Tweedehands kinderkamer

sofie.janssens
Topic Starter

Tweedehands kinderkamer

#1 , 11 mar 2008 17:31

Enkele weken geleden heb ik een 2de hands kinderkamer gekocht via Kapaza. In de advertentie stond dat die van goede kwaliteit was. Ik had die persoon voor de koop gevraagd of er een veiligheidsbarrière bij was, het antwoord was ja, dus kochten we de kamer.
Nu blijkt, is de kamer helemaal versleten, zijn er planken aangevijsd die niet origineel zijn (stond ook niet in de advertentie), ontbreekt de veiligheidsbarrière (verkoper beweert dat die er niet was, dat ik het bed maar tegen de muur moet zetten) en ontbreken er vijzen (ik moet hem een foto opsturen van de vijzen die ontbreken, hoe kan ik dat als ze er niet zijn), zodat we het bed niet kunnen maken. Ik heb de verkoper hierop gewezen en die beweert alles te hebben geleverd en dat we wisten dat het een 2de hands kamer was. Toen ik hem zei dat ik mijn geld terugwil kreeg ik als melding, je hebt toch geen poot om op te staan want we hebben geen schriftelijke verkoopsovereenkomst.
Weet iemand hier raad op?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 12 mar 2008 09:58

Stuur hem een aangetekende ingebrekesteling, dwz een brief met daarin je grieven: dat de kamer niet werd geleverd zoals overeengekomen en dat er zelfs een aantal belangrijke stukken ontbreken.

Je besluit de brief met de vermelding dat je van de aankoo wenst af te zien op grond van de niet-conforme levering en dat j de goederen terug bij de eigenaar zal (laten) brengen.

Je eindigt met het zinnetje: "In gavl u wenst om niet op onze eisen in te gaan, zullen we niet aarzelen om onze rechten te laten gelden voor een rechtbank"
Het feit dat er geen schriftelijke overeenkomst is doet nets ter zake, probeer zo veel mogelijk bewijs te vergaren, stuur mails ipv te telefoneren en print alles wat er reeds gemaild is af.

Het is niet gezegd dat je in een rechtbank zou winnen, de persoon heeft ergens gelijk als hij zegt dat j eeen tweedehandskamer hebt gekocht en dat je geen nieuwstaat kan verwachten. Alles hangt af van hoe de advertentie was opgesteld en hoeveel er betaald is.

Tot slot: goede raad van een ex-advokaat: Ikea.

sofie.janssens
Topic Starter

#3 , 12 mar 2008 10:45

Beste
Bedankt voor het antwoord.
Wat de veiligheidsbarrière betreft had de verkoper vooraf wel bevestigd dat deze erbij ging zitten.
In mijn laatste mail met de verkoper beweerde hij eerst niets van de vijzen te weten (ik moest hem zelfs een foto ervan opsturen) maar enkele alinea's verder wist hij plots over welke vijzen het ging met afmetingen enzo...
Volgens mij is het iemand die goed weet dat er gebreken aan waren maar er niet voor wil uitkomen.

Reclame

Beachcomber

#4 , 12 mar 2008 12:04

Dan maak je een kans. Begin alvast met een aangetekend schrijven met de staandaard dreigingen erin.

Terug naar “Gebrekkige Producten”