Ingebrekestelling wat met de factuur.

heidegrond
Topic Starter

Ingebrekestelling wat met de factuur.

#1 , 04 jun 2015 13:02

Beste,
Ik heb een voorschot betaald voor het plaatsen van een sectionale poort. Deze poort is niet professioneel geplaatst en sluit zelfs onderaan niet helemaal af. Na plaatsing heb ik 2 dagen nadien de factuur ontvangen voor het betalen van het resterend saldo. Ik heb aangetekend de installateur in gebreke gesteld, moet ik nu de factuur betalen, de installateur antwoord niet op mijn schrijven. Ik had hem in mijn aangetekende zending 8 dagen gegeven om te reageren. Wat nu met de factuur, kan men intresten aanrekenen bij niet tijdige betaling daar ik hem in gebreke stel? :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 04 jun 2015 13:59

Indien u de factuur geprotesteerd heeft stopt de betaaltermijn en wacht u op reactie van de leverancier.

er kunnen geen intresten aangerekend worden aangezien u de factuur binnen aanvaardbare termijn geprotesteerd hebt

heidegrond
Topic Starter

#3 , 04 jun 2015 14:04

Indien u de factuur geprotesteerd heeft stopt de betaaltermijn en wacht u op reactie van de leverancier.

er kunnen geen intresten aangerekend worden aangezien u de factuur binnen aanvaardbare termijn geprotesteerd hebt
Ik heb vermeld in mijn aangetekende zending dat ik weiger het resterende saldo te betalen op voorwaarde dat men de werken goed uitvoert? Is dit dus ook automatisch de factuur protesteren?

Reclame

heidegrond
Topic Starter

#4 , 04 jun 2015 14:07

Ik heb vermeld in mijn aangetekende zending dat ik weiger het resterende saldo te betalen op voorwaarde dat men de werken goed uitvoert? Is dit dus ook automatisch de factuur protesteren?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jun 2015 14:15

Ik hoop voor u dat u dat beter geformuleerd heeft, want nu zegt u te weigeren te betalen als ze het werk goed uitvoeren.

scorpioen

#6 , 04 jun 2015 14:40

Hoe ernstig is de wanprestatie van de installateur?

De niet-betaling moet in verhouding staan tot de kosten die er zijn om een volledig correct geplaatste poort te hebben.

Een voorbeeld: als ik werken laat uitvoeren voor 10.000 euro. Er een klein gebrek is dat voor 500 euro kan verholpen worden mag ik niet weigeren het volledig bedrag van 10.000 euro te betalen.

heidegrond
Topic Starter

#7 , 04 jun 2015 14:44

Ik heb 660 euro voorschot betaald en moet nu nog 1600€ betalen, wat denk je?

k.b.

#8 , 04 jun 2015 14:49

Maar als de poort "niet afsluit" denk ik toch dat er iets fundamanteel ontbreekt dat ieder mens van een poort mag verwachten ...

Of dit de schuld van de plaatser is ??? dat laat ik in het midden ... als de dorpels bvb scheef zouden liggen dan kan een poort niet afsluiten ... maar dat had men dan mijns inziens wel mogen vermelden bij de opmeting

k.b.

BrechtS

#9 , 04 jun 2015 14:50

Tja, ik zou zeer voorzichtig zijn. Betaal bijvoorbeeld nog 1000€ en laat maar 600€, best zelfs nog minder om juridisch sterk te zijn, achter voor het geval ze het niet komen repareren. En ik hoop dat u bij het formuleren slimmer bent geweest dan hetgeen u hier hebt geschreven (ik weiger de overschot te betalen op voorwaarde dat het werk goed gedaan is, komt erop neer dat u dus niet betaald als u het goed doet). Als u een veilig bedrag wilt afhouden, dan is die 1600€ zeker geen slimme zet. Probeer bv enkel de plaatsingskosten af te houden. Dat is beter te rechtvaardigen en zal wss wel ergens vermeld staan.

