Eigen schade - Gsm

YsfE
Topic Starter

Eigen schade - Gsm

#1 , 24 okt 2013 16:11

8 maanden geleden kreeg ik bij mijn GSM abonnement een Sony Xperia Go.
paar weken terug merkte ik dat mijn gsm niet meer wilde opladen, dus stuurde ik het op via een verdeelcentrum van de provider (incl een geldig garantiebewijs)
Zij hebben dit vervolgens doorgestuurd naar Sony voor reparatie.

Vandaag krijg ik telefoon dat mijn GSM niet gemaakt is, en dit omdat volgens hen door eigen schade gebeurde.
Ze beweren namelijk dat ik mijn oplaad ingang heb stukgemaakt, dit aan de hand van een foto waar je inderdaad kan zien dat het middelste chip een beetje krom naar onder wijst maar ik weet heel zeker dat dit niet het geval was toen ik het opstuurde!

Ze zeggen dat dit niet gerepareerd kan worden en dat ik 36 euro moet betalen om het terug te krijgen..

Wat kan ik nu doen? Ik kan niet bewijzen dat ik dat niet stuk heb gemaakt, maar weet bijna heel zeker dat zij dit krom hebben getrokken met proberen..

hieronder een voorbeeld van het usb poortje waarover ik het heb.

http://i-cdn.phonearena.com/images/revi ... iew-13.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 20 dec 2013 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Naam verdeler verwijderd conform regels

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 okt 2013 22:54

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

U zal het bewijs moeten leveren maar valt wel onder garantie.

YsfE
Topic Starter

#3 , 28 okt 2013 15:23

Dit is nou net het moeilijke, ik zou niet weten hoe ik het bewijs kan leveren? :/
Bij mijn weten heeft een medewerker van de shop mijn telefoon uitgebreid beschreven maar kan moeilijk hen verantwoordelijk stellen, of via hen een bewijs leveren...

iemand tips?

Reclame

snellemichiel

#4 , 20 dec 2013 15:48

8 maanden geleden kreeg ik bij mijn abonnement een Sony Xperia Go.
paar weken terug merkte ik dat mijn gsm niet meer wilde opladen, dus stuurde ik het op via center (incl een geldig garantiebewijs)
Zij hebben dit vervolgens doorgestuurd naar Sony voor reparatie.

Vandaag krijg ik telefoon dat mijn GSM niet gemaakt is, en dit omdat volgens hen door eigen schade gebeurde.
Ze beweren namelijk dat ik mijn oplaad ingang heb stukgemaakt, dit aan de hand van een foto waar je inderdaad kan zien dat het middelste chip een beetje krom naar onder wijst maar ik weet heel zeker dat dit niet het geval was toen ik het opstuurde!

Ze zeggen dat dit niet gerepareerd kan worden en dat ik 36 euro moet betalen om het terug te krijgen..

Wat kan ik nu doen? Ik kan niet bewijzen dat ik dat niet stuk heb gemaakt, maar weet bijna heel zeker dat zij dit krom hebben getrokken met proberen..

hieronder een voorbeeld van het usb poortje waarover ik het heb.

http://i-cdn.phonearena.com/images/revi ... iew-13.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast bedankt.
Juiste woord = machteloos.
Als u niets kan bewijzen bent u gezien, zo simpel ... Misschien proberen commerciële jeste maar dat is het dan ook.
Moest het binnen de 6 maanden geweest zijn was het verhaal van bewijslast omgekeerd ... maar dat is nu het geval niet!

Is een 'truc' die ze meer en meer beginnen gebruiken! Zelf bepaalde dingen buigen, zoals batterij pinnetjes, usb pinnetjes.
En dan terug opsturen onder het motto 'eigen schade'.

