zal zijn geld terug hebben. Hij heeft zelfs het toestel open gemaakt en foto's genomen! Deze zaten dan bijgevoegd bij een brief die ik aankreeg van DAS.

Reclame

Gebruiker21

#19 , 08 nov 2012 17:01

Hij heeft het toestel opengemaakt? Wie zegt dat dit niet de reden is dat het ding niet meer werkt?

Lees hier het allereerste regeltje eens: http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... rantiewet/" onclick="window.open(this.href);return false;

"De wet van 1 september 2004 legt aan de professionele verkoper een wettelijke garantieplicht op"

U bent geen professionele verkoper! Het enige dat u zou kunnen aangewreven worden is dat u een product met een verborgen gebrek verkocht hebt. Maar dit is niet het geval, aangezien de koper het product 3 kwartier uitgeprobeerd heeft voor het te kopen. Het was dus in orde.

Zoals u al zei: het heeft al enkele nachten gevroren de voorbije maand. Wie zegt dat de koper het toestel niet laten bevriezen heeft door het in de wagen of een onverwarmde schuur te zetten? Verder heeft de koper het toestel ook al opgengemaakt, dus ook daar zou hij het kunnen beschadigd hebben.

Het lijkt me dat de koper u wil intimideren (bijna chanteren) door er die firma bij te betrekken. DAS is een rechtsbijstandsverzekering. Uiteraard proberen die voor de "klant" het onderste uit de kan te halen, zelfs als ze zelf goed genoeg weten geen poot te hebben om op te staan. Waarschijnlijk is hun strategie: U bang maken zodat u toch betaalt, ook al is het niet uw verantwoordelijkheid.

Moest ik van u zijn, zou ik toch een aangetekend schrijven naar DAS en eventueel de koper sturen met daarin de opmerkingen:
1. Dat u een particulier bent en geen professionele verkoper, en bijgevolg niet gebonden bent aan de garantieplicht.
2. Dat het toestel perfect werkte toen de koper het kwam ophalen. Meer nog, dat de koper het maar liefst drie kwartier uitgeprobeerd heeft en het perfect werkte.
3. Dat de koper blijkbaar zelf aan het toestel geprutst heeft (de foto's van het opengesmeten toestel bewijst dat hij er zelf aan gesleuteld heeft).

Dat u dus verder niet inziet hoe u op enige wijze verantwoordelijk kan zijn, en u bijgevolg met rust wenst gelaten te worden, en dat u bij verdere bedrijgingen niet zal nalaten klacht neer te leggen bij de politie.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

dirk1978
Topic Starter

#20 , 09 nov 2012 15:46

Krijg het niet in mijn verstand dat dan een verzekering zoals DAS aan zulke praktijken doet... begrijp dat die hun client moeten helpen maar als ze weten dat ze geen kans hebben het hem dan ook zijn zijn hoofd printen!!!

Aangetekend schrijven...dat is iet voor mij, ik had een mailtje klaar staan om naar die verzekering te sturen . Hoe meer ik het herlas hoe meer ik heb moeten verwijderen omdat ik te grof was :-)

Franciscus

#21 , 09 nov 2012 16:00

U moet gewoon de feiten op een rijtje zetten.
Niet meer maar ook niet minder.

Gebruiker21

#22 , 12 nov 2012 08:49

Krijg het niet in mijn verstand dat dan een verzekering zoals DAS aan zulke praktijken doet... begrijp dat die hun client moeten helpen maar als ze weten dat ze geen kans hebben het hem dan ook zijn zijn hoofd printen!!!
Je wil niet weten hoeveel mensen zich laten overdonderen door dergelijke brieven en braafjes gaan betalen terwijl ze dit eigenlijk niet moeten. Goed voor DAS in dat geval: klant tevreden en zaak opgelost. Ze kunnen dus maar proberen.

Ethisch gezien vind ik het er ook wel redelijk over. Komt dicht in de buurt van afpersing, als je het mij vraagt. Dus zoals Fransiscus zegt: stel een beleefde brief op waarin u droogweg alle feiten op een rijtje zet. Iets in de aard van:
Beste,

naar aanleiding van uw brief in verband met de stoomreiniger die defect geraakt is terwijl deze in het bezit van uw klant was, wil ik u wijzen op volgende feiten:

1. De stoomreiniger is uitgebreid door uw klant getest en werkte perfect voor de verkoop.
2. Uw klant heeft de originele aankoopfactuur meegekregen waarmee hij nog een maand garantie kon claimen bij de originele verkoper.
3. Uw klant heeft het toestel opengemaakt (hiervan zijn mij foto's doorgestuurd). Mogelijk heeft uw klant het toestel om een bepaalde reden willen openmaken en is het hierbij defect geraakt?
4. Ik ben geen handelaar, maar particulier, en heb de stoomreiniger ook als particulier verkocht in goed vertrouwen. De stoomreiniger heeft altijd perfect gewerkt toen deze in mijn bezit was, en uw klant heeft hem ook uitgebreid getest vooraleer dit toestel aan te kopen. Als niet-professionele verkoper ben ik dan ook niet gebonden aan de wettelijke garantieplicht. Deze is enkel van toepassing voor professionele verkopers. Ook kan mij geen verborgen gebrek ten laste gelegd worden, aangezien het toestel perfect werkte bij verkoop en ook uitgebreid getest is.

Om bovenstaande redenen zie ik niet in waarom ik uw klant iets verschuldigd zou zijn. Ik zou het dan ook appreciëren dat u mij niet verder lastig valt.

Met vriendelijke groeten...
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 12 nov 2012 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.

dirk1978
Topic Starter

#23 , 12 nov 2012 08:55

bedankt, nu heb ik een idee voor een brief opstelling...anders was er woede en agressie in die brief :-)

Gebruiker21

#24 , 12 nov 2012 09:00

Gewoon laten merken dat u uw rechten kent, is altijd de beste methode bij dit soort onzin... Enkel jammer da u er tijd en energie moet insteken (en een beetje geld voor een AS).

Laat ons weten hoe het afloopt! Ik ben wel geïnteresseerd...

dirk1978
Topic Starter

#25 , 12 nov 2012 09:33

Dat is zo...moet er mijn energie insteken en heel dit gedoe zit veel in mijn gedachten. Ik zal me deze avond al is wat bezig houden met die brief. Dan is het wachten op hun AS en dan verstuur ik de mijne :-)

Natuurlijk laat ik iets weten, vind het al super dat er zoveel mensen me wilde helpen.

Oude Belg

#26 , 12 nov 2012 13:33

Natuurlijk laat ik iets weten, vind het al super dat er zoveel mensen me wilde helpen.
We houden nu eenmaal van spannende, non-fiction juridische soaps. Uiteraard zijn we steeds benieuwd naar de afloop :D
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21

#27 , 12 nov 2012 15:07

LOL, zo kan je het ook stellen. Ik zou het eerder formuleren als: "We zien graag dat mensen die hier raad krijgen van andere forum-members, in real life ook effectief geholpen zijn met de raad." ;-)

Terug naar “Gebrekkige Producten”