laptop met "gebrek"

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

laptop met "gebrek"

#1 , 25 dec 2012 17:50

Iets meer dan een maand geleden koop ik een nieuwe laptop in een winkel gespecialiseerd in informatica.
Blijkt onmiddellijk bij thuiskomst dat de Wifi zeer pover werkt (zelfs op een paar meter afstand van draadloze router uiterst zwakke ontvangst, op iets grotere afstand niks...).
Onmiddellijk terug naar winkel gegaan om andere laptop te eisen....Winkel zegt eerst dat het wel werkt, maar nadat er ter plaatse in mijn bijzijn werd getest bleek ook daar de Wifi zeer ondermaats.
Vervolgens heeft winkel de laptop naar fabrikant gestuurd. Nu een maand later beweert de winkel dat mijn laptop nog niet terug is van de fabrikant.

Wat kan ik hiertegen doen? Ik heb de laptop slechts één dag in mijn bezit gehad na aankoop. Enkel slechte werking kunnen vaststellen en teruggebracht naar winkel....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
snellemichiel
Berichten: 193

#2 , 28 dec 2012 21:40

Iets meer dan een maand geleden koop ik een nieuwe laptop in een winkel gespecialiseerd in informatica.
Blijkt onmiddellijk bij thuiskomst dat de Wifi zeer pover werkt (zelfs op een paar meter afstand van draadloze router uiterst zwakke ontvangst, op iets grotere afstand niks...).
Onmiddellijk terug naar winkel gegaan om andere laptop te eisen....Winkel zegt eerst dat het wel werkt, maar nadat er ter plaatse in mijn bijzijn werd getest bleek ook daar de Wifi zeer ondermaats.
Vervolgens heeft winkel de laptop naar fabrikant gestuurd. Nu een maand later beweert de winkel dat mijn laptop nog niet terug is van de fabrikant.

Wat kan ik hiertegen doen? Ik heb de laptop slechts één dag in mijn bezit gehad na aankoop. Enkel slechte werking kunnen vaststellen en teruggebracht naar winkel....
Wel

Code: Selecteer alles

Een redelijke termijn dient te worden getoetst aan het product in kwestie, aan de aard en de ernst van het probleem en aan de praktijken van de betrokken sector. De verkoper moet blijk geven van professionele toegewijdheid, actief zijn en informeren bij het herstelcenter.
Er staat dus geen dagen, weken of maanden op. Ik geloof dat de 'normale' redelijke termijn gezien wordt vanuit business oog zo'n 3 weken is. Al wordt door http://economie.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false; een termijn van 3 maanden pas gezien als onredelijk en dan pas kan je dus de ontbinding van de verkoop eisen bij je verkoper (die rekening kan houden met het gebruik en dus minder terugbetalen dan de oorspronkelijke prijs. Maar aangezien je hem maar een dag of 1-2 in je bezit hebt gehad zou dit dus geen groot bedrag in mindering brengen.)

Persoonlijk zou ik aandringen bij de winkel hoe het met mijn herstelling zit, na 8 weken nog steeds geen herstelling de winkel schriftelijk op de hoogte te stellen dat je herstelling nu reeds 2 maanden aansleept en dat je een max termijn van nog 4 weken geeft om deze herstelling correct uit te voeren, is dat niet het geval dan wil je dus de ontbinding van de verkoop. (Laat je ook niet misleiden door bijvoorbeeld aankoop cheques in die winkel te krijgen, komen ze vaak al te graag mee af: "We geven u het bedrag in geschenkbonnen" ... U hebt recht op een cash terugbetaling van de ontbinding van je verkoop. :)

Dus ja zeker druk uitoefenen en ernaar vragen na 2 maanden zeker schriftelijk de winkel op de hoogte te stellen met een extra termijn van 4 weken om je pc in orde te krijgen.
Natuurlijk is die redelijke termijn vatbaar voor zoveel mogelijk speculatie rond je product, de ernst, ...

Wets Bron: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 03 jan 2013 23:48

Ik ben vandaag terug naar die winkel geweest en ze beweren dat mijn laptop nog steeds niet terug is van de fabrikant.
Dat is nu al een zevental weken.
Kan het nu werkelijk dat men een laptop koopt, er mee thuiskomt en onmiddellijk vaststelt dat er een gebrek is (hier de WIFI), dat men onmiddellijk teruggaat naar de winkel, en dat ze daar spreken van een "herstelling" die dan na zeven weken nog niet is opgelost??????
Volgens mij ruikt dit naar oplichting. Moeten ze onder de beschreven omstandigheden (gebrek reeds aanwezig op ogenblik van aankoop) niet onmiddellijk een andere laptop geven ofwel het geld teruggeven?
Nu lijkt het er op dat ik hen een renteloze lening zonder vervaldatum heb gegeven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 04 jan 2013 00:15

Normaliter kan de winkel in kwestie u het dossiernr en contactnr overmaken zodat u zelf kan informeren naar de stand van zaken. Ervaring leert dat schriftelijke verzoeken met duidelijke verwijzing naar de wetgeving dienaangaande vaker een sneller resultaat opleveren. 8 weken is met grote ketens die werken met reparatiecentra aan de andere kant van deze modderbal geen uitzondering. Ga kleinhandel, je betaalt wat meer maar bij een gerichte keuze is de service lichtjaren beter. Hen kan het persoonlijk immers wel wat schelen dat je terug bij hen komt kopen, die bediende aan het minimumloon in de megazaak trekt zich daar geen fluit van aan, zijn loon is toch betaald.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 04 jan 2013 01:04