Hebben ze bij mij ook geprobeerd ... alleen had ik eerst foto's laten maken dan naar de winkel gestapt met die foto's.
En de verantwoordelijke laten tekenen als staat ontvangen van goed komt overeen met de gegeven foto's, samen met hun papiertje dat ik moest tekenen en schoonekes aan elkaar geniet.
Uitgelegd dat ik al eerder slachtoffer was van foute praktijken met betrekking tot reparaties binnen garantie en het beu was.
Hij mopperde wel, en keek toestel <-> foto's extra na. Maar vanbuiten was er niets mis mee noch vanbinnen bij de batterij omgeving.

Dus ja hoor, even later berichtje reparatie niet voltooid wegens schade aan batterij pinnen(scheef getrokken), sprong meter omhoog!
Zelfde dag nog naar ginder geweest foto's en bladje meegepakt en naar verantwoordelijke gestapt! Deze heer heeft een heel 'lief' telefoontje gedaan naar dat reparatie center.
En wonder boven wonder waren mirakels mogelijk en 2 dagen later was hij gerepareerd!

Vandebos

#5 , 20 dec 2013 15:59

Er zijn reeds een aantal GSM producenten (en niet van de minste) die aan hun verdelers uitdrukkelijk verboden hebben nog langer samen te werken met een aantal reparatiecentra in Europa (oa. het grootste in de Benelux). Bij de aanschaf van een nieuwe smartphone zijn dit steeds gegevens waar ik rekening mee hou (ook voor de 250+ professionele aankopen op jaarbasis)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 dec 2013 19:26

En wie foefelt er dan?
De GSM producenten of de reparatiecentra?

snellemichiel

#7 , 20 dec 2013 19:50

En wie foefelt er dan?
De GSM producenten of de reparatiecentra?
Mag hier gerust nog een speler bij, de winkelketens?

Het is allemaal niet zo eenduidig ... en wie tja ... de grote ham vraag van vandaag?

nero987

#8 , 29 dec 2013 19:16

Ongeveer hetzelfde probleem...
Mijn Sony Xperia S laadde slechts op "wanneer hij er zin in had".
GSM binnen gebracht bij de winkel van aankoop, deze hebben hem opgestuurd naar erkend reparatiebureau "D_ _ _ _ _ X".
Zelf foto's genomen van het toestel voor het binnen brengen, toch krijg ik na 8(!) weken een melding dat het toestel onherstelbaar was omwille van zelf gemaakte "waterschade".
Een verkleurde vochtsensor moest dat bevestigen.

Ik had ook een foto waar de vochtsensor op te zien viel, en deze was toen nog gewoon wit.
Toch werd ik toen verwezen naar de kleine lettertjes "schade tijdens en na transport" vallen ook niet onder hun verantwoordelijkheid...
Ze wilden me een mooie geste doen, en het toestel milieubewust recycleren, of ik mocht het toestel terughebben voor 40euro.

Ik ben aan de balie van de winkel blijven staan en weigerde hen andere klanten te laten helpen voordat ik geholpen werd.
Ze hebben toen geregeld dat ik mijn toestel zonder kosten, onhersteld weliswaar, terugkreeg...
Het heeft toen nog meer dan 3 maanden geduurd voor ik mijn toestel terug had.
Ondertussen had ik een nieuwe USB connector besteld op eBay voor 9euro inclusief verzending.
Ik heb het toestel zelf gerepareerd en kan er nu dus weer gebruik van maken.

Ik was (en ben op dit moment zelfs nog) al een hele tijd in gesprek met de customer support van sony voor een financiele tegemoetkoming, voor mijn part een waardebon voor een korting op een nieuw toestel...
Toen ik eenmaal vermeldde dat ik het toestel zelf gemaakt had vervielen mijn rechten helemaal, ik was immers geen erkend hersteller...
Op mijn vraag of dat nog relevant was aangezien mijn rechten al vervallen waren na de "vochtschade" heb ik tot op heden nog geen antwoord ontvangen...

Terug naar “Gebrekkige Producten”