Defecte grasmaaier

ldhuys
Topic Starter
Berichten: 4

Defecte grasmaaier

#1 , 29 nov 2013 11:18

Een tijd geleden heb ik een benzine grasmaaier gekocht bij X. Deze startte moeilijk van in het begin maar gezien dat toestel in gang dient getrokken te worden dacht ik dat het aan mij lag wegens niet genoeg kracht ofzo. Dat bleek uiteindelijk niet het geval, het toestel startte na een keer of 5 gebruiken helemaal niet meer. Ik heb het teruggebracht naar X voor nazicht onder garantie. Gezien ik mijn kasticket niet meer vond wilde men dat niet onder garantie herstellen en stelde men een bestek voor. Ik kan het ook niet opzoeken via mijn rekeninguittreksels want de maaier werd in contanten betaald.

Een tijd later werd ik gebeld, de herstelling zou €120,96 kosten, deze kost wou ik niet want kost bijna evenveel als de grasmaaier zelf. Dus wou ik het toestel weer gaan ophalen. Ik kreeg het toestel echter niet mee en kreeg van X 3 opties:
1. ofwel betaalde ik iets in de €50 voor transportkosten en kreeg ik het onhersteld terug
2. ofwel betaalde ik iets van een €6 en kreeg ik de benzinemaaier volledig gedemonteerd terug
3. ofwel betaalde ik niets en werd de maaier door X herleid tot schroot

Ik heb hiervoor gemaild met de klantendienst van X maar krijg hier eenvoudigweg geen antwoord op.
Op het papier dat ik heb ondertekend toen ik de benzinemaaier inleverde stond niets vermeld over dergelijke kost, enkel dat er voor herstelling een bestek diende te worden opgemaakt. Ik werd ook niet geïnformeerd over dergelijke kosten. Er hing op het moment van inlevering noch op het moment dat ik mijn grasmaaier wou gaan afhalen ook nergens een bericht geafficheerd van dergelijke kosten.

Hoe ga ik verder te werk ? Kan dit allemaal zomaar ? Schakel ik hiervoor een advocaat in ?
Laatst gewijzigd door Vandebos op 29 nov 2013 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: namen aangepast

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22683
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 nov 2013 12:54

Schakel ik hiervoor een advocaat in ?
Een herstelling van 120 € is te duur, maar een advocaat die u 10 x meer zou kosten wil je wel nemen.
Zonder factuur of kassaticket heb je inderdaad geen waarborg. Hoe zouden ze anders kunnen nagaan of het toestel wel bij hen werd gekocht en wanneer.
en een grasmaaier van iets meer dan 120 € zal ook wel geen super kwaliteit geweest zijn. :(

ldhuys
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 29 nov 2013 13:48

Dank voor je reactie. Mij gaat het niet om een grasmaaier die wel geen superkwaliteit zal geweest zijn of geen € 120 willen betalen.
Het gaat mij vooral om die 3 opties die ik zonder voorafgaandelijke verwittiging plots krijg voorgeschoteld "of ik krijg het toestel niet terug". Ik ben op geen enkele manier geinformeerd daaromtrent, het werd nergens in de winkel geafficheerd en het werd bij opmaak van het document met de voorwaarden voor inlevering en aanvraag tot bestek nergens vermeld. Ik ben idd bereid hiervoor een advocaat onder de arm te nemen want nu wordt het een principekwestie. Ik vind niet dat je een klant zomaar voor een blok kan stellen. Brico heeft mijn grasmaaier nu en daar moet ik me dan maar bij neerleggen ?

Reclame

mava105
Berichten: 22683
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 29 nov 2013 15:29

Br... zeg je. In mijn Br... hangt aan de toog waar je herstellingen kan binnenbrengen en afhalen wel degelijk een bericht, dat bij het niet laten herstellen van een toestel, een vergoeding verschuldigd is voor het opmaken van een bestek. Kijk nog eens goed rond voor je verdere stappen zet.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 29 nov 2013 15:36

Een advocaat om 50 EUR te betwisten?
Ik heb korte tijd geleden een advocaat geraadpleegd. Het onderhoud van één uur kostte me 345 EU.
Om verder aan de zaak te werken moest ik een voorschot van 4000 EUR betalen. Uiteraard gaat het hier om heel veel meer dan 50 EUR en is de zaak ingewikkeld en vereist gespecialiseerde expertise.
Maar toch: Bezin eer je begint zou ik zeggen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ldhuys
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 29 nov 2013 15:44

Ik heb zeer goed rond gekeken, tot 2 x toe en er hangt werkelijk niets uit.
De kost van € 120 wil ik idd niet betalen omdat dat de helft van de totale kost van de grasmaaier is.
Dus ik wil die grasmachine gewoon terug en breng die wel ergens binnen waar het niet zo duur is.
Dan blijkt dat ik voor een niet-herstelde grasmaaier € 50 moet betalen om die terug te krijgen, of € 6 om die volledig gedemonteerd terug te krijgen, ofwel wordt ie vernietigd en krijg ik dus helemaal niets terug. Daar kan ik niet mee akkoord gaan. Dat was de afspraak niet, dat werd niet ondertekend en hangt ook nergens uit. Ik vind niet dat je als klant zomaar voor dergelijk blok kan worden gezet en zal hier idd verdere stappen voor ondernemen. Hopelijk krijg ik mijn defecte grasmaaier dus gewoon terug en kan ik misschien andere Brico-klanten hetzelfde besparen.

mava105
Berichten: 22683
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 29 nov 2013 15:53

Bestekkosten zal je OVERAL moeten betalen als je niets laat herstellen. Al eens een bestek voor de verzekering gevraagd na een waterschade of een auto-ongeluk. Als je niets besteld, krijg je binnen de korstte keren de factuur in uw bus.

ldhuys
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 29 nov 2013 16:09

Dat kan zomaar niet. Dat moet afgesproken zijn of geafficheerd. Iets dergelijks heb ik dan ook nooit betaald en daar ook nooit problemen mee gehad, integendeel. In dit geval stelt men mij wel voor een blok en dat vind ik gezien het totale gebrek aan informatie, affichering of ondertekening niet correct.

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 01 dec 2013 08:51

‘Een opdracht met vrije prijsbepaling houdt in dat de opdrachtgever het aan de aannemer overlaat de juiste prijs voor het werk te bepalen. Dit brengt mee dat het voor de opdrachtgever niet volstaat om, bij de ontvangst van de factuur, een detaillering van het aangerekende bedrag te vragen opdat het door de aannemer aangerekende vatbaar zou zijn voor betwisting: het behoort de opdrachtgever aannemelijk te maken dat de aannemer misbruik maakt van de hem verstrekte macht tot eenzijdige prijsbepaling en dat, m.a.w. de aangerekende prijs kennelijk onredelijk is‘(Antwerpen 2 april 2001,T. Aann. 2002, afl. 4, 313).

‘Een tijd later werd ik gebeld, de herstelling zou €120,96 kosten, deze kost wou ik niet’.

Dit belet niet dat u betaling verschuldigd bent voor de reeds geleverde prestaties , ook al hebben die door uw beslissing niet geleid tot het gevraagde herstel. Het staat u vrij het gedemonteerde toestel,tegen betaling,terug te doen monteren.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Gebrekkige Producten”