Camper van particulier blijkt rot.

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Camper van particulier blijkt rot.

#16 , 28 mar 2012 20:36

Het gaat hier dus over een verkoop voor export. Carpass en keuring zijn in dat geval niet van toepassing. Koper moet zelf zorg dragen om aan de regels die in zijn thuisland van toepassing zijn te voldoen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rittenburg
Topic Starter

#17 , 29 mar 2012 00:24

Het gaat hier dus over een verkoop voor export. Carpass en keuring zijn in dat geval niet van toepassing. Koper moet zelf zorg dragen om aan de regels die in zijn thuisland van toepassing zijn te voldoen.
Maar het feit dat ik in Nederland woon betekent toch niet dat de verkoper dan niet aan de Belgische verplichtingen hoeft te voldoen? De auto is helemaal niet ge-exporteerd en is ook niet verkocht als zijnde "voor export". Er staat toch niet dat er geen carpass hoeft te worden afgegeven bij verkoop aan een buitenlander?

Overigens ben ik er inmiddels achter gekomen dat de verkoper vaker auto's verkoopt en onder verschillende namen.
"Mijn kampeerwagen", die de verkoper volgens eigen zeggen verkocht vanwege het feit dat zijn vrouw liever een caravan had, blijkt 4 maanden geleden door een mevrouw uit Vlaams Brabant voor 3000 euro te zijn verkocht aan een opkoper.
Haar naam staat nog op het kentekenbewijs.

Al zijn verhalen blijken op leugens te berusten.
Ik slaap er al heel wat nachten niet van.

roharro

#18 , 29 mar 2012 00:37

Maar het feit dat ik in Nederland woon betekent toch niet dat de verkoper dan niet aan de Belgische verplichtingen hoeft te voldoen? De auto is helemaal niet ge-exporteerd en is ook niet verkocht als zijnde "voor export". Er staat toch niet dat er geen carpass hoeft te worden afgegeven bij verkoop aan een buitenlander?

Overigens ben ik er inmiddels achter gekomen dat de verkoper vaker auto's verkoopt en onder verschillende namen.
"Mijn kampeerwagen", die de verkoper volgens eigen zeggen verkocht vanwege het feit dat zijn vrouw liever een caravan had, blijkt 4 maanden geleden door een mevrouw uit Vlaams Brabant voor 3000 euro te zijn verkocht aan een opkoper.
Haar naam staat nog op het kentekenbewijs.

Al zijn verhalen blijken op leugens te berusten.
Ik slaap er al heel wat nachten niet van.
Uit het betreffende reglement:

"de technische controle is niet verplicht als u uw voertuig aan een garagist verkoopt of indien het voor export dient. In dat geval moet u wel het inschrijvingsbewijs van het voertuig aan de koper afgeven en op de factuur vermelden "technische controle ten laste van de koper".

Ik vrees dat er niet veel aan te doen zal zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Geduldig Zieltje

#19 , 29 mar 2012 11:07

Hier kun je klacht neerleggen en/of mogelijk voor een regeling tussen jullie beiden laten zorgen.

http://economie.fgov.be/nl/geschillen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

Rittenburg
Topic Starter

#20 , 29 mar 2012 22:14

Hier kun je klacht neerleggen en/of mogelijk voor een regeling tussen jullie beiden laten zorgen.

http://economie.fgov.be/nl/geschillen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank voor de link.

Als ik echter op de site zoek kom ik geen onderwerpen over transacties tussen particulieren tegen. Nou vermoed ik dat het een soort van illegale handelaar is die onder minstens 3 verschillende namen auto's en caravans verkoopt maar naar mij heeft hij zich voorgedaan als "particulier".

Hoe fel is de Belgische fiscus hier eigenlijk op? lijkt me sterk dat hij ook belasting over al die contante winsten afdraagt :evil:
Laatst gewijzigd door Rittenburg op 29 mar 2012 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Rittenburg
Topic Starter

#21 , 29 mar 2012 22:18

Het gaat hier dus over een verkoop voor export.

Uit het betreffende reglement:

"de technische controle is niet verplicht als u uw voertuig aan een garagist verkoopt of indien het voor export dient. In dat geval moet u wel het inschrijvingsbewijs van het voertuig aan de koper afgeven en op de factuur vermelden "technische controle ten laste van de koper".

Ik vrees dat er niet veel aan te doen zal zijn.
Op de factuur staat nergens dat de "technische controle ten laste van de koper" is bovendien is de camper een kado voor mijn vader die in Belgie woonachtig is.

Rittenburg
Topic Starter

#22 , 09 apr 2012 18:48

Inmiddels ben ik zover dat ik vrij zeker weet en wellicht kan aantonen dat de verkoper bewust de vocht en schimmelplekken heeft verstopt achter witte kunststofplaatjes. Gesprekken met de vorige eigenaresse leverde veel bruikbare informatie en beeldmateriaal op. Komende woensdag heb ik een consultatiegesprek met een "meester".

Terug naar “Gebrekkige Producten”