foutieve verwarming geplaatst door installateur

[email protected]
Topic Starter

foutieve verwarming geplaatst door installateur

#1 , 22 jan 2013 14:37

Wij hebben bij een erkende plaatsingsfirma van radiatoren een offerte laten opmaken voor 3 convectoren van een bepaald merk en type. Wij hebben op deze offerte positief gereageerd en deze getekend teruggestuurd als bestelbon.Er werd ons gevraagd een voorschtofactuur te betalen (50% van het totale bedrag) wat wij ook onmiddellijk gedaan hebben.Gisteren was de blije dag waarop de toestellen geplaatst werden bij ons thuis. De installatie heeft veel langer geduurd dan aangegeven in de offerte, maar dat was een vaste prijs, dus daar geen probleem. Wij hebben niets afgetekend tijdens de plaatsing.Deze ochtend, bij het opruimen van het karton zien we dat de firma het verkeerde type toestellen geplaatst heeft. In de offerte is er sprake van type 21, op de kartonnen verpakking van de toestellen staat type 20 vermeld. Contact met de fabrikant heeft ons bevestigd dat dit type 20 goedkoper is en minder performant. Ik heb dit dat ook meteen aan de plaatser gemeld met de vraag om terug te komen en type 21 te installeren.Deze stelt zich zeer weigerachtig op en heeft u aan ons gebraagd om een grondplan door te sturen alsook de isolatiewaarden van onze woning (die on niet bekend zijn) om zelf eerst een warmteverlies berekening te doen.Voor zover ik weet zijn wij hiertoe niet verplicht en mogen wij terecht vragen dat de gevraagde, berekende en aanbetaalde toestellen geleverd worden zonder bijkomende informatie van hen. Het restbedrag van de factuur staat uiteraard nog open.Wat zijn onze rechten en hoe moeten we verder?
Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 22 jan 2013 15:11

Het hangt er vanaf of het type van deze toestellen ook op uw offerte staat ... wat ik veronderstel.

U hebt alle recht en alle belang dat hij de bestelde en aangeboden toestellen (type 21) komt plaatsen.
De grotere warmteafgifte zal het immers mogelijk maken de woning sneller op te warmen en in geval van een condenserende ketel economischer te stoken.

Stuur hem alvast een aangetekend schrijven waarin U hem in gebreke stelt en aanhaalt dat U enkel zal overgaan tot betaling van de resterende som na vervanging van de radiatoren door het gevraagde type .

Anderzijds en totaal los van uw probleem ... als U het isolatieniveau van de woning niet kent ... hoe komt die dan aan type 21 ?
Voor oudere woningen (of minder geisolleerde woningen) lijkt het mij veiliger ineens een 22 te nemen ... tenzij er grote oppervlakken kunnen ingenomen worden met radiatoren ...

De berekeningen die hij nu wil maken doen niets ter zake ... erger nog ... ze zouden moeten gebeurd zijn voor hij zijn offerte opstelde.

k.b.

[email protected]
Topic Starter

#3 , 22 jan 2013 15:16

Beste,

hartelijk dank voor uw antwoord.

Het type staat inderdaad vermeld op de offerte.
In verband met het gekozen type: voor we een offerte hebben laten maken door de plaatser, zijn we bij de fabrikant zelf geweest. Wij hebben onze situatie uitgelegd en de fabriaktn gaf aan dat we een totaal vermogen van 18000 Watt moesten hebben. Naar beperking van muren moest dat voor ons met 3 toestellen kunnen. Type 21 is het zwaarste type van deze fabriant (ongeveer 7000 Watt per toestel). Er zijn iet zoveel fabrikanten die een toestel aanboeden met zo een hoog Wattage. Vandaar de keuze.

Wij sturen in elk geval nog vandaag een aangtekend schrijven op. Enige tips wat daarin allemaal vermeld moet worden?

Met vriendelijke groeten

Reclame

k.b.

#4 , 22 jan 2013 15:42

Het hoort hier misschien niet thuis ... maar ik denk toch dat er iets schort aan uw cijfergegevens.
Ikzelf heb ook types 21 gekocht van 50 cm hoog en 180 cm lang en die geven maar 1450 watt af (75/65/20 regime)

Geef mij misschien via PM eens het type door ... want radiatoren type 21 met een afgevens vermogen van 6000 watt per stuk ... dat kan echt niet ...
Wat wel kan is die 18 000 wat voor een grote woonkamer bvb in een niet geisoleerde woning ...

'k heb het gevoel dat je naar Dilsen bent geweest :D

k.b.

[email protected]
Topic Starter

#5 , 22 jan 2013 16:10

Hallo,

onze woonkamer is inderdaad groot in een oud gebouw met heel veel ramen. Hoogte plafond is 4 meter. Het volume is een kleine 300m³.
De gekozen toestellen zijn van de fabrikant JAGA Strada Wand type 21, hoogte 65, diepte 21, lengte 280 en 240.

k.b.

