Slecht gelegde vloer

hv66
Topic Starter

Slecht gelegde vloer

#1 , 30 aug 2012 17:06

Begin juli heb ik bij een lokaal bedrijf een vinyl parketvloer besteld. Plaatsing van de vloer en plinten staat als inbegrepen op het factuur. De vloerder is dan halverwege augustus eens langsgekomen om de werkzaamheden te bespreken. Daar we onze oude vloer hadden uitgebroken, bleek het dat de ondergrond niet echt egaal was, en dus ook niet echt geschikt was om deze vloer te plaatsen. We hebben dan in samenspraak met de vloerder en het bedrijf besloten om de ondergrond eerst te laten egaliseren voor een meerprijs. (Deze staat niet vermeld op het originele factuur)

Na de plaatsing van de vloer blijkt dat er toch ernstige gebreken zijn aan onze vloer. Dit is een opsomming van wat er volgens ons verkeerd is:

- Ondanks de vraag om de ondergrond te egaliseren, ligt de vloer allesbehalve egaal. Er zijn verschillende plaatsen waar dit duidelijk te merken is.
- We hadden om een profiel gevraagd aan de aangrenzende vloeren om een vlotte overgang naar de andere vloeren in onze woonst te garanderen. Deze zijn niet geplaatst geweest, maar er zijn siliconen tussen de bestaande vloeren en de nieuwe vloer gespoten, die nu al aan het verduren is.
- Aan de doorgang naar de keuken hadden we geen plinten tegen de zijmuren gevraagd, maar nu blijkt dat de vloer niet voldoende ver gelegd is geweest, en zitten we dus met een spleet in de vloer.
- De vloer staat op verschillende plaatsen krom aan het venster, zodat het deftig plaatsen van een afkasting rondom het raam haast onmogelijk is geworden.
- Aan de doorgang naar de slaapkamer ligt de vloer slecht geplaatst, en is de siliconenkit al aan het loskomen.
- Een stuk van de vloer is te kort afgesneden, en steekt niet volledig onder de plint.
- Op verschillende plaatsen zitten de vloerelementen niet correct tegen elkaar geplaatst, wat zich uit in spleten tussen de vloerelementen, terwijl deze naadloos tegen elkaar zouden moeten zitten.
- Een deel van de plinten staat scheef tegen de muren.
- Door de slechte egalisatie is het onder de radiatoren haast niet meer mogelijk om de resterende plinten nog op een behoorlijke manier te plaatsen. (Dit zouden we zelf doen, na het plaatsen van de afkasting van het raam dat tot tegen de vloer komt.

Er zitten dus behoorlijk wat fouten in onze vloer. Na contact met het bedrijf, wordt er mij verteld dat ik het maar moet regelen met de vloerder zelf, want deze blijkt niet vast in dienst te zijn bij het bedrijf. Er is me deze week beloofd dat de vloerder zou langskomen om de gebreken te bespreken, maar hij is niet komen opdagen. Heb dus zonet het bedrijf weer gebeld, en daar verteld men mij dat hij ginds afgebeld had, maar dat ze mij 'vergeten te verwittigen' waren. Er is wel een nieuwe afspraak gemaakt voor begin volgende week.

Ik ben er niet gerust in dat deze vloerder mijn vloer nog op een deftige manier kan leggen, zonder gebreken. Daarom denk ik er aan om het bedrijf in gebreke te gaan stellen. Ik heb reeds een voorschot betaald, ongeveer 25 % van het totaalbedrag, maar ik ben zeker niet van plan om het resterende bedrag te gaan betalen alvorens mijn vloer op een correcte manier geplaatst is geweest. Nu vraag ik mij alvast af wat al mijn opties zijn. Ik ben van plan om als uiterlijk tegen begin volgende week niemand langs geweest is van het bedrijf, het bedrijf in gebreke te gaan stellen. Ik zal hiervoor zowel met de gewone post als aangetekend een typebrief van ingebrekestelling opsturen, en ook nog eens persoonlijk langs gaan bij het bedrijf.

