Garantie op dakgootherstelling - bedrijf reageert niet

Levy
Topic Starter

Garantie op dakgootherstelling - bedrijf reageert niet

#1 , 19 jan 2012 11:16

In september 2010 laten we onze dakgoot vooraan herstellen door de firma X uit Berchem.
Dit bedrijf had ook voorheen (in de afgelopen 10 jaar) meerdere werken aan onze platte daken gedaan.
De bedrijfsleider kenden we als een voorkomende kerel. De herstellingen zelf werden uitgevoerd door steeds dezelfde (poolse) dakwerkers. Alles om vertrouwen te hebben toch?

Nu, 1 jaar later, is er een lek. Het leek van de dakgoot te komen dus ik bel naar X, spreek een boodschap in, krijg een sms dat hij in vakantie is tot 6 januari. Ik stuur een e-mail waarin ik hem een fijn en welverdiend verlof wens en uitleg wat het probleem precies is. Ik denk dat hij daaruit kan afleiden dat het een geval van garantie is (10 jaar garantie, staat op de factuur). Immers ik hoor niets, hij reageert niet meer op herhaaldelijke telefoons, e-mails, sms'sen. Contact krijgen is opeens onmogelijk.

Nu wil ik hem aangetekend in gebreke stellen want een ander bedrijf waaraan ik offerte heb gevraagd zegt dat het lek zit op de plaats waar de dakgoot aansluit op de afvoerpijp (die dan door het huis naar achter loopt).
Bij de laatste herstelling hebben ze die aansluiting slecht gedaan.

Vraag, hoe doe ik dat en als hij blijft dommeke spelen wat dan? Gerecht?
En, kan ik hem aansprakelijk stellen voor de vochtschade in de muren, want bij mijn eerste telefoontje was dat een plek van een paar cm, nu is het al een paar m2.

Graag advies.
Dank

[namen bedrijf conform regels uit post gehaald: Vandebos]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jan 2012 12:16

De 10-jarige waarborg telt alleen maar voor NIEUWE dak en zinkwerken. Op herstellingen wordt gewoonlijk geen waarborg gegeven.
Mogelijks bestaat deze firma niet meer, of is in faling. Ben je al eens persoonlijk op dat adres langs geweest? Mail, sms, telefoon zijn misschien afgesloten, en het bericht van uw AS zal in de brievenbus belanden, en daarna op het bureel van de curator. Tegen dan is uw AS al lang door de post terug naar afzender gestuurt. Ga dus zelf eens langs.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2012 13:17

kijk zijn ondernemingsnummer een na op de kruispuntbank van ondernemingen.
http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... nform.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

ganapathi tantra

#4 , 11 feb 2012 16:56

Er is al meerdere malen op verschillende forums reeds gezegd dat er een duidelijk verschil is tussen tienjarige aansprakelijkheid op de werken uitgevoerd door een aannemer en de garantie daarop.
Tienjarige aansprakelijkheid staat niet gelijk met een tienjarige waarborg. Tienjarige waarborgen zijn trouwens meer uitzondering dan regel.
Zo is er bvb de tienjarige garantie van glasfabrikanten op isolerende beglazing. Dat is dus op het materiaal zelf. Bij fouten tijdens de tien jaar zal
de beglazing op zich gratis worden vervangen maar de vervanging zelf of de arbeid die daarmee gepaard gaat moet evenwel worden vergoed aan
de aannemer die de beglazing plaatst.
En laten we daar aub geen polemiek over openen. Zelfs Testaankoop die dan de verdediger bij uitstek van de consument moet zijn is het daarmee
eens.
Trouwens zoals hierboven vermeld door MAVA. Op een herstelling kan je geen garantie geven. Ik betwijfel het trouwens zzer sterk alof de aannemer in kwestie echt wel tienjaar garantie geeft op zijn uitgevoerde werken. Ik denk dat het hier ook eerder gaat om garantie op materiaal.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Gebrekkige Producten”