#6 , 22 jan 2013 16:27

Hallo,

onze woonkamer is inderdaad groot in een oud gebouw met heel veel ramen. Hoogte plafond is 4 meter. Het volume is een kleine 300m³.
De gekozen toestellen zijn van de fabrikant JAGA Strada Wand type 21, hoogte 65, diepte 21, lengte 280 en 240.

OK , dan kunnen die cijfers wel ... die convectoren zijn echte vermogenbommen ...
Ik begrijp ook ineens waarom uw installateur niet zomaar overgaat tot ruiling ...

k.b.

[email protected]
Topic Starter

#7 , 22 jan 2013 17:46

Ik snap hem ook wel, maar dat neemt niet weg dat we nu niet het gevraagde vermogen hebben. Ik vind het jammer voor hem maar hij is volgens mij in de fout gegaan toen hij de type 20 convectoren aanvaard heeft van zijn leverancier en ze dan ook nog geplaatst heeft.

Vandaar dat ik toch denk over te gaan tot een ingebrekestelling.

Drone

#8 , 22 jan 2013 20:52

beste dat u inderdaad kan doen is de installateur aangetekend in gebreke stellen en eisen dat men binnen de 14 dagen alsnog de juiste toestellen komt plaatsen.

fout ligt bij installateur, alle kosten zijn dan ook ter zijne laste.

indien geen antwoord of weigering van de juiste toestellen te plaatsen, verzoeningspoging voor het vredegerecht is dan de beste en betaalbare oplossing.

[email protected]
Topic Starter

#9 , 29 jan 2013 10:36

Beste,

de firma heeft gereageerd op ons schrijven en verklaart zich akkoord om de gevraagde toestellen alsnog te plaatsen. Ze eisen nu wel dat we eerste de volle factuur betalen zodat zij terug working capital hebben om een nieuwe bestelling te plaatsen. Mij lijkt het niet verstandig om dit te doen aangezien we dan niets meer achter de hand hebben. Enig advies hoe hierop in te spelen?

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 jan 2013 11:26

Betaal nog de helft van het restbedrag om uw goede wil te tonen, en beloof hem de rest kontant te zullen betalen, of via een bankcheque de dag zelf dat ze de radiatoren komen vervangen.

Turaki

#11 , 29 jan 2013 13:45

Of u kan dit gewoon weigeren, en hen erop wijzen dat u pas dient te betalen nadat de werken zijn uitgevoerd.

Als zij opeens met eisen afkomen, nadat zij in de fout zijn gegaan, zou ik niet meteen geneigd zijn om daarop in te gaan (ook niet om mijn goede wil te tonen).
Meer nog, bij de minste fout in de afwerking zou ik 10% achterhouden tot ook dit opgelost is.

ganapathi tantre

#12 , 29 jan 2013 17:01

Als blijkt dat het restbedrag de waarde van de te vervangen radiatoren fel overschrijdt en alle andere uit gevoerde taken correct zijn dan bestaat de mogelijkheid dat TS bij een rechtzaak terecht word gewezen wegens onredelijk. Het voorstel van Mava is dus in princiepe het brest van allemaal. Want met azijn vang je geen vliegen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 feb 2013 15:50

Beste,

de firma heeft gereageerd op ons schrijven en verklaart zich akkoord om de gevraagde toestellen alsnog te plaatsen. Ze eisen nu wel dat we eerste de volle factuur betalen zodat zij terug working capital hebben om een nieuwe bestelling te plaatsen. Mij lijkt het niet verstandig om dit te doen aangezien we dan niets meer achter de hand hebben. Enig advies hoe hierop in te spelen?
Als je volle factuur betaalt, bestaat de kans dat je hen nooit meer ziet. Het feit dat ze "working capital" nodig hebben om een aantal convectoren te bestellen, wijst er ook op dat ze niet in héél er goeie papieren zitten. Misschien kan je hun laatste jaarrekening eens opzoeken om uit te vissen hoe gezond dat bedrijf is (dit kan je hier doen: http://www.nbb.be/pub/03_00_00_00_00/03 ... 0.htm?l=nl" onclick="window.open(this.href);return false;).

Dus zeker niet de volledige factuur betalen. Je kan hen als teken van goede wil inderdaad nog een "schijf" uitbetalen, maar vraag van hen dan eventueel een ondertekend document waarin ze verklaren na betaling van die schijf, binnen de zoveel dagen de correcte convectoren te komen installeren. Als je dan niets van hen hoort, heb je toch een bewijs van jullie gemaakte afspraak om eventueel naar de rechtbank te stappen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Gebrekkige Producten”