#1 , 30 aug 2012 17:06
Begin juli heb ik bij een lokaal bedrijf een vinyl parketvloer besteld. Plaatsing van de vloer en plinten staat als inbegrepen op het factuur. De vloerder is dan halverwege augustus eens langsgekomen om de werkzaamheden te bespreken. Daar we onze oude vloer hadden uitgebroken, bleek het dat de ondergrond niet echt egaal was, en dus ook niet echt geschikt was om deze vloer te plaatsen. We hebben dan in samenspraak met de vloerder en het bedrijf besloten om de ondergrond eerst te laten egaliseren voor een meerprijs. (Deze staat niet vermeld op het originele factuur)
Na de plaatsing van de vloer blijkt dat er toch ernstige gebreken zijn aan onze vloer. Dit is een opsomming van wat er volgens ons verkeerd is:
- Ondanks de vraag om de ondergrond te egaliseren, ligt de vloer allesbehalve egaal. Er zijn verschillende plaatsen waar dit duidelijk te merken is.
- We hadden om een profiel gevraagd aan de aangrenzende vloeren om een vlotte overgang naar de andere vloeren in onze woonst te garanderen. Deze zijn niet geplaatst geweest, maar er zijn siliconen tussen de bestaande vloeren en de nieuwe vloer gespoten, die nu al aan het verduren is.
- Aan de doorgang naar de keuken hadden we geen plinten tegen de zijmuren gevraagd, maar nu blijkt dat de vloer niet voldoende ver gelegd is geweest, en zitten we dus met een spleet in de vloer.
- De vloer staat op verschillende plaatsen krom aan het venster, zodat het deftig plaatsen van een afkasting rondom het raam haast onmogelijk is geworden.
- Aan de doorgang naar de slaapkamer ligt de vloer slecht geplaatst, en is de siliconenkit al aan het loskomen.
- Een stuk van de vloer is te kort afgesneden, en steekt niet volledig onder de plint.
- Op verschillende plaatsen zitten de vloerelementen niet correct tegen elkaar geplaatst, wat zich uit in spleten tussen de vloerelementen, terwijl deze naadloos tegen elkaar zouden moeten zitten.
- Een deel van de plinten staat scheef tegen de muren.
- Door de slechte egalisatie is het onder de radiatoren haast niet meer mogelijk om de resterende plinten nog op een behoorlijke manier te plaatsen. (Dit zouden we zelf doen, na het plaatsen van de afkasting van het raam dat tot tegen de vloer komt.
Er zitten dus behoorlijk wat fouten in onze vloer. Na contact met het bedrijf, wordt er mij verteld dat ik het maar moet regelen met de vloerder zelf, want deze blijkt niet vast in dienst te zijn bij het bedrijf. Er is me deze week beloofd dat de vloerder zou langskomen om de gebreken te bespreken, maar hij is niet komen opdagen. Heb dus zonet het bedrijf weer gebeld, en daar verteld men mij dat hij ginds afgebeld had, maar dat ze mij 'vergeten te verwittigen' waren. Er is wel een nieuwe afspraak gemaakt voor begin volgende week.
Ik ben er niet gerust in dat deze vloerder mijn vloer nog op een deftige manier kan leggen, zonder gebreken. Daarom denk ik er aan om het bedrijf in gebreke te gaan stellen. Ik heb reeds een voorschot betaald, ongeveer 25 % van het totaalbedrag, maar ik ben zeker niet van plan om het resterende bedrag te gaan betalen alvorens mijn vloer op een correcte manier geplaatst is geweest. Nu vraag ik mij alvast af wat al mijn opties zijn. Ik ben van plan om als uiterlijk tegen begin volgende week niemand langs geweest is van het bedrijf, het bedrijf in gebreke te gaan stellen. Ik zal hiervoor zowel met de gewone post als aangetekend een typebrief van ingebrekestelling opsturen, en ook nog eens persoonlijk langs gaan bij het bedrijf.
Graag had ik geweten of er nog dingen zijn die ik zeker moet doen, om niet de dupe te worden van een slecht geplaatst product...
Alvast bedankt voor alle nuttige info...
Mvg Hans