geborgen gebreken tweedehands wagen

laura1985
Topic Starter
Berichten: 1

geborgen gebreken tweedehands wagen

#1 , 24 nov 2015 16:47

Vorige week vrijdag ben ik naar een Freelander Landrover gaan kijken, testrit mee gedaan, en uiteindelijk gekocht voor 2500€. Het gaat om een oude wagen, met veel kilometers op die zou dienen als trekwagen voor een paardentrailer. Ik wist dus dat ik geen nieuwe wagen kocht, kilometers maakten mij niet uit, zolang de wagen maar veilig reed en een geldige carpass had.
Ik heb de wagen bij een handelaar gekocht, inclusief carpass en blanco keuring verkoop. De wagen had dus geen defecten volgens de keuring.

Ik rijd ermee naar huis en merk dat hij wel wat lawaai maakt, maar was nog niet wantrouwend. Toen ik s'avonds de wagen wilde verplaatsen maakte hij een vreselijk lawaai. Ik ben er toen meteen mee naar de garage gegaan waar volgende gebreken werden vastgesteld:
- Differentieel achteraan blokkeert
- Ophanging differentieel is volledig versleten
- Ophanging cardan tussen differentieel en versnellingsbak is versleten
- Banden achteraan zijn vervormd
- Toeter werkt niet

Dit allemaal nadat ik max 70 km met de wagen heb gereden! De garage had me gezegd dat het niet verantwoord is zo met de wagen te rijden. Zijn kostenschatting is 2500€.

Ik bel dus naar de autohandelaar, die me zegt dat hij het geld niet wil teruggeven, en dat er enkel garantie is op de motor en versnelling

Ik heb een aangetekend schrijven verstuurd naar zijn adres om hem in gebreke te stellen wegens verkoop met verborgen gebreken.
Hij heeft hier niet schriftelijk op gereageerd (intussen 8 dagen later).

Daarna hebben we hem toch nog eens gebeld, en was hij oorspronkelijk akkoord om de wagen te laten herstellen en dat wij de helft van de kosten zouden dragen.
Wij hebben gezegd dat we hier wel inschikkelijk konden zijn, maar dat we niet meer dan 200€ wilden betalen, gezien het feit dat ik de wagen nog maar pas heb, en er nu al niet meer mee gereden kan worden.
Daarna heeft hij dit aanbod ingetrokken en gezegd dat we maar een expert moesten aanstellen.

Wat doe ik nu best? Heb ik een punt en haal ik best een expertisebureau erbij?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 13527

#2 , 24 nov 2015 17:26

U beroept zich gewoon op de wettelijke garantie. Hij moet de wagen kosteloos herstellen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 24 nov 2015 18:53

Was die wagen dan niet gekeurd, wat staat er op de factuur. Als je deze gekocht hebt als particulier heb je minimum 1 jaar garantie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

jef007
Berichten: 1735

#4 , 24 nov 2015 19:51

hopelijk heb je een aankoopfactuur van die handelaar en heeft de handelaar de auto net verkocht van "oude eigenaar" naar" nieuwe eigenaar"

Inazuma
Berichten: 10404
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 25 nov 2015 20:51

Was die wagen dan niet gekeurd, wat staat er op de factuur.
Blanco keuring met carpass ...
Blijft de vraag hoe goed die gekeurd is ...

mjers
Berichten: 1788

#6 , 26 nov 2015 09:54

maakt toch allemaal niets uit?
Hij heeft gekocht bij de autohandelaar dus hij heeft recht op de wettelijke garantie...
handelaar moet auto herstellen. punt uit.

jef007
Berichten: 1735

#7 , 26 nov 2015 12:03

garantie??
zou er hier niet sprake zijn van oplichting?

Terug naar “Gebrekkige Producten”