Aankoop GPS misleidende specificaties

marc neys
Topic Starter

Aankoop GPS misleidende specificaties

#1 , 09 aug 2007 09:48

Beste,

Ik heb een klacht, opmerking,... over Garmin en over GPSshop.nl (of .be of CoolBlue, want dat allemaal dezelfde firma) en weet niet goed waar naartoe enerzijds.
Anderzijds wil ik 'het probleem' ook kenbaar maken aan zoveel mogelijk mensen.

Het verhaal.

In februari van dit jaar kopen mijn vriendin en ik via de website van GPSShop.nl een GPS van Garmin, type Etrex Venture Cx.
Wij kopen dat type omdat op de website van Garmin.nl, alsook op de website van GPSShop.nl, alsook op de verpakking van het betreffende toestel (in de AS-Adventure van Mechelen) volgende specificaties stonden voor de Etrex Venture Cx;

Specificaties: 500 waypoints and 50 routes with up to 250 points each (op verpakking)
Specificaties op site GPSShop.nl: Routes/waypoints per route (aantal) 50/250

Die specificaties maakten volgens iedereen die we spraken (bij AS Adventure, bij GPSShop.nl) uiterst geschikt voor een meerdaagse trip met de fiets. We kochten dan ook het toestel aan (een combi-pakket met de topografische kaart van Belgi?, geschikt om zelf routes te tekenen) voor 420?. Voor onze fietsreis naar Duitsland (waarvoor we in hoofdzaak het toestel kochten) schaften we onszelf ook nog de topografische kaart van Duitsland aan (185?)

Als fervente fietsers zijn we direct begonnen met het tekenen van fietsroutes en het rijden van die fietsroutes. Fantastisch.
Ons eerste zelfgetekende fietsweekend naar de Ardennen was ook een succes. Het kon niet anders of onze reis zou geweldig worden.

In het voorjaar (een maand of 3 geleden nu) zijn we begonen met het uittekenen van onze fietsreis. Een tocht van 1500km, enkele namidagen werk. Onze fietsroute hebben we dan opgedeeld in kleinere routes (naar de voorgeschreven specificaties):
47 (= minder dan 50) routes van minder dan 250 punten. Daarenboven maakten we een lijst van 120 waypoints (= minder dan 500) van eventuele campings of hotels die we konden aandoen op onze trip.

Toen we dat pakketje routes wilden opslaan in onze GPS liep het mis.
Het toestel kon de routes niet allemaal opslaan.
Geen probleem, Garmin had een on-line helpdesk.
Ik stuurde een korte beschrijving door van het probleem in de veronderstelling dat ofwel ons toestel defect was, ofwel dat we iets fout deden. Dat was het begin van veel verwarrende communicatie, tegenstrijdigheden en g??n oplossingen.

Einde van het verhaal; de helpdesks van Garmin.uk, Garmin.nl en Garmin.be zeiden verschillende zaken. Ik begin het verdacht te vinden en neem contact op met GPSShop.nl, tenslotte de verkoper van het toestel.

Die vragen me alle communicatie en de file van onze routes op te sturen naar hen. Ik heb dat gedaan, zij hebben me in contact gebracht met Garmin.nl Die hebben tests gedaan en kwamen met de voor ons verbijsterende resultaten:

De Etrex Venture Cx kan , in tegenstelling tot eerdere berichten op de websites, verpakking en helpdesks, GEEN 50 routes van 250 punten aan.
Meer nog, ze hebben GEEN ENKEL toestel dat dat w?l kan (hoewel er voor meerdere types gelijkaardige specificaties worden gegeven)

Op mijn vraag wat ze daar aan gaan doen wordt niet tot amper gereageerd. Ik mag mijn toestel inleveren en zij zullen mijn geld terugstorten. Probleem opgelost voor Garmin.

Ik neem dat niet zo maar, neem contact op met GPSShop.nl, vertel hen de houding van Garmin. Ze zeggen me een officiele klacht met eis tot schadevergoeding te formuleren. Vorige week stuurde ik dan een mail naar GPSshop.nl met daarin een klacht met alle uitleg erbij.
We gaven meer dan 600? uit bij hen voor een toestel en kaarten in functie van een fietsvakantie (die ondertussen gepland is en waarvan de campings en hotels geboekt zijn) Het toestel werkt perfect (voor dagtochten en fietsweekends) maar niet voor de volledige reis.
We zijn nu genoodzaakt de laptop mee op fietsreis te nemen om de routes regelmatig over te ztten naar het toestel!

