Ik kocht in februari 2020 een tweedehands wagen bij een handelaar met 1 jaar garantie.
In juni (binnen de eerste 6 maanden dus) doken er problemen op. Wanneer de wagen bij warme temperatuur (+25°) in de zon had gestaan werkten de rijhulpsystemen (cruise control e.d.) niet meer en bleef het digitaal instrumentenpaneel (snelheidsheidsmeter e.d.) zwart. Ik heb toen, en op andere momenten in de zomer, beeldmateriaal van het probleem verzameld.
Na een software update (op kosten van de handelaar) was het probleem niet opgelost. De handelaar is nu aan het nagaan of hij de kosten voor een herstelling/vervanging kan verhalen op zijn verzekeraar. Daardoor sleept deze zaak nog steeds aan. Voor de verzekeraar zou ik "recent" bewijsmateriaal van het probleem moeten aanleveren. Aangezien dit zich enkel voordoet bij warme temperaturen en felle zon is dat nu (in oktober) niet meer mogelijk. Ik vermoed dat het zich pas opnieuw zal voordoen in het voorjaar (vanaf april of mei).
Als deze zaak pas in het voorjaar opnieuw opgepikt kan worden omdat het daarvóór eigenlijk niet te testen valt, kan ik dan (later dan een jaar na aankoop) nog aanspraak maken op de garantie?