“Art.1641.De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak, die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt, of die dit gebruik zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de zaak niet of slechts voor een mindere prijs zou hebben gekocht.Art.1642.De verkoper moet niet instaan voor de gebreken die zichtbaar zijn en die de koper zelf heeft kunnen waarnemen.”(Burgerlijk Wetboek).
Deze bepaling blijft van toepassing op de verkoop buiten het kader van een beroeps- of commerciële activiteit.
De koper moet bewijzen dat het gebrek bestond op het ogenblik van de koop(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,II,Gent Standaard 1971,nr.826,p.473).
Met andere woorden moet ik opdraaien voor de kosten die eraan zijn! Als de koper met een kapot gevroren drukregelklep van de machine is dat wel omdat hij deze in de wagen of een magazijn had staan na de verkoop, na het testen van dat toestel blijft er nog altijd wat water inzitten. mocht deze stuk zijn al bij mij thuis had het toestel niet gewerkt. wel erg dat ik moet opdraaien voor zijn nonchalant gedrag voor het toestel!!!