De feiten: eind 2010 wordt een zitbank geleverd, na een aantal maanden stellen we vast dat de stof op diverse plaatsen loslaat, vnl. op hoeken en naden. Begin augustus sturen we een melding daarvan naar de meubelzaak in kwestie.
De meubelzaak beslist de zitbank te komen ophalen, ondanks voorstel die ter plekke te komen bekijken. Niet echt een verrassing dat oordeel van de producent is dat wij oorzaak van de schade zijn 'wegens huisdieren of scherpe voorwerpen'. Onze tegenargumentatie dat wij huisdieren hebben maar geen enkel ander meubel (ook niet in gelijkaardige stoffen) enige beschadiging vertonen, en dat wij geen uitleg krijgen waarom enkel op hoeken/naden de stof loslaat & dan ook nog slechts een deel van het garen wordt niet ingegaan. Heel wat (aangetekende) brieven heen en weer tot we begin december melding krijgen dat zitbank thuis zal worden geleverd, of we moeten stockagekosten betalen.
Ik beslis de eigenaar van de meubelzaak te contacteren. Die belooft mid december een oplossing te zoeken, we geven aan niet meer te geloven in de stof en te opteren voor leder. Een maand later hebben we die oplossing gekregen: herstofferen van de bank met 20% korting. De totaalprijs is echter hoger dan dezelfde bank nieuw bij een concurrent!
Dus na 6 maand zonder zitbank zitten we met een offerte voor herstelling die hoger is dan een nieuwe zitbank...terwijl wij ervan overtuigd zijn niet in fout te zijn, hoewel we bereid waren tot een compromis. De zaak is lid van de geschillencommissie meubelen...maar die doen er ook nog een halfjaar over. We overwegen een advocaat maar vrezen dat de kosten dan nog een pak hoger oplopen met een onzekere uitkomst. Zijn er nog alternatieven?
Dank.