#7 , 03 aug 2016 11:53
Ook een flutuitleg (al moet ik toegeven dat ik er ook mee in m'n hoofd zat).
Als je nu zou spreken dat je een dieselwagen uit het jaar 2000 gekocht had, zou ik zeggen dat de garagist gelijk heeft.
Maar met een moderne wagen... Het mag zelfs nog een diesel zijn...
Optie 3 wat denlowie zei, kan ook nog, maar dit zou mij verbazen, tenzij je zelf gefoefeld hebt aan de bekabeling.
Zo goed als elke recente wagen heeft een beveiliging dat er geen elektriciteit meer gebruikt wordt als de motor uit staat.
Enkel als je weet waar je moet zijn, kun je nog stroom aftappen (heb ik gedaan zodat m'n dashcams blijven filmen als ik weg ben, was toch even zoeken om dit goed te doen).
Maar inderdaad: haal eens een multimeter (of zoek iemand die er 1 heeft) en meet eens de spanning over de batterij.
Start daarna de wagen (startkabels), en meet nogmaals de spanning over de batterij als de motor draait.
Rij een ritje, en doe dit dan nogmaals, en nogmaals als de motor uit staat.
Normaal zou je (ongeveer) 12V in rust moeten meten, en 14V als de motor draait.
Bij terugrijden, zou je evenveel moeten meten als bij vertrek, en bij het uitzetten van de motor zou je meer moeten meten dan bij vertrek.
Anyway, qua juridisch advies blijft hetgeen ik zei in m'n post van kracht: stuur een aangetekende ingebrekestelling naar de garage, want in feite moeten zij dit uitzoeken voor jou (én oplossen).