Iets meer dan een maand geleden koop ik een nieuwe laptop in een winkel gespecialiseerd in informatica.
Blijkt onmiddellijk bij thuiskomst dat de Wifi zeer pover werkt (zelfs op een paar meter afstand van draadloze router uiterst zwakke ontvangst, op iets grotere afstand niks...).
Onmiddellijk terug naar winkel gegaan om andere laptop te eisen....Winkel zegt eerst dat het wel werkt, maar nadat er ter plaatse in mijn bijzijn werd getest bleek ook daar de Wifi zeer ondermaats.
Vervolgens heeft winkel de laptop naar fabrikant gestuurd. Nu een maand later beweert de winkel dat mijn laptop nog niet terug is van de fabrikant.
Wat kan ik hiertegen doen? Ik heb de laptop slechts één dag in mijn bezit gehad na aankoop. Enkel slechte werking kunnen vaststellen en teruggebracht naar winkel....
Wel
Code: Selecteer alles
Een redelijke termijn dient te worden getoetst aan het product in kwestie, aan de aard en de ernst van het probleem en aan de praktijken van de betrokken sector. De verkoper moet blijk geven van professionele toegewijdheid, actief zijn en informeren bij het herstelcenter.
Er staat dus geen dagen, weken of maanden op. Ik geloof dat de 'normale' redelijke termijn gezien wordt vanuit business oog zo'n 3 weken is. Al wordt door
http://economie.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false; een termijn van 3 maanden pas gezien als onredelijk en dan pas kan je dus de ontbinding van de verkoop eisen bij je verkoper (die rekening kan houden met het gebruik en dus minder terugbetalen dan de oorspronkelijke prijs. Maar aangezien je hem maar een dag of 1-2 in je bezit hebt gehad zou dit dus geen groot bedrag in mindering brengen.)
Persoonlijk zou ik aandringen bij de winkel hoe het met mijn herstelling zit, na 8 weken nog steeds geen herstelling de winkel schriftelijk op de hoogte te stellen dat je herstelling nu reeds 2 maanden aansleept en dat je een max termijn van nog 4 weken geeft om deze herstelling correct uit te voeren, is dat niet het geval dan wil je dus de ontbinding van de verkoop. (Laat je ook niet misleiden door bijvoorbeeld aankoop cheques in die winkel te krijgen, komen ze vaak al te graag mee af: "We geven u het bedrag in geschenkbonnen" ... U hebt recht op een cash terugbetaling van de ontbinding van je verkoop.
Dus ja zeker druk uitoefenen en ernaar vragen na 2 maanden zeker schriftelijk de winkel op de hoogte te stellen met een extra termijn van 4 weken om je pc in orde te krijgen.
Natuurlijk is die redelijke termijn vatbaar voor zoveel mogelijk speculatie rond je product, de ernst, ...
Wets Bron:
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;