Graag had ik geweten of er nog dingen zijn die ik zeker moet doen, om niet de dupe te worden van een slecht geplaatst product...

Alvast bedankt voor alle nuttige info...

Mvg Hans

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 31 aug 2012 09:21

Lijst de tekortkomingen op in een AS en stel ze ook in gebreke. Creëer zo bewijslast.

Ook: Heb je al een eindfactuur ontvangen? Indien ja: is deze gedetailleerd? Betaal wel al de geleverde zaken (de vynil bvb, de gepresteerde uren), maar niet het volledige bedrag. Schrijf hierbij op dat u "X en Y vergoedt ten bedrage van Z euro" en dat u "Het bedrag XXX betwist als zijnde niet geleverd volgens afspraken" en/of "niet vakkundig geplaatst".

Helemaal niets betalen kan in uw nadeel spelen, u riskeert bestempeld te worden als wanbetaler.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 aug 2012 10:49

Plaatsing van de vloer en plinten staat als inbegrepen op het factuur.

Na contact met het bedrijf, wordt er mij verteld dat ik het maar moet regelen met de vloerder zelf, want deze blijkt niet vast in dienst te zijn bij het bedrijf.
Je hebt dus een nieuwe vloer besteld bij een bedrijf, PLAATSING inbegrepen.
De vloerder werd door het bedrijf zelf aangewezen en naar u thuis gestuurd.

Dan is het aan het bedrijf ervoor te zorgen dat alle fouten van deze vloerder hersteld worden, en moet jij je niet rechtstreeks tot die vloerder wenden.

Stel het bedrijf dan ook onmiddellijk aangetelkend in gebreke, eventueel met foto's, en eis dat teegn datum xx.xx.xxxx de vloer perfekt wordt afgewerkt, of dat je anders naar de vrederechter zal stappen.
Zeker niet beginnen onderhandelen met de vloerder, want die ken jij niet, en je hebt er geen kontrakt mee.

Reclame

hv66
Topic Starter

#4 , 04 sep 2012 19:46

De baas van het bedrijf is nu bij mij langs gekomen, om de schade te bekijken. Hij vertelde dat de ongelijkheid aan de ondervloer of de chape lag, en dat het niet te wijten was aan het egaliseren. Hij vond het zeker niet abnormaal dan dit gebeurt bij oudere huizen. Hij stelde me voor om toch maar te betalen, en het zo te laten. Heb er eens goed mee gelachen, en hem de brief aangereikt waarmee ik hem in gebreke wou stellen. Zodra hij zag wat het was, wou hij absoluut niet zijn handen nemen. Maar toen ik hem zei dat ik hem dan wel aangetekend zou sturen, werd het verhaal al heel wat anders. Morgenvroeg komen ze onze vloer en egalisatie er uit halen, en dan gaan we opnieuw eens bekijken hoe we het probleem moeten oplossen.

Ik hoop dus nog altijd wel een beetje op een goede afloop. Als ze mij die vloer deftig kunnen leggen zonder al te grote ongelijkheden in de vloer, is het voor mij ook goed...

Gebruiker21

#5 , 13 sep 2012 08:57

Het zo laten is idd een belachelijk voorstel. Wat nut heeft egaliseren, als volgens de baas het resultaat toch niet egaal is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

hv66
Topic Starter

#6 , 15 sep 2012 09:15

Het bedrijf heeft na het uithalen van de vloer en plinten een hele week niets meer van zich laten horen. Ze hadden mij nochtans beloofd om de egalisatie terug in orde te brengen. Men vertelde mij dat ze ergens een schuurmachine moesten gaan huren, en dat ze dan de egalisatie zouden komen bijwerken. De hele week niets dus meer gehoord van hen, en toen ik dan de maandag er op zelf contact opnam met hen via e-mail, vertelde men mij doodleuk, dat ik zelf maar moest zorgen dat de ondergrond vlak gemaakt wordt, en dat ze daarna pas de vloer opnieuw komen leggen. En dan nog met de volgende voorwaarden:

"Wij plaatsen enkel de vloer opnieuw wanneer u daar schriftelijk toestemming voor geeft. Met de volgende voorwaarden: U rekent de vloer + ondergrond en plinten eerst af. De plaatsing betaald u aan de plaatser."

