Als eigenaar van een softwarebedrijf heb ik een ander bedrijf software toegezegd.
Deze software moest van nul af aan ontwikkelt worden. De klant is gevraagd mee te denken en te testen.
Omdat de bereidheid hiertoe was en omdat ik de software nadien aan meerdere bedrijven in dezelfde branche kan verkopen heeft deze "test/pilot" klant een zeer goed aanbod gekregen. Namelijk:
- - gratis ontwikkeling,
- na eindoplevering het eerste gebruiksjaar 50% korting op licentie
- tweede gebruiksjaar 25% korting
- vanaf het derde jaar betaalt de klant pas het normale tarief.
Nu is door diverse technische tegenvallers, ontwerpfout e.d. de software nu pas bijna klaar. Er zitten nog een paar kleine kinderziekten, maar daarna is bereikt wat voor 4 maanden geleden is toegezegd.
De pilot klant is het vertrouwen echter kwijt en wil mij een rechtzaak aan doen, omdat hij claimt dat het uitlopen van dit project zijn bedrijf schade heeft gedaan. Hij zegt opdrachten te hebben moeten laten schieten, omdat hij ongeautomatiseerd dergelijke opdrachten niet aan kan.
Bovendien heeft hij tijd geïnvesteerd voor de installaties en tussentijdse testen.
Van onze kant is alles gedaan om de uitloop te beperken. Herschrijven van grote delen waarvan wij erkennen dat dit fout aangepakt is, avond, nacht en weekend werk, toezegging voor gratis meerwerk (aanvullende modules) enz... .
Het is ons alleen niet gelukt de oorspronkelijke opleverdatum te halen. Nu zijn we bijna klaar en nu komt hij met een claim.
Een kennis zegt dat hij niets te eisen heeft, omdat hij niets betaald heeft en pilot klant is.
Hij heeft geen schade van het werken met de software. Hij zegt (oncontroleerbaar) schade te hebben omdat hij niet kan werken met software.
Ik wil het nog steeds oplossen/afronden, maar krijg nu onmogelijke deadlines opgelegd. Max. 1 dag nog of de dagvaarding wordt aangevraagd! Want zijn mijn en zijn rechten?
(ik eenmanszaak, hij bv)
Bijvoorbaat dank