Probleem met ramen.

bandit
Topic Starter

Probleem met ramen.

#1 , 28 aug 2007 19:34

Hallo,

Begin Juli liet ik nieuwe ramen steken(aluramen) voor om en bij de 14000 euro.
Bij het plaatsen ontbraken er 2 glaspartijen.
Deze zouden later worden geplaats daar ze niet bij levering aanwezig waren, bij mijn plaatser en maker van de ramen. Kan hij niet direct aan doen.
Toen wij begin aug. op verlof vertrokken waren ze echter nog steeds niet geleverd en geplaatst aldus.
Ok 14 dagen genieten en we zien daarna wel.
Thuisgekomen stak natuurlijk al een rekening in de bus.
Vraag:
Betaling binnnen de 10 werkdagen na factuur datum staat hier op.
Deze was en is reeds verstreken bij mijn terugkomst uit verlof; en de 2 ruiten ontbreken nog moet ik al betalen.
Zoniet loop ik een risico?
Ook heb ik dit weekend bij het kuisen moeten vaststellen dat in bijna elk venster kleine foutjes aanwezig zijn, inwendig tussen de glaslagen, te vergelijken met lasspatten op een ruit.
Ook zijn de profielen van alle ramen iets uitelkaar gekomen in de hoeken zodat zelfs de bevestiggings stukken( winkelhaken ) bijna zichtbaar zijn.
Bij de horizontale stijlen is zelfs 2 mm opening.
Wat doe ik best om dit tot een goed einde te brengen.
Heb al genoeg nare ervaringen gehad dat ik het nu wel eens te goed wil aanpakken.
Ze direct laten voelen dat ik het meen.

MVG
Dirk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 30 aug 2007 11:03

?Art.1184.In wederkerige contracten is de ontbindende voorwaarde altijd stilzwijgend begrepen,voor het geval dat een van beide partijen haar verbintenis niet nakomt..."(Burgerlijk Wetboek).

?In de wederkerige contracten geldt de exceptio non adimpleti contractus van rechtswege.Zij laat aan ieder van de partijen toe de uitvoering van haar verbintenis op te schorten en de nakoming van haar eigen verplichtingen uit te stellen tot zolang de tegenpartij in gebreke blijft de hare te volbrengen?(Cass. 24 april 1947,Arr.Cass. 1947,133).

?De excipiens moet bewijzen dat de exceptio non adimpleti contractus op rechtmatige wijze wordt ingeroepen?(Cass. 13 januari 1949,Pas. 1949,I,30).

?De feitenrechter appreci?ert soeverein of het niet naleven van de contractuele plichten door een partij dusdanig zwaar is dat de andere partij de exceptie van niet-uitvoering van de overeenkomst mag inroepen?(Cass. 15 juni 1981,Pas. 1981,I,1179, Arr.Cass. 1980-81,1190).

?Alhoewel geen formele ingebrekestelling nodig is om de exceptie van niet-uitvoering te kunnen inroepen,vereisen de regels van de goede trouw toch dat de tegenpartij op de hoogte is dat van haar de uitvoering van een verbintenis wordt gevraagd en dat in afwachting de eigen verbintenis wordt opgeschort.?(Kh.Dendermonde 11 maart 1993,Intern.Vervoerr. 1994,362).

Maan uw aannemer aangetekend aan de door u nauwkeurig vastgestelde gebreken weg te werken binnen een door u daarin bepaalde redelijke termijn.Deel hem daarin mee dat u van de ontvangen factuur een bedrag gelijk aan de waarde van die gebreken niet betaalt tot die gebreken weggewerkt zijn.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

bandit
Topic Starter

#3 , 30 aug 2007 17:17

Alvast bedankt voor deze uitleg.
Had al een vermoeden dat het zo zou moeten, uit de andere onderwerpen hier op het forum.
Aannemer is vandaag langs geweest en heeft de 2 glaspartijen geplaatst.
Wat de fouten betrefd gaat hij de glasfabrikant raadplegen.
Ook de profielen word bekenen.

MVG
Dirk

Reclame

Tope

#4 , 03 sep 2007 09:31

Over die kleine foutjes in je beglazing zou ik toch niet al te licht overstappen.
Mijn veranda heeft dubbele beglazing van Glaverbel nl. Thermobel Superlite.
Deze beglazing bestaat uit de assemblage van twee glasbladen met superisolerende coating en gas (argon) tussen beide bladen.
Glaverbel is twee van de vier glaspartijen (2m H x 1.35 m B) komen vervangen, omdat in elke glaspartij een paar minuscule foutjes zaten.
Met het blote oog waren ze nauwelijks zichtbaar, maar volgens de fabrikant kon er na verloop van tijd argongas ontsnappen waardoor het warmte-isolerend effect zou afnemen.

Terug naar “Gebrekkige Producten”