Ik had hen nochtans op voorhand gevraagd of mijn ondervloer wel geschikt was voor dit vloertype, en toen hadden ze mij egaliseren aangeraden! Na telefonisch contact met het bedrijf had ik toen beslist - om tegen een meerprijs uiteraard - dit door hen te laten doen. Ik mag dan toch wel verwachten dat dit goed uitgevoerd wordt, of niet soms?

Ik heb hierop onmiddellijk ( op 10 september gedateerd) een aangetekend schrijven gestuurd naar hen, waarin ik het bedrijf in gebreke stel wegens een niet vakkundig geplaatst product. Ik heb ze daarin twee weken de tijd gegeven om er voor te zorgen dat de vloer volgens de regels van de kunst ligt. Ook heb ik Testaankoop gecontacteerd, en juridische bijstand gevraagd. Ik zou graag gehad hebben dat ze de vloer correct plaatsen, of dat ze mijn 500 euro voorschot terug betalen. Ik heb nu geen enkel vertrouwen meer in dit bedrijf, en zou het liefste van al ergens anders gaan om mijn vloer te laten leggen.

Maar ondertussen zit ik al bijna een hele maand zonder vloer in mijn woonkamer. Begin er stilaan onnozel van te worden...

Turaki

#7 , 15 sep 2012 09:39

Ik zie daar toch enkele fouten van het bedrijf:

Als er een akkoord is dat zij instaan voor egalisatie, moeten zij dit ook doen.
Afrekening van het totaal (dus totaal - voorschot) doet u pas nadat de werken correct zijn uitgevoerd, en niet eerder.
U heeft ook geen contract met de vloerder, dus u betaalt ook niet aan hem.

hv66
Topic Starter

#8 , 15 sep 2012 16:13

Uiteraard ga ik niet betalen vooraleer mijn vloer volgens de regels van de kunst ligt. Ik hoop er eigenlijk ook niet meer op dat dit bedrijf mijn vloer nog komt leggen, ik kan me niet voorstellen dat zij dit nog kunnen afwerken zoals het hoort. Ik zou nu enkel nog graag mijn 500 euro voorschot willen terug hebben, en dan kan ik elders mijn vloer gaan bestellen. Ik heb ook geen zin om nog tot kerstmis op een betonnen ondervloer te gaan wonen...

hv66
Topic Starter

#9 , 08 okt 2012 17:18

Nu breekt helemaal mijn klomp. Vandaag een factuur in mijn brievenbus gekregen waarin ik nog het volledige bedrag uitgezonderd het voorschot verschuldigd ben! Terwijl ik hier nog altijd op mijn chape woon! Die gasten zijn echt niet normaal! Denk toch maar dat ik een advocaat ga aanspreken, want dit begint me uiterst op mijn zenuwen te werken. Die van Testaankoop adviseren me om weer een aangetekend schrijven te versturen waarin ik het factuur betwist, en een architect te contacteren om de gebreken te laten vaststellen. Moet ik waarschijnlijk ook nog voor gaan betalen...

Franciscus

#10 , 08 okt 2012 19:10

In elk geval de factuur betwisten en verwijzen naar het aanvankelijk contract en de door u reeds gestuurde aangetekende brieven.
Zorg dat deze brief redelijk snel vertrokken is.... of anders door uw advocaat laten schrijven.

Jef 007

#11 , 29 nov 2012 13:51

hoe is het afgelopen?

mag en kan de naam van die aannemer hier gepubliceerd worden?

Xastheron

#12 , 29 nov 2012 15:02

mag en kan de naam van die aannemer hier gepubliceerd worden?
Neen: zoals te lezen in de gebruiksvoorwaarden: http://www.juridischforum.be/forum/view ... =1&t=20561" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Gebrekkige Producten”