Ik neem aan dat 31/10/2012 de effectieve aankoop datum is en dus ook op de factuur.
Dat houdt dus in dat de eerste 6 maanden van uw garantie periode eindigen op 30/04/2012, en u bracht de winkel op de hoogte op 14 Maart.
Tijdens deze periode is de verkoper aansprakelijk om aan te tonen dat zo'n defect het gevolg is van jouw handelingen.
Bij andere woorden als zij beweren dat hij is opengedaan moeten zijn met bewijs komen dat dit effectief gebeurt is en dat dit aan de basis ligt van het defect, Art. 1649quater, § 4.
Om hun bewering dus te staven zeker voor eventueel een rechterlijke macht gaat er meer dan een vermoeden nodig zijn.
Zonder te oordelen welke partij in het gelijk ligt.
Zal u dus terug moeten gaan naar deze winkel en uw recht op garantie 'af dwingen'.
Burgerlijk Wetboek:
Art. 1649bis.
5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame;
6° " herstelling " : het consumptiegoed in geval van gebrek aan overeenstemming met de overeenkomst, daarmee in overeenstemming brengen.
§ 3. Voor de toepassing van deze afdeling worden overeenkomsten tot levering van te vervaardigen of voort te brengen consumptiegoederen eveneens als verkoopovereenkomsten beschouwd.
Art. 1649quater.
§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
De termijn van twee jaar bedoeld in het eerste lid wordt opgeschort tijdens de periode vereist voor de herstelling of de vervanging van het goed of in geval van onderhandelingen tussen de verkoper en de consument met het oog op een minnelijke schikking.
In afwijking van het eerste lid kunnen voor de tweedehandsgoederen de verkoper en de consument een kortere termijn dan twee jaar overeenkomen zonder dat die termijn korter dan één jaar mag zijn.
§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.
________
Hij mag u dus ook geen kosten aanrekenen wanneer u onder de voorwaarden en periode voldoet van de wettelijke garantie periode.( Wat hij hier dus betwist.)
Sinds hij aanhaalt dat uw zoon in de fout is gegaan wegens het al dan niet openmaken van het toestel.
Art. 1649quinquies. § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.
Desgevallend wordt er evenwel rekening gehouden met de verergering van de schade voortvloeiend uit het gebruik van het goed door de consument na het ogenblik waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld of zou hebben moeten vaststellen.
§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.
De kosten bedoeld in het vorige lid zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt een vorm van genoegdoening geacht buiten verhouding te zijn indien zij voor de verkoper kosten meebrengt die, vergeleken met de alternatieve vorm van genoegdoening onredelijk zijn, gelet op :
- de waarde die het goed zonder het gebrek aan overeenstemming zou hebben;
- de ernst van het gebrek aan overeenstemming;
- de vraag of de alternatieve vorm van genoegdoening concreet mogelijk is zonder ernstige overlast voor de consument.
Voor alle wets artikelen over dit onderwep verwijs ik u graag door naar mijn bron.
Hopelijk bent u hier wat mee, wees zeker niet bang om een wetboek of afprintsel van dit of de desbetreffende wetsartikelen mee te nemen naar de winkel.
Bron: Burgerlijk Wetboek
/Michiel