Beste,
Ik ging langs bij een natuursteenbedrijf en besteld een dorpel in blauwe hardsteen voor een dubbele deur met een lengte van 197 cm.
De man die ons hielp tekende een mooie schets van de dorpel met alle afmetingen er opgeschreven (schets hebben we in ons bezit). We vroegen uitdrukkelijk dat de steen in één stuk kan zijn. Hij deelt ons mee dat dit ook het mooiste is, enkel het waterrandje, een waterkering zal er op gelijmd worden.
Nadien krijgen we een offerte die we moeten goedkeuren, de offerte vermeld het volgende:
Hierbij prijs voor recht maatwerk in Belgische Blauwsteen, geschuurd
I vlakke dorpel 197.4*18*5 cm, in twee delen
Voorzijde en koppen dorpel manueel gefrijnd
Opgelijmd biezeke 2*1 cm op dorpel
We keuren de offerte goed en bij ophaling blijkt dat de dorpel geen lengte heeft van 197 cm maar 2 maal 98.50 cm.
Bij navraag zegt men dat dorpels in die lengte altijd in 2 delen worden gemaakt, om breuken te voorkomen, er zou zelfs een richtlijn zijn die hen niet toelaat dergelijke dorpel te maken... Bijkomend zegt men dat dit duidelijk op de offerte stond.
Ik ging er van uit dat de mededeling 'in 2 delen' ging over het feit dat de dorpel (197 cm) bestaat uit het grote deel en een opgelijmd deeltje.
We hebben echter niet ontvangen wat we hebben besteld, één lange dorpel. Bij het bestellen hebben we nog samen staan kijken naar de dorpel die voor de deur van het bedrijf lag, in één stuk.
Nu wil men de dorpel niet kosteloos opnieuw maken.
Kan iemand me advies geven in deze vervelende zaak?
Alvast bedankt
Lieven Van de Voorde