Niet tevreden met bestelde canvas

BoolEan
Topic Starter

Niet tevreden met bestelde canvas

#1 , 14 aug 2014 16:18

Beste,

Ik heb onlangs een canvas gekocht (120€). De aangeleverde foto was een collage met een witte buitenste rand.

De aangeleverde canvas was van goede kwaliteit maar de witte rand eromheen was aan één zijde +/- gehalveerd. Hierdoor is het geheel dus wat asymmetrisch geworden. Ik heb contact opgenomen met hun klantenservice en ze willen me hierin zogezegd tegenmoet komen door mij een nieuwe canvas aan te bieden (waarbij ik dan de witte rand zou weglaten om herhaling te voorkomen) aan de kost van productie (20€).

Uiteraard niet veel geld. Maar principieel vind ik niet dat ze me dan echt tegenmoet komen; uiteindelijk betaal ik nog eens de volledige productiekost. Dit heb ik vervolgens zo gecommuniceerd. Daarbij werd ik erop gewezen dat er in de voorwaarden duidelijk omschreven staat dat er rekening moet gehouden worden met een marge aan iedere zijde. Bij nazicht van de voorwaarden staat hier niets van vermeld in de voorwaarden. Echter staat wel in de FAQs vermeld dat er rekening gehouden moet worden met een marge van 2mm. Het verschil is echter duidelijk >2mm. Bij navraag werd dan gezegd dat deze twee millimeter aan beide zijden voorzien moet worden maar dat het ook zo kan zijn dat 1 zijde goed is en dat er van de andere 2+2mm af is. Dit wordt dus niet expliciet genoemd in de FAQs. Ook tijdens het volledige bestel/uploadproces van de foto wordt er nergens melding gemaakt over deze marges. Het effectieve verschil zal +/- 4/5mm zijn.

Nu is 20€ natuurlijk niet veel geld, maar ben ik het principieel er niet mee eens dat als ik een product bestel dat niet in orde blijkt te zijn dat ik vervolgens zelf moet betalen om het opnieuw te laten produceren. Ik zou van de producent verwachten dat ze deze kostenloos zouden vervangen.

In hoeverre sta ik hierbij in mijn gelijk?

Veel dank,
Liam

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
T.H.

#2 , 14 aug 2014 17:08

Hallo Liam,

Misschien kan je nog iets met de wet consumentenbescherming doen.

je bent consument, niet waar?
Het gaat om een overeenkomst die niet op kantoor van de verkoper gesloten is?

Dan kan je binnen 14 dagen na ontvangst van de goederen de contract ontbinden... je betaalt het vervoer van de canvas terug naar de verkoper en je bent ervan af.

Art 47 Wet marktpraktijken en consumentenbescherming.

T.H.

#3 , 14 aug 2014 17:11

Hallo Liam,

Misschien kan je nog iets met de wet consumentenbescherming doen.

je bent consument, niet waar?
Het gaat om een overeenkomst die niet op kantoor van de verkoper gesloten is?

Dan kan je binnen 14 dagen na ontvangst van de goederen de contract ontbinden... je betaalt het vervoer van de canvas terug naar de verkoper en je bent ervan af.

Art 47 Wet marktpraktijken en consumentenbescherming. Da's tamelijk praktisch...

Anders blijven je de wilsgebreken of dat het om niet-conforme goederen gaat. Sorry ik heb geen zin dat voor amper 20 Eurotjes alles zelf uit te pluizen.

Reclame

Drone

#4 , 14 aug 2014 18:14

FAQ is niet hetzelfde als de verkoopsvoorwaarden

als u iets besteld en er zijn geen specifieke verkoopsvoorwaarden die duiden op bepaalde beperking en/of risico's dan is het diegene die het werk (canvas) dient te leveren verantwoordelijk voor de correcte en juiste productie hiervan.

bij ernstige afwijkingen (zoals bij u blijkbaar) zou u normaal dan kunnen vragen (eisen) dat men het werk alsnog correct aflevert, dit volledig kosteloos aangezien u als koper niet verantwoordelijk bent voor de afwerking en dergelijke.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 aug 2014 18:18

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is art 47
Art. 47.
<Opgeheven bij W 2013-12-21/23, art. 8, 008; Inwerkingtreding : 31-05-2014>

:D
nieuwe wet ( economisch recht wetboek)
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123" onclick="window.open(this.href);return false;

T.H.

#6 , 14 aug 2014 19:32

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Dit is art 47
Art. 47.
<Opgeheven bij W 2013-12-21/23, art. 8, 008; Inwerkingtreding : 31-05-2014>

:D
nieuwe wet ( economisch recht wetboek)
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123" onclick="window.open(this.href);return false;

De hoeveelste keer hebben die makkers dat nu al zonder eenieder wijziging gewoon in de wetboeken heen en terug geschoven? De derde keer? ik wordt te oud voor zoiets...

Vooral omdat ik de wet dierct van de Site van FOD Economie heb.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 aug 2014 20:17

Maar niet alle artikels zijn mee overgenomen...
Dat maakt de zaak alleen nog maar erger ... of ergens een regel vergeten mee over te nemen.

Men zou/kan van de wetgevende macht toch kunnen verwachten dat ze aan die Kafkaiaanse toestanden nu eens eindelijk een einde maakt.
Maar ik heb mijn ganse loopbaan niet anders geweten....

snellemichiel

#8 , 17 aug 2014 11:13

Art 47 Wet marktpraktijken en consumentenbescherming. Da's tamelijk praktisch...
Ik vermoed dat de foto's zelf aangeleverd(On-line via een uploading script) zijn door de topic starter? En bij deze dus een gepersonaliseerde canvas gemaakt wordt?
Met andere woorden, maatwerk?

Art. 53, 3° van het WER Boek VI.

Dan moet men de consument ook eigenlijk inlichten hierover ontvangen.

Art. 45, § 1, 11° van het WER boek VI.

En dus is er geen bedenktermijn van toepassing.

Maar men kan uiteraard wel een correct gealiëneerd product vragen en een FAQ is inderdaad geen verkoopovereenkomst.
Men zou/kan van de wetgevende macht toch kunnen verwachten dat ze aan die Kafkaiaanse toestanden nu eens eindelijk een einde maakt.
Maar ik heb mijn ganse loopbaan niet anders geweten....
:lol:

Terug naar “Gebrekkige Producten”