Afgebroken stuk bij nieuwe moto

KoenMol
Topic Starter

Afgebroken stuk bij nieuwe moto

#1 , 02 jul 2014 14:40

Op 06/05/2014 kocht ik een Mash Seventy Fife.
Geweldige leuk ding om mee te rijden, maar...

Op 13/05/2014 ben ik samen met een vriend een rit gaan maken, hij reed achter mij en zei op een gegeven ogenblik dat ik meer gebruik moest maken van mijn richtingsaanwijzers.
Op zich vond ik dat wel raar, want dat is wel iets waar ik op let.
Dan hebben we aan de kant van de baan eens gekeken en bleek uiteindelijk dat de bedrading van de achterste richtingsaanwijzers doorgesleten was door een paar keer tegen de band terecht te komen.
Deze bedrading stak dus niet weg zoals hij moest wegsteken.
We hebben dit ter plaatse gerepareerd met isolatietape en een klemmetje zodat mijn richtingsaanwijzers het terug deden.
Ik ben dit dan ook nadien gaan melden bij de dealer, deze heeft dit gerepareerd bij zijn eerste onderhoud. (en heb dit mee gerekend gekregen in de prijs van het onderhoud, wat eigelijk ook niet juist is volgens mij)

Een kleine week nadien vertrek ik thuis met de Mash naar het werk, onderweg stop ik om te tanken en zie ik dat het deksel dat de luchtfilter bedekt los hangt.
Als ik het van dichterbij bekijk zie ik dat de “tap” waarmee deze in het frame klikt afgebroken is, bij controle aan de andere kant van de moto aan de klep waar de batterij achter zit merk ik net hetzelfde op.
Dit heb ik dan met plakband tijdelijk opgelost.
Tijdens deze “herstelling” merkte ik ook op dat de luchtfilter een vijs ontbrak. (deze heeft de dealer ondertussen al gratis geplaatst)
Ik ben ermee naar de dealer geweest en deze heeft dit proberen te kleven.
Echter na 3 dagen was de “tap” aan de kant van de luchtfilter terug afgebroken daar waar hij gekleefd was.
Volgens hem kan het niet zijn dat deze afgebroken zijn van het rijden, er wordt gezegd dat ik ze zelf afgedaan zou hebben en misschien terug foutief geplaats heb, maar ik ben er NIET aan geweest.
Bij een nieuwe moto kom ik enkel aan de gas om te rijden en de rest laat ik over aan professionals om dingen er aan te doen, kwestie van de garantie uiteraard.

De dealer kan deze 2 zijdekseltjes vervangen maar dat zou me ongeveer €56 kosten per stuk.
Persoonlijk vind ik dat niet kunnen, op de teller staan nog geen 1400kilometer en hij hang al met haken en brokken aan elkaar...
De importeur van de motor doet ook niet echt moeite, volgens hem moet ik het maar met de dealer uitvechten.

Nu hangen deze desels met zwarte Ducktape vast (zwart omdat het wat minder zou opvallen) maar je kan er als je er naast staat uiteraard niet naast kijken dat die tape er op hangt.
De dealer weigerd om dit in garantie te maken, dus ik zou €112 moeten betalen voor 2 dekseltjes (2 stukjes plastiek) + de "werkuren" om ze opnieuw te plaatsen (wat maar 5 minuutjes duurt, nog niet.)

Kan ik hier iets tegen doen? of heb ik gewoon pech?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2014 14:45

Bestaat er soms niet iets als garantie bij een nieuwe moto ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KoenMol
Topic Starter

#3 , 02 jul 2014 14:49

dat dacht ik ook ja.
En die heb ik ook, maar volgens hen valt het niet onder garantie, en ik ben daar niet mee akkoord

Reclame

KoenMol
Topic Starter

#4 , 02 jul 2014 15:11

Deze mail kreeg ik net van de invoerder:
Beste,

Gelieve contact op te nemen met Uw dealer als U niet akkoord bent, maar voor ons wordt deze zaak als afgehandeld beschouwd.

Met vriendelijke groeten,
goeie service denk ik....

Milo72

#5 , 02 jul 2014 15:21

Is de invoerder de winkel waar je de moto gekocht hebt ?

Ga eens langs, liefst op een moment dat er veel volk in de winkel staat.
Verkondig dan met luide en duidelijke stem dat u wettelijk recht hebt op garantie, dat ze geen enkele reden hebben om dit niet te herstellen onder garantie, en dat u indien nodig FOD Economie, Test Aankoop EN je advocaat erbij zal betrekken.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jul 2014 15:53

wetgeving meenemen kan handig zijn.
http://www.oivo.be/NL/doc/dcdc/all/document-1541.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
oude wet marktpraktijken
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
nieuwe wet (opgenomen in wetboek economisch recht)
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123" onclick="window.open(this.href);return false;
Indien niet direct enige reactie..
Begin je met de naam te vragen van de eerste persoon die je gesproken hebt - de ge ganse ladder van verantwoordelijken.
Als ze uiteindelijk vragen waarom je dat doet zeg je wel om u mee te vermelden in mijn aangetekend schrijven en om u mee aansprakelijk te stellen voor het niet naleven van de wetgeving.

Dit samen met de raadgevingen hierboven ... in de meeste gevallen zal men zeer snel bakzeil halen.

PS familie van mij werkte in een grote elektronicaketen- hun opdracht was klachten afwimpelen. Pas als consumenten op hun strepen stonden mochten ze toegeven. Resultaat enkele medewerkers vatten dat letterlijk op en zeiden dus ook aan consumenten 'Tja als u nu zou zeggen dat u een As zou sturen en ook testaankoop en Fod economie - klachtendienst zal verwittigen dan moeten wij wel optreden......
De meeste klanten hadden had direct door 8_)

KoenMol
Topic Starter

#7 , 02 jul 2014 16:03

Bedankt voor de info.

Als ik de linkjes lees en goed begrijp (ik snap soms niets van juridische taal) dan zou het zoiezo wel garantie moeten zijn

j.demoor

#8 , 04 jul 2014 10:54

“Art.1649bis...§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :...5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Lees vooraf zorgvuldig de inhoud van dat conventioneel garantiebewijs indien u ervan gebruik wil maken.

Onverminderd voornoemde ‘garantie’ geldt volgende wettelijke vrijwaringsplicht : “Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van ZES MAANDEN vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2,hetzij...ontbinding van de overeenkomst...”(B.W.).

‘Op 06/05/2014 kocht ik een Mash Seventy Fife’ is NU < 6maanden.

Maak toepassing van voornoemde wettelijke vrijwaringsplicht vooraleer de zes maanden verstreken zijn. Stel daartoe uw verkoper vooraf aangetekend in gebreke met gedetailleerde chronologische opsomming van de feiten die het gebrek aantonen. Deel uw verkoper daarin mee dat u zich hiermee niet beroept op enige conventionele garantie maar wel op de wettelijke vrijwaringsplicht.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Gebrekkige Producten”