Panne auto onder waarborg

GuanoApe4
Topic Starter

Panne auto onder waarborg

#1 , 24 mar 2014 19:39

Hieronder even kort de situatie schetsen...

Een +- 3 weken terug koopt persoon X een tweedehandsvoertuig bij een garage, deze wordt gebruikt om met te leren rijden. Nu valt persoon X in panne en dient gedepanneerd te worden.

Persoon Y komt deze wagen depanneren en kijkt ook naar de oorzaak, een kapotte batterij en steekt er een nieuwe in. Persoon X betaald aan persoon Y de depannage en nieuwe batterij.

Op de wagen zit een jaar waarborg, gegeven door de garage. Wat kan persoon X tegenover de garage ondernemen om de gebreken van die auto kenbaar te maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Benny D

#2 , 24 mar 2014 22:12

X heeft dom gedaan,x moest de garage de kans geven om de auto te depanneren en te herstellen.

GuanoApe

#3 , 25 mar 2014 10:12

Wat een fantastisch antwoord, waar ik geheel niets mee ben.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mar 2014 11:29

Op een batterij is gewoonlijk geen waarborg, zeker niet op een 2de handswagen. Lees duidelijk uw contract na.

Turaki

#5 , 25 mar 2014 13:51

Nochtans juridisch correct. Om van garantie te kunnen genieten, moet u de handelaar de kans geven het defect te herstellen. Door dit niet te doen, maar voor de herstelling bij een derde partij te gaan, zal u voor deze herstelling niets kunnen eisen van de handelaar.

mava105

#6 , 25 mar 2014 14:30

Nochtans juridisch correct. Om van garantie te kunnen genieten, moet u de handelaar de kans geven het defect te herstellen. Door dit niet te doen, maar voor de herstelling bij een derde partij te gaan, zal u voor deze herstelling niets kunnen eisen van de handelaar.
En komt mogelijks ook nog de rest van uw waarborg te vervallen.

Benny D

#7 , 25 mar 2014 17:35

En komt mogelijks ook nog de rest van uw waarborg te vervallen.
Daar durf ik nee op te zeggen ,heeft niets met de rest van de waarborg te maken.

Franciscus

#8 , 25 mar 2014 21:07

U hebt een derde aan de wagen laten werken en niet diegene die de waarborg geeft ... bijgevolg kan die nu elke verantwoordelijkheid afwijzen.
In een branche die ik goed heb gekend weigerde men alle goederen die van een grote keten kwamen te herstellen.
Stond zelf in hun vakblad.
Zonder namen te noemen maar bepaalde producten met bepaalde typenummers werden evenmin hersteld.
Zelf meegemaakt met een fax van een gerenoveerd merk die in zo'n keten te koop was... daarna kwam men in de vakhandel want de lamp was stuk.
Bleek een fax te zijn (Amerikaanse normen waar een soort van transfo was ingezet) dus lamp werkte wel maar deze lamp was niet te verkrijgen in Europa.

Terug naar “Gebrekkige Producten”