videocamera verkocht, nu ineens kapot? willen geld terug.

veer
Topic Starter
Berichten: 1

videocamera verkocht, nu ineens kapot? willen geld terug.

#1 , 23 nov 2007 15:20

Hoi,

eind augustus verkochten wij onze videocamera tweedehands.
Bij het bekijken en uittesten van de camera door de kopers, werkte de camera niet.
Bij het zoeken naar het probleem (de camera had dit nooit eerder gedaan en had steeds perfect gewerkt) merkten we een defect bandje op. Na het vervangen van dit kapotte bandje door een nieuw, werkte de camera weer volkomen normaal. De kopers hebben dit ook uitgetest en gingen akkoord.
Ze kochten dus de camera.

Ongeveer een maand later nemen de kopers weer contact met ons op dat de camera stuk is. Zij beweren dus dat de camera slechts 20 minuten heeft gewerkt toen zij thuis waren en daarna niet meer. Ze eisen nu dat wij de camera terugnemen en hun geld teruggeven. Ze zeggen dat wij dit wettelijk verplicht zijn omdat de "verkoper verantwoordelijk is voor verborgen gebreken".

Wij stellen ons hier wel vragen bij. Zij hebben de camera dus bijna een maand in hun bezit gehad voordat zij opnieuw contact met ons hebben genomen. In die maand kan er toch vanalles gebeurd zijn met de camera? Zijn wij daar nog verantwoordelijk voor? Hadden zij niet meteen na thuiskomst (en vaststelling dat de camera niet meer werkte) contact met ons moeten opnemen?
Zijn wij verplicht om deze camera terug te nemen?

Hartelijk dank voor uw hulp.
Vriendelijke groeten,
Vera

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 25 nov 2007 10:22

“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Een gebrek geldt als verborgen,wanneer de meest nauwlettende koper het niet dadelijk bij LEVERING kan merken‘(Cass. 6 april 1916,Pas. 1917,I,77).

Dit houdt in dat het gebrek reeds bij de LEVERING dient te bestaan,wat de koper dient te bewijzen.Vraag hem dit bewijs.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”