Fiets gekocht- garantie/teruggave

poeli
Topic Starter

Fiets gekocht- garantie/teruggave

#1 , 07 jul 2014 16:20

Beste allemaal,

Ik heb enkele weken geleden een elektrische plooifiets van €1100 gekocht voor van en naar mijn werk te gaan. Dit is 6 weken geleden. Na een week gebruik te maken van de fiets viel de ketting er 3x af, om een dag later door te breken en er vonken uit de batterij kwamen. Goed, ik steek de fiets binnen en laat hem herstellen (onder garantie uiteraard). Ik krijg de fiets weer, maar de ketting blijft er af vallen. Vorige week breekt de ketting opnieuw (deze keer geen vonken). Ik stuur een boze mail en men belt mij met de garantie dat er grondig naar mijn fiets ging gekeken worden en het defect verholpen ging worden. Goed. Nu zaterdag haal ik mijn fiets af. Vandaag rijd ik weer naar mijn werk en weer hetzelfde: de ketting valt er constant af. Nu heb ik nogmaals een boze mail gestuurd, maar nu vraag ik mij af wat mijn rechten en plichten zijn hieromtrend? De fiets inleveren en mijn geld terug vragen gaan ze helaas niet mee akkoord gaan vrees ik. Anderzijds is het wel duidelijk dat er een gebrek is aan de fiets dat- ondanks mijn vele indicaties, niet grondig herstelt wordt.
Per dag dat ik geen fiets heb kost het mij €6 om van en naar mijn werk te gaan, dus heb alles samen nu al €60 uitgegeven doordat zij het blijkbaar nalaten de fiets degelijk te herstellen.
Ik begin het eerlijk gezegd kotsbeu te worden, vuil op het werk toe te komen door de ketting er iedere keer op te leggen, de vertragingen die ik moet incalculeren door dat de ketting er van valt en dan natuurlijk de extra kosten en blijkbaar de slechte service van de fietsenmaker groep.

Kan ik juridisch gezien eisen dat men mijn geld terug geeft (of waardebon) aangezien het mij vrij duidelijk is dat ze mij een product verkocht hebben dat niet aan de omschrijving voldoet? Ik ga nu de producent rechtstreeks mailen en het probleem aankaarten.
Alvast dank voor de feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jul 2014 16:22

garantie regeling wettelijke en commerciële
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
ttp://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/loi_a ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Wet handelspraktijken
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#3 , 09 jul 2014 10:27

“Art.1649bis...§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :...5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Lees vooraf zorgvuldig de inhoud van dat conventioneel garantiebewijs indien u ervan gebruik wil maken.

Onverminderd voornoemde ‘garantie’ geldt volgende wettelijke vrijwaringsplicht : “Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van ZES MAANDEN vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2,hetzij...ontbinding van de overeenkomst...”(B.W.).

‘Ik heb enkele weken geleden een elektrische plooifiets van €1100 gekocht‘ is NU < 6maanden.

Maak toepassing van voornoemde wettelijke vrijwaringsplicht vooraleer de zes maanden verstreken zijn. Stel daartoe uw verkoper vooraf aangetekend in gebreke met gedetailleerde chronologische opsomming van de feiten die het gebrek aantonen. Deel uw verkoper daarin mee dat u zich hiermee niet beroept op enige conventionele garantie maar wel op de wettelijke vrijwaringsplicht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”