gerechtsdeurwaarder

gast
Topic Starter

gerechtsdeurwaarder

#1 , 26 dec 2007 22:54

Bij echtscheiding: helft bijzonder medische kosten moeten betaald worden na voorlegging facturen. Wij hebben hierover echter geen vraag gekregen van tegenpartij.

Nu wil een gerechtsdeurwaarder komen uitvoeren zonder dat hij bewijzen heeft van die bijzondere medische kosten. Ik ben genoodzaakt te betalen anders voert hij uit zegt hij. Op de bewijzen moet ik wel wachten want hij heeft tegenpartij twee maanden tijd gegeven om deze bij mekaar te zoeken en aan te vragen.

Is dit normaal? Kan een deurwaarder zomaar uitvoeren zonder dat hij zelf de bewijzen heeft? Ik zou het logischer vinden als ik nu eerst bewijzen te zien zou krijgen anders kunnen ze bij wijze van spreken tienduizend euro eisen die ik dan binnen de vierentwintig uur moet betalen en waar ik dan niets van bewijzen van krijg.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen verder helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 dec 2007 12:25

“Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken...”(Gerechtelijk Wetboek).

‘helft bijzonder medische kosten moeten betaald worden na voorlegging facturen‘ dient vermeld te zijn in een vonnis opdat er een uitvoerbare titel zou zijn.Die kosten zijn slechts ‘vaststaande en zekere zaken’ indien het vonnis soort en grootte van die kosten ondubbelzinnig bepaalt of bepaalbaar maakt.Onderzoek daartoe zorgvuldig de tekst van dat vonnis.

De eisende partij dient de voorlegging van de facturen te bewijzen.

Betaal de gerechtsdeurwaarder niet indien niet aan alle voorgaande vereisten voldaan is.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

gast
Topic Starter

#3 , 28 dec 2007 20:58

Alvast bedankt voor je reactie!

Ik vrees echter dat het kwaad al geschied is want door de aanhoudende dreigementen van de deurwaarder heb ik toch al betaald. Weliswaar onder voorbehoud van alles maar toch.
Hij gaat de centen bijhouden tot tegenpartij met de bewijzen komt maar hij heeft hen wel twee maanden de tijd gegeven...

Wanneer ik hem vroeg het geld ondertussen terug te storten wilde hij dit wel doen maar dan zou hij komen uitvoeren. Pff, volgende keer eist tegenpartij vijfduizend euro en moet ik die ook binnen de vierentwintig uur betalen zonder enig bewijs, hoever kan dit nog gaan?

Kan ik hieraan iets doen of gewoon blijven betalen?

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”