Normaliter kan de winkel in kwestie u het dossiernr en contactnr overmaken zodat u zelf kan informeren naar de stand van zaken. Ervaring leert dat schriftelijke verzoeken met duidelijke verwijzing naar de wetgeving dienaangaande vaker een sneller resultaat opleveren. 8 weken is met grote ketens die werken met reparatiecentra aan de andere kant van deze modderbal geen uitzondering. Ga kleinhandel, je betaalt wat meer maar bij een gerichte keuze is de service lichtjaren beter. Hen kan het persoonlijk immers wel wat schelen dat je terug bij hen komt kopen, die bediende aan het minimumloon in de megazaak trekt zich daar geen fluit van aan, zijn loon is toch betaald.
Het is een wat kleinere zaak. Geen mega-dinges. Doen enkel informatica.
Ik vraag me af of ik onder de beschreven omstandigheden - ze hebben me iets meegegeven dat niet behoorlijk werkt- deze behandeling met "herstelling" moet ondergaan.
Ook heb ik tijdens de korte periode dat de laptop in mijn bezit was gemerkt dat er enkele programma's (die bij aankoop reeds op de laptop stonden) niet behoorlijk afsloten ( foutmeldingen). Het is een laptop met Windows 8.
Nochtans een zeer bekend merk van laptops en printers.....
Een zware ontgoocheling...leve mijn Aldi spullen waar ik nog nooit problemen mee heb gekend....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Daan5000
Berichten: 8

#6 , 04 jan 2013 01:47

Ik werk zelf in een computerwinkel als hersteller. Ik heb nog geen ervaring in de procedure van RMA, maar ik weet wel dat lange wachttijden vaak geen uitzondering zijn. Indien de laptop van een bekende producent is (Acer, Asus, HP, etc.) zou deze niet langer dan een maand weg mogen zijn. Indien het een zelfbouw-model is van een andere PC-winkel kan deze tijd in sommige gevallen echt wel oplopen. De winkel kan hier weinig aan veranderen, behalve door de herstelling te annuleren en de laptop in dezelfde staat terug te laten sturen. Ik laat aan de andere forumgebruikers over hoe je dit juridisch aanpakt, maar in de tussentijd kun je best de winkel regelmatig bellen of ze al nieuwe informatie bezitten (zouden ze normaalgezien uit eigen beweging moeten doen ).

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Franciscus
Berichten: 39111
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jan 2013 18:32

Zoals reeds geschreven tablet van familielid werkte niet.... ook eventjes over en weer ... dan familielid met de wetgeving naar de winkel gestuurd gezien ze niet terug over de brug wilde komen...... eindresultaat ze gingen eerst terugbetalen met een waardebon dan wetgeving getoond ..... dan winkelmanager dan met geld maar dat ging eventjes duren dan terug wetgeving getoond dan kon hij ook kiezen om twee maand later een nieuwe duurdere versie te krijgen tegen een kortingsprijs.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 04 jan 2013 18:45

Tja. Het is nu duidelijk dat ze me bedriegen of toch minstens opzettelijk liegen:
ik heb nog eens naar die winkel getelefoneerd en had nu een andere medewerker aan de telefoon. Die verklaarde doodleuk (misschien is deze persoon wel eerlijk) dat mjn laptop de winkel nooit heeft verlaten. Is dus niet naar fabrikant gestuurd in tegenstelling tot alle vorige beweringen. Toen ik de man daar op wees is hij van de telefoon weggegaan om zich te informeren bij een collega. Daarna kwam het verhaal dat ze de laptop volgende week zelf gaan herstellen????!!!!!Nochtans beweerden ze de hele tijd dat de "herstelling" verplicht door fabrikant moet gebeuren.....Beweerde ook dat er een onderdeel uit Kazakstan moet komen......

Ik zie duidelijk in mijn glazen bol dat ze me de laptop volgende week zullen teruggeven zonder dat ze iets hebben "hersteld".......Dat wordt gedonder...laptop negen weken weg voor niks resultaat vrees ik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Daan5000
Berichten: 8

#9 , 04 jan 2013 22:59

Ga gewoon naar die winkel en vraag of een nieuwe laptop of je geld terug. Lees de voorwaarden van aankoop even door op hun website. Indien een laptop nog geen maand oud is zouden ze in principe gewoon een nieuwe laptop moeten geven aangezien de fout van in de fabriek al aanwezig was heeft ook de winkel recht op vervanging. Je staat geheel in je recht, en weiger hem terug te nemen als hij niet gemaakt is. Of een nieuwe of geld terug. Indien dit geweigerd wordt kun je (volgens mij) gerechtelijke stappen ondernemen. Dreigen hiermee zou al voldoende moeten zijn. Ook zeer vreemd dat de persoon waarmee je belde direct toegaf dat de laptop niet eens buiten geweest was.

Hardware matige fouten bij een laptop die nog binnen garantie is worden nooit zelf hersteld. De netwerkkaart die het draadloos signaal ontvangt zit op het moederbord zelf, dus zouden ze in principe heel het moederbord moeten vervangen om deze te herstellen. Geloof maar niet dat ze dit zelf gaan doen bij een laptop die binnen garantie is.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Terug naar “Gebrekkige Producten”