In 2011 hebben we door een firma nieuwe ramen laten plaatsen. Na het ontvangen van hun offerte betalen we het voorschot en tot daat liep het dan goed.
Er is dan enkele weken na het betalen van het voorschot iemand komen opmeten (hun baas) en heeft hier met mij alle details besproken.
3 maand later (zoals afgesproken) kwamen ze de ramen plaatsen (6 ramen in totaal)
Raam 1: te klein, viel los door het gat. Dit wou hun baas dan oplossen door een korting van 50% toe te staan. Hiermee gingen wij akkoord, we hadden geen zin om nog meer vertraging op te lopen.
Raam 2: rolluik loopt niet soepel af, raamkruk heeft schade. Eerst was het die zijn fout, dan weer en ander, het was de fout van iedereen behalve van hun maar na een serieuze discussie zijn ze dit dan toch komen oplossen
Raam 3: raam van 60cm breed staat 2cm scheef ten opzichte van de muur. Beglazing is verkeerd. Raam staat nog steeds scheef, maar ondertussen zit er al wel de juiste beglazing.
Bij het plaatsen van het nieuwe glas hebben ze de raamvleugel beschadigd en dit heb ik dan weer gemeld. Ik ben toen uitgemaakt geweest dat ik een muggezifter ben (er was en stuk lak van een halve cm breed over een lengte van 5 cm afgestoken) en het strafste van al, ze staken de schuld op mij deze keer "ik had dit gedaan om hun te pesten". Nu met tegenzin zijn de de raamvleugel dan toch komen vervangen
Raam 4: Tocht verschrikkelijk en is dan juist het raam in de slaapkamer. Dit raam was ook te groot. Vliegenraam ontbreekt. Dit hebben ze dan opgelost door er een stuk van af te zagen, het was immers maar enkele mm te groot. Telefoon voor het vliegenraam om dit te melden. Reactie: heeft u vliegenramen besteld? Dit moet ik toch eens nakijken op de offerte ... enkele minuten later, ah ja inderdaad we zullen deze laten maken en komen plaatsen , lezen die mannen hun offerte dan niet na?
Voordeur 5: Deze bestaat uit een vast raam (30cm breed) en een deur (90cm breed). Deze staat bovenaan in een rechte lijn, dus goed. en onderaan staat deze in een driehoek naar buiten ( op de dorpel buiten zie je dat duidelijk) Wij wonen aan een drukke steenweg waardoor er dus veel lawaai naar binnen komt. Dan is er hier een persoon geweest van hun firma, deze gaf dan toe dat dit niet hun manier van werken is en ze zouden dit onmiddelijk oplossen. Hier is dan iemand van hun team langsgeweest en deze heeft hier een halve dag aan liggen prutsen. Als hij de deur onderaan gelijk wou zetten (dus op 1 rechte lijn) dan sluit de deur onderaan goed en bovenaan wringt ze zich open zodat er langs daar weer tocht en geluid doorkomt. Ze hebben dan zo wat het midden gezocht, maar de deur staat dus nog steeds in een driehoek. Ze hebben ook aan de slotplaat liggen prutsen zodat de deur beter spant en dus beter afsluit. Met als gevolg dat mijn vriendin in de zomer de voordeur gewoon niet meer openkrijgt. Gelukkig hebben we nog een garagepoort ... .
Op de offerte spreken ze van een beglazing type A en beglazing type B In de voordeur zou de beglazing moeten komen van type A en B. Raam 6 is enkel type B en als je naar de benaming kijkt van het glas dat er instaat is dit type B, maar in de voordeur zit dus dezelfde beglazing als in raam 6, dus ook enkel type B en niet type A en B. ( sorry als het wat ingewikkeld word ) Eerst zeggen ze dat ik gek ben, dan willen de de meerprijs crediteren van deze beglazing, dit wil ik niet ik wil de beglazing die op de offerte staat. Nu zeggen ze dat de beglazing niet gaan vervangen, straffer nog deze beglazing is volgens hem nog beter dan type A en B. Waarom willen ze dan eerst de meerprijs crediteren ???
Schuifraam 6: (het laatste ) Bij het leggen van de vloer merken we dat het geleidersprofiel over een lengte van 4meter mooi recht loopt en plots de laatste meter duikt het naar beneden. Zet in deze hoek en winkelhaak en je ziet onmiddelijk dat hier geen mooie hoek van 90° is (tussen de geleidingsrail en de winkelhaak zit een halve cm) Dit is dus zeer jammer want het profiel is verzonken en valt dus op met de vloer. Hun reactie: dit is de schuld van de vloerder, van de aannemer en van de chapist maar niet die van ons. 1 van die mannen zegt ze zijn waarschijnlijk die pootjes vergeten te regelen daar, waarop de baas zegt die poten dienen daar niet voor, punt. Hier willen ze dus niets aan doen.
Het vliegenschuifraam sluit overal mooi tegen het raam behalve rechts onderaan hier zit plots een speling van 1cm. Resultaat met een beetje wind schuift dit vliegenraam van links naar rechts met het nodige lawaai als het tegen de muur knalt. Weeral niet hun fout.
Bovenaan het schuifraam zit een ventilatierooster. deze zit gekneld tussen de latei, maar met een hamer hebben ze dit passend gekregen. Rezultaat en geforceerde ventilatierooster die nog steeds tegen de latei wringt.
Bij veel wind kraakt dit venster elke keer er een windstoot is. Architect geraadpleegt en die vraagt hoe het venster bevestigd is. Ik zeg opzij met die ijzeren bevestiging en bovenaan over een lengte van 5meter dus met een beetje silicone. Architect zegt onmiddelijk dat dit raam niet vast genoeg staat en er om de 70cm een ijzeren beugel op de stalen poutrel moest worden vastgemaakt. Toen dit gekraak begon was alles al afgewerk en woonden we er al in. Met als gevolg dat de hele muur rond het raam weer moet worden opengemaakt, 1 om de bevestigingen te kunnen plaatsen, 2 om het raam dus in te korten want dit is dus duidelijk te groot.
Hiervoor hebben we ze in Juni 2012 hebben we ze dan een aangetekend schrijven overgemaakt omdat ze alles maar op een ander steken. Hierop hebben ze dan gewoon via maal op gereageerd dat we een offerte moesten laten opmaken om de afwerking opnieuw te doen, zij zouden dan enkel de problemen van het bevestigingsprobleem en van de hoogte van raam 6 te komen oplossen. Hiervoor een offerte laten opmaken en dus in august doorgemaild. Sinds dan hebben we niemand niet meer gehoord. In het aangetekend schrijven hadden we nogthans een periode van 30 dagen opgelegd om alle problemen te herstellen. Nu ja het bouwverlof zat hier tussen en de tijd die nodig was voor de offerte dus neem eind Augustus 30 dagen verder zitten we dus eind September. Gisteren hebben we de firma dan terug gehoord om te zeggen dat de offerte te duur is en ze een aannemer van hun willen gebruiken .
Zijn wij deze firma nog iets verschuldigd? Van de factuur hebben we alles betaald enkel het totaalbedrag van de voordeur en het schuifraam niet (omdat hier nog problemen me zijn). Wij zijn het vertrouwen in deze firma volledig kwijt (laat staan in de aannemer die ze willen inschakelen) en zouden dus liever de problemen door een ander firma laten oplossen .
Kunnen we bv 1/3 van de openstaande som betalen (voor het materiaal) en de rest dan gebruiken om de problemen opgelost te krijgen? Of zijn we de firma niets meer verschuldigd?