Mijn eisen voor schadevergoeding in die mail:

1. De foute (misleidende communicatie) wil ik aangepast zien, zodat andere klanten niet hetzelfde tegenkomen als wij.
(Tto op heden staat de foutieve informatie nog steeds op de sites!)
2. Als wij op een jaar, met de GPS, 3000km doen, dan kan dat niet zoals het hoort voor de fietsreis (= 1500km)
wij kunnen het toestel dus voor 50% niet naar behoren gebruiken en dus vragen we 300? vergoeding.

Vandaag kreeg ik een telefoontje van GPSshop.
Ze kunnen niets voor mij doen, vinden het jammer van de foutieve communicatie, maar kunnen (willen) ook niet meer dan het toestel terugnemen en ons het geld teruggeven. Standaard garantieprocedure.

Dat is voor ons g??n optie, want we gebruiken het toestel voor onze dagritten, weekends...en gaan het ook mee op reis nemen, maar jammer genoeg niet op de manier waarop we dachten toen we het kochten.

Ik ben van mening dat het toestel aan ons is verkocht met (al dan niet opzettelijke, dat laat ik in het midden) misleidende informatie.
Ik dacht dat dat verboden was en ging ervan uit dat een schadevergoeding nog het minste was (daar ze geen toestel kunnen leveren dat wel kan wat ze beloofden), maar dat is niet zo.

Ik wil dat dit verhaal verspreid en bekend wordt bij zoveel mogelijk potentiele outdoor GPS gebruikers.
Ik wil hier ook graag een officiele klacht van maken, maar weet niet goed hoe.

Kunnen jullie me bij ??n van deze zaken helpen?
Wat is jullie mening hieromtrent?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 09 aug 2007 17:04

Ik ben geen jurist, maar ik moet toch even kwijt dat ik uw houding een beetje onrealistisch en onredelijk vind. Als het bedrijf aanbiedt om het toestel terug te nemen, is u van de ellende verlost. U kan verder de misleidende reclame voor dit toestel best via andere kanalen aanvechten, maar er geld voor eisen, gaat mij een brug te ver. Ik zie niet in op welke manier u meent recht te hebben op 1 of andere schadevergoeding.

Heye

#3 , 09 aug 2007 21:28

Hallo,

Om uw verhaal volledig te maken wil IK de mensen zeggen dat dergelijke aparaten best van man tot man worden aangekocht. U kan nooit volledige info krijgen bij een aankoop via website, dan bij een aankoop bij een verdeler in de winkel.

Mijn advies: geef het terug en vraag uw geld terug en kijk uit naar een ander toestel gekocht in een zaak waar het personeel, U in real time kan bijstaan.

Daarbij zal U met de kosten die U in de aanklacht zal steken, 3 ? 4 van die GPS'kes kunnen kopen. Is dat uw doel?(Dieke heeft een punt)

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Reclame

marc neys
Topic Starter

#4 , 10 aug 2007 09:22

Bedankt voor de reacties.

Onredelijk?
Stel u voor volgende fictief verhaal, u koopt een wagen waarvan de verkoper, hun website en de handleiding van zegt dat u er 2000km in 1 keer mee kan rijden. U koopt de wagen speciaal voor een reis, boekt de hotels, enz...
Dan blijkt bij de eerste tests dat de wagen al stopt na 500m.
Natuurlijk denkt u dan dat er iets mis is met uw manier van rijden of met de wagen. Meer dan 3 maanden bellen en mailen later komt dan zowel de verkoper als de fabrikant u zeggen dat de wagen helemaal geen 2000km kan rijden, meer nog ze maken ?berhaubt helemaal g??n wagens die dat aantal km aankunnen. u heeft een reis geboekt (hotels enzo,...) moet extra voorzieningen voorzien om ze toch met die wagen te kunnen maken. Dan is schadevergoeding niet onredelijkals blijkt dat ze niet kunnen leveren wat bij de verkoop werd beloofd.
Zelfs wettelijk;
".? 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...Art.1649quinquies.? 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in ? 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in ? 3...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek)"

