Burgerlijke procedure

ypsilon1972
Topic Starter

Burgerlijke procedure

#1 , 15 sep 2015 22:18

Graag had ik wat informatie over de werking van enkele procedures. Gewoon om te checken of de informatie die mijn advocaat mij geeft wel correct/volledig is.Ik heb mij burgerlijke partij gesteld in een erfeniskwestie. Nu krijg ik bericht dat de tegenpartij strafrechterlijk buiten vervolging zal gesteld worden. Feit blijft wel dat de tegenpartij schenkingen heeft ontvangen.

Mijn advocaat zegt nu dat we burgerrechtelijk kunnen verdergaan. Wanneer moet deze burgerlijke procedure opgestart worden?
Wij moeten vrijdag naar de rechtbank gaan waar gemeld zal worden dat de tegenpartij buiten vervolging gesteld wordt. Mijn advocaat zegt dat hij daar al moet aangeven dat hij burgerrechtelijk wil verdergaan. Ik heb hier mijn twijfels over. Zeker omdat hij er op aandringt dat ik daar niet naartoe moet gaan. Dat is niet nodig.Volgens mij wil hij mij zo onder druk zetten om toch maar zo snel mogelijk een volgende procedure op te starten en er zelf geld aan te verdienen.
Dus mijn vraag: moet die burgerlijke procedure onmiddellijk opgestart worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LUCW

#2 , 16 sep 2015 11:42

Als ik van u moest zijn,zou ik eerst ook advies vragen aan een notaris,dit is in de meeste gevallen gratis(zo lang zij geen briefwisseling doen).
Zij kunnen perfect advies verlenen!!

j.demoor

#3 , 18 sep 2015 11:17

“Art.4.De burgerlijke rechtsvordering kan tezelfdertijd en voor dezelfde rechters vervolgd worden als de strafvordering..."(17 april 1878 V.T. Rechtsvorderingen die uit misdrijven ontstaan)
“In geval van vrijspraak zal de strafrechter zich 'onbevoegd' verklaren om uitspraak te doen over de burgerlijke vordering“(Cass. 18 januari 1965,Pas. 1965,I,479;Cass. 13 juni 1977,Pas.1977,I,1043,Arr.Cass. 1977,1050;Cass. 12 april 1983,Arr.Cass. 1982-83,958).

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(Burgerlijk Wetboek). Zo lang er geen verjaring is kan u een nieuw geding inspannen voor de burgerlijke rechtbank.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”