in januari dit jaar heb ik een Volvo xc70 bj. 2011 gekocht bij een verkoper in het Antwerpse.
Vorige maandag zag ik een olievlek onder de wagen en ben ik onmiddellijk naar de dichtsbijzijnde Volvo garage gegaan. Het verdict was niet mals: oliekoeler stuk, en na vervaning bleek ook er nog een tweede probleem was (ze hebben me op voorhand gezegd dat dat mogelijke tweede probleem enkel kon vastgesteld worden na herstelling van het eerste). Bij een warme motor komt er te veel druk op het expansievat, wat duidt op een probleem of met de koppaking, of met de cylinderkop, of met het motorblok.
Aangezien het probleem zich na de eerste 6 maanden van de garantie voordoet, is het blijkbaar aan mij om aan te tonen dat dit probleem al "onderhuids" aanwezig was bij de aankoop. De Volvo garage beweert dat dit uiterst waarschijnlijk is en is ook bereid de discussie met de verkoper aan te gaan.
Dit gaat uiteraard op een welles-nietes spelletje uitdraaien, maar ik vroeg me af of iemand al ervaring heeft met dit soort situatie. Wie beslist er uiteindelijk over het moment van ontstaan van deze defecten? En wordt dit gedekt door de rechtsbijstand van de verzekering?