Garantie na verkrijgen nieuw en ander toestel

JR Ewing
Topic Starter

Garantie na verkrijgen nieuw en ander toestel

#1 , 16 sep 2013 10:15

Ik heb bijna twee jaar geleden een probleem gehad met het laden van schijfjes in een Philips bluray speler. Onder garantie hebben ze mij toen een nieuwe, maar andere en zgn. betere speler gegeven, die ook in prijs in feite duurder was. Maar een maand geleden wou ook de nieuwe speler geen schijfjes meer laden, en opnieuw gaat het waarschijnlijk om hetzelfde probleem. Bij Philips meldt men mij dat de garantie enkel geldt voor de eerste speler, die nu gepasseerd is. Nu, als ze mij een andere en nieuwe speler geven, moeten ze dan geen garantie geven op die nieuwe, andere speler? Ik heb die immers nog geen twee jaar. Op deze manier is garantie uiteraard geen fluit waard, want ze zadelen je gewoon op met een nieuwe speler die het een paar jaar later ook begeeft.
Heeft iemand info over wat ik kan doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 16 sep 2013 10:50

De garantie gaat inderdaad enkel maar op vanaf het moment van aankoop.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Rica

#3 , 16 sep 2013 15:52

Ik dacht echter dat voor het vervangtoestel de garantie opnieuw ingaat... (maar ik vind niet zo direct de juridische grondslag... dus:..?)

Reclame

Oude Belg

#4 , 16 sep 2013 17:10

Nee. Je hebt dat nieuwe toestel niet gekocht, dus de wetgeving ivm waarborg is niet van toepassing. Kan nog leuker zijn; je koopt bv een flatscreen en krijgt er gratis een smartphone bij. Op de smartphone krijg je geen waarborg; je hebt hem niet gekocht maar gekregen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Rica

#5 , 17 sep 2013 09:50

Maar de (oorspronkelijke) garantieduur van 2 jaar blijft toch lopen, hé. In geval van een vervanging of herstelling wordt gedurende die periode de garantietermijn van 2 jaar geschorst. Na de herstelling of vervanging begint er idd geen nieuwe periode van 2 jaar te lopen, maar loopt de reeds begonnen termijn van het oorspronkelijke toestel verder vanaf het ogenblik dat de herstelling of vervanging voltooid is.
(Zo begrijp ik toch wat ik lees op economie.fgov.be/ -> wettelijke garantie ->publicatie: folder 'de wettelijke garantie').

Fore

#6 , 17 sep 2013 12:51

Maar de (oorspronkelijke) garantieduur van 2 jaar blijft toch lopen, hé. In geval van een vervanging of herstelling wordt gedurende die periode de garantietermijn van 2 jaar geschorst. Na de herstelling of vervanging begint er idd geen nieuwe periode van 2 jaar te lopen, maar loopt de reeds begonnen termijn van het oorspronkelijke toestel verder vanaf het ogenblik dat de herstelling of vervanging voltooid is.
(Zo begrijp ik toch wat ik lees op economie.fgov.be/ -> wettelijke garantie ->publicatie: folder 'de wettelijke garantie').
Dat is correct.

Maar na 6 maanden ligt de bewijslast, dat het toestel al defect was, bij de koper.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Gebrekkige Producten”