Je moet eens vertellen wat er maar qua contractuele geschillen verzekerd is voor je 50-80€...
Ik ben eens in de polisvoorwaarden gedoken: voor een jaarlijkse premie van 45 EUR + taksen is er dekking voor burgerlijk verweer en verhaal, strafrechtelijk verweer en strafrechtelijke borgstelling voor een bedrag (in totaal per schadegeval) van 37 500 EUR.
Voor contractuele rechtsbijstand en onvermogen is de tussenkomst per schadegeval beperkt tot 7500 EUR en een minimumdrempel van 150 EUR.
Wat de
contractuele rechtsbijstand particulier betreft, wordt dekking verleend voor
- geschil voortvloeiend uit contracten door of ten behoeven van de verzekerde aangegaan
- inclusief contracten van het type "betaling op afstand"
- geschillen ivm onroerende goederen: hoofdverblijf (eigendom/huur), studie- of vakantieverblijf gehuurd
- rechtsbijstand igv schade door huurders als woning
Deze
dekking betreft:
- erelonen advocaat/expert/GDW
- kosten gerechtelijke en buitengerechtelijke procedure ten laste gelegd van de verzekerde
- kosten van één procedure TUL per uitvoerbare titel
- noodzakelijke reis- en verblijfkosten van verzekerde voor persoonlijke verschijning voor buitenlandse rechtbank
- kosten verzoek tot genade/eerherstel
Uitsluitingen:
- geschillen ivm het uitoefenen door de verzekerde van een beroepsactiviteit (met enkel uitzonderingen van toch-dekking, oa vakantiewerk kinderen)
- schadegevallen ivm
bouwen, verbouwen en afbreken van
onroerende goederen waarbij tussenkomst van architect en toestemming van een autoriteit verplicht is
- verplaatsingen en vervoermiddelen
- geschillen tussen verzekerden
Dit komt - met uitzondering van de schade door huurders - overeen met de uitsluitingen die je zelf opsomde:
Huurgeschillen uitgesloten, arbeidsrecht uitgesloten, echtscheiding uitgesloten, per auto apart,
Dekking voor bouwperikelen heb ik - als we aan onze nieuwbouw gingen beginnen - proberen bekomen maar die rechtsbijstand is quasi onverzekerbaar.
Ik ga wel nahoren om de dekking voor de contractuele rechtsbijstand op te laten trekken - met 7500 EUR spring je niet zo heel ver.
Het geding waarvan sprake in het initiële bericht betrof een betwisting met de vastgoedmakelaar bij aankoop bouwgrond. Hier is dus volledige dekking verleend (wel door een vorige verzekeraar - beperking van 7500 EUR gold hier niet maar was ook iets duurder), eigenlijk zonder enige betwisting. Inclusief een kantonnement in afwachting van de (traaaaaage) beroepsprocedure.
Alleszins, met één geschil (in drie gedingen) krijg ik qua premies nóóit meer betaald wat het opgebracht heeft. Tenzij ik 261 jaar oud word (of de premies dramatisch stijgen natuurlijk).