BrechtS

#10 , 04 jun 2015 14:51

Maar als de poort "niet afsluit" denk ik toch dat er iets fundamanteel ontbreekt dat ieder mens van een poort mag verwachten ...

Of dit de schuld van de plaatser is ??? dat laat ik in het midden ... als de dorpels bvb scheef zouden liggen dan kan een poort niet afsluiten ... maar dat had men dan mijns inziens wel mogen vermelden bij de opmeting

k.b.
Dan heb ikzelf hier een vraag bij: stek dat dit het geval is (van die dorpel dus he), wie moet dan wat bewijzen? Is het in eerste instantie de installateur die dit dient te bewijzen? Of is het TS die moet bewijzen dat de fout effectief door de installateur kwam?

heidegrond
Topic Starter

#11 , 04 jun 2015 15:08

De dorpel is kaarsrecht en 100% vlak, er zat voorheen een kantelpoort in die 100% dicht ging. De vraag die ik mij stel en ondertussen ook heb gesteld bij de leverancier is: Waarom in godsnaam op de dorpel cementeren? De opmeter moest dit gezegd hebben van in het begin, dan zou ik zeker niet akkoord gegaan zijn. Pas op het einde van de werken toen ik kwam kijken vertelde de werknemers mij dat ze de poort moeten ophogen hebben. Wat denken jullie?

Meeboo

#12 , 04 jun 2015 15:14

dat u best een nieuw schrijven doet waarbij u de factuur (met vermelding nummer etc) protesteert omwille van de niet goed uitgevoerde werken. U vermeld ook gedetailleerd wat er niet goed is uitgevoerd.

eventueel kan u het deel dat wel goed uitgevoerd is alvast betalen.

k.b.

#13 , 04 jun 2015 15:30

Technisch kan ik er weinig over zeggen zonder het gezien te hebben ... maar cementeren komt er normaal niet bij te pas ...
Ik zou precies de neiging hebben te vermoeden dat hier iets fout is gelopen bij het opmeten ...

En als ik het zo hoor ... dan ben ik geneigd te zeggen dat de poort te klein is (onvoldoende hoog)... en dan lijkt een inhouding van het volledige bedrag mij zondermeer correct ... je kan er als leek immers vanuit gaan dat men een nieuwe poort dient te leveren / plaatsen ...
Eigenlijk kan ik het mij niet goed voorstellen ... want als de ondergrond vlak is hoort de poort onderaan aan te sluiten op de grond met de rubber ( tenminste bij een goede afstelling van een eventuele motor) ... bovenaan moet men mogelijks een vals paneeltje plaatsen , dit indien de vrije hoogte onvoldoende is voor de plaatsing van de motor / veren / geleiders ...

Verder wordt een poort opgebouwd uit een aantal panelen van standaardhoogtes ... indien deze standaardhoogtes niet leiden tot een "pasbare" hoogte moet er ook al eens naar een oplossing worden gezocht ...
ik dacht dat men dan het onderste paneel overmaats neemt en het "inkort" in de fabriek op het moment dat men de onderlijst / rubber plaatst

k.b.

mava105

#14 , 04 jun 2015 16:25

Ik dank ook dat de poort te klein is voor de betreffende opening. Of beter gezegd: ze hangt te hoog. Het is immers veel gemakkelijker boven een vaste afwerkingslat te zetten, dan onderaan een paar cm op te hogen met cement of iets anders. Dat komt zo wie zo binnen de korstte keren los door er overheen te rijden.
Ik zou zeker niets meer betalen.

Patrick M.

#15 , 04 jun 2015 18:36

Ook een sectionele poort gezet met 4 panelen die normaal even hoog moesten zijn. Maar toe was de poort te hoog. Hebben het bovenste paneel aangepast en alles past perfect tot op de mm. Onderste paneel sluit aan met een rubber.Ik denk dat bij u de poort te klein is en dan moeten ze de panelen maar aanpassen.Misschien eens opnieuw laten meten en wachten met de rest te betalen tot als alles in orde is.

Terug naar “Gebrekkige Producten”