marc neys
Topic Starter

#5 , 10 aug 2007 09:31

Reactie2:
Verduidelijking.
Wij hadden ons eerst ge?nformeerd in een winkel met een verkoper (AS Adventure), die ons de verpakking had laten zien en ook bevestigde wat erop stond.
Het toestel kon zogezegd 50 routes van 250 punten aan en was daardoor perfect om mee op reis te gaan. We hebben dan gekocht via het net omdat de aanbieding daar goedkoper was.
Garmin heeft al toegegeven dat de informatie fout was en de winkel heeft het ook al aangepast op hun site ondertussen, maar dat maakt mijn reis niet goedkoper. Als ik iets koop met bepaalde 'voorwaarden en specificaties' verwacht ik ook die voorwaarden en specificaties te krijgen bij het product.

Test-aankoop heeft ondertussen gezegd dat ik zeker aangetekend die schadevergoeding moet vragen.
Die zeggen dat 'als een product niet conform is aan de voorwaarden', ze verplicht zijn het toestel te vervangen door ??n dat dat wel is.
Als ze dat niet kunnen kan een klant bereid zijn het toestel (met de gebreken) te behouden, maar dan dienen ze een prijsverminddering of schadevergoeding te betalen.

Ik doe dus waarop ik wettelijk recht heb. Of is het de bedoeling dat we voor de rest van ons leven alle bedrijven maar gewoon hun gang laten gaan?

kv036

#6 , 10 aug 2007 23:17

Heb zelf al jaren ervaring meet Coolblue en ken die mensen alleen als zeer eerlijk en hulpvaardig.
Problemen met het toestel of foutieve reklame is voor rekening van Garmin.

marc neys
Topic Starter

#7 , 11 aug 2007 08:47

Dat was mijn mening ook, maar de wet zegt dat de verkoper in deze moet instaan voor correcte verkoopsvoorwaarden.
Maar ik vind en hoop dat Coolblue op hun beurt alles kan gaan halen bij Garmmin.

kv036

#8 , 11 aug 2007 09:15

Is er geen andere GPS die je wil of kan gebruiken (eventueel ander merk) probeer indien duurder deze te krijgen voor de prijs die je betaald hebt.
Probeer je verhaal ook eens op Nederlands forum (ben url even kwijt),er is mischien een mogelijkheid om aantal routes en punten te verhogen (gok).

Persoonlijk denk ik niet dat je meer zal/kan krijgen dan dat je nu reeds geboden is.

Lex

#9 , 11 aug 2007 11:10

Problemen met...of foutieve reklame is voor rekening van Garmin.
Bent U daar zeker van?

marcelvm

#10 , 11 sep 2007 14:34

ik denk dat mark wel een punt heeft om op te staan,
nu moet hij tijd en kosten vervoer gaan steken voor een toestel dat men hem voorgespiegeld werd als bruikbaar voor zijn plannen
maar natuurlijk weten zij al dat men voor die som geen gerecht gaat inspannen,maar dat is een andere zaak natuurlijk

Rene

#11 , 18 sep 2007 09:26

In het voorjaar is er een GARMIN model type ZUMO uitgekomen. Die kan dat wel omdat nu juist het buffergeheugen veel groter is. Heeft nog een paar andere voordelen.
Ook is er de Garmin Quest die veel routepunten kan opslaan (10.000 dacht ik).
Ikzelf heb ook al bij Garmin helpdesk gestaan enkele jaren terug met een constructiefout in een oud toestel dat ze al jaren niet meer maken. Wel spontaan een nieuw toestel gekregen BUITEN de garantieperiode. Dus service van Garmin is uitstekend.
Garmin is ook de enige die vlot met routes kan werken, dus andere merken zijn hiermee uitgesloten.

djorkaef

#12 , 28 aug 2008 20:35

los het gewoon simpel op:

koop NOG zo'n GPS toestel, dan heb je waarschijnlijk wel voldoende geheugen, en ga dan op reis, een extra gps'je weegt wel minder dan een laptop neem ik aan. na de reis breng je ze allebei binnen en krijg je je geld terug omdat product niet voldoet aan specificaties.

iedereen tevreden en jij hebt gedurende je hele reis 'gratis' aparatuur gehad.

maarja, te laat zeker.

Terug naar “Gebrekkige Producten”