Ik heb via Amazon.nl een nieuwe accu aangekocht voor mijn HP laptop.
Het gaat hier niet om een origineel HP onderdeel, maar om een accu die volgens Amazon compatibel is met mijn type laptop.
Bij 1ste gebruik nieuwe accu is deze na nog geen minuut beginnen branden.
Resultaat, nieuwe accu gesmolten, laptop achteraan verbrand/gesmolten (onmogelijk om nog nieuwe accu in te steken) en gat in zetel gebrand.
Na telefonisch contact met Amazon stellen ze voor om de accu terug te betalen en om het product (tijdelijk) te blokkeren in de webshop.
Voor de opgelopen schade aan laptop en zetel, kunnen ze volgens hen niets doen.
Volgens algemene voorwaarden Amazon hebben zij geen productaansprakelijkheid voor zaken verkocht via derden-aanbieders en moet ik hiervoor contact opnemen met de derden-aanbieder nl. ARyee EU (vestigingsadres Guangdong China).
Heb via de Amazon website contact opgenomen met deze verkoper.
Ook zij stellen voor de aangekochte batterij terug te betalen. Over de schade aan laptop en zetel geen woord.
Nu mijn vraag: kan ik mij hier beroepen op productaansprakelijkheid Amazon of derden-aanbieder uit China?
Maak ik überhaupt enige kans en hoe begin je daar aan?
Hebben wel al contact gehad met onze brandverzekering en deze zouden misschien (nog geen bevestiging) de schade aan de zetel terugbetalen.