reparatie smartphone

Michael9999
Topic Starter

reparatie smartphone

#1 , 23 nov 2014 10:46

Hallo iedereen,

Ik heb een smartphone van 700 euro, note 3, bij Vandenborre gekocht Eind vorige jaar.
Er waren problemen met onder andere ontvangst (zie vorige post).
Ik heb nu die smartphone derde keer afgegeven voor reparatie (eerste keer hebben ze iets aan de software gedaan, 2de keer hebben ze moeder bord vervangen, wat naar het schijnt zeer zelden gebeurt omdat die moederbord 250 euro kost. Dus ik heb hrt vermoeden dat ze mss die moederbord niet hebben vervangen...). De problemen met de smartphone worden erger en ik heb die nodig voor mijn werk.

Mijn vraag is: als nu na de derde keer die problemen die opgelost worden, heb ik dan het recht om direct ( zonder 4de keer af te geven voor reparatie) een nieuw toestel of mjn geld terug te eisen of niet?
En weet er iemand, hoelang mag een reparatie ongeveer duren?

Bedankt voor de reacties!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 23 nov 2014 12:18

Nee zo werkt het helaas niet, na 6 maand ligt de bewijslast bij u. De garantie stopt wel van zodra het toestel binnen is voor herstelling. Dus de tijd dat het toestel binnen is voor herstelling mag je bijrekenen bij u garantie periode.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Michael9999
Topic Starter

#3 , 23 nov 2014 13:47

Aaa ok. Dus ik zal evetueel de 4 keer ook moeten afgeven voor reparatie?

Reclame

Den Tist

#4 , 24 nov 2014 21:15

Nee zo werkt het helaas niet, na 6 maand ligt de bewijslast bij u. De garantie stopt wel van zodra het toestel binnen is voor herstelling. Dus de tijd dat het toestel binnen is voor herstelling mag je bijrekenen bij u garantie periode.
Is het niet zo dat als een probleem wordt vastgesteld binnen de 6 maand (bewijslast ligt dan nog bij de verkoper), maar het probleem raakt niet opgelost, dan blijft dit probleem onder de verantwoordelijkheid van de verkoper.
Totdat deze is opgelost.

sloeberken

#5 , 24 nov 2014 21:27

Maar heb je daar bewijs van dat het probleem al van bij aanvang zo was. Ooit verkoper al met een AS in gebreke gesteld, zo niet zal de bewijslast toch bij u liggen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 nov 2014 21:46

regelgeving garantie:
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://europa.eu/youreurope/citizens/sh ... dex_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#7 , 25 nov 2014 11:01

“Art.1649bis...§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :...5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...”(Burgerlijk Wetboek).

Onverminderd eventuele conventionele ‘garantie’ geldt volgende wettelijke vrijwaringsplicht : “Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2,hetzij...ontbinding van de overeenkomst...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik heb een smartphone van 700 euro, note 3, bij Vandenborre gekocht Eind vorige jaar.’

Voornoemde zes maanden zijn verstreken. Uw bewijzen van herstelling kunnen dienen om het gebrek aan overeenstemming bij de levering van de goederen te bewijzen.

Maak toepassing van voornoemde wettelijke vrijwaringsplicht en stel daartoe uw verkoper aangetekend in gebreke met gedetailleerde chronologische opsomming van de feiten die het gebrek aantonen. Deel uw verkoper daarin mee dat u zich hiermee niet beroept op enige conventionele garantie maar wel op de wettelijke vrijwaringsplicht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

cricket

#8 , 03 dec 2014 11:47

Ondertussen is de wet voor garantie verandert en verlengd tot 2 jaar, voor iPhone toch. Als je binnen het jaar , ipv 6 maanden, je toestel binnenbrengt, en niet kan gemaakt worden krijg je een ander toestel. Opgepast, het is niet een nieuwe maar wel al een gebruikte toestel die volledig werd herzien. Een nieuw toestel krijg je nooit. Enkel indien je het onmiddellijk naar Apple stuurt.
Je krijgt 30 euro gratis bij het openen van een keytrade rekening, enkel via deze link:

http://welcome.keytradebank.be/optiext/ ... NQL1rD%2BV_" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Gebrekkige Producten”