Beste,
Ik merk zowel uit eigen ervaring als die van anderen dat de politie vaak geen gevolg geeft aan redelijke oproepen/klachten. Hoe vaak hebben we al niet gehoord dat ze 'andere prioriteiten' hebben? Daarnaast, zelfs indien er na lang aandringen een vaststelling gebeurt, heb ik de indruk dat de klager meestal in het ongewisse blijft over het gevolg. Heeft de persoon of organizatie waarover je klacht indiende effectief een waarschuwing of boete gekregen? 'Daar mogen wij niets over zeggen' krijg je dan als antwoord.
Ga er hier van uit dat het gaat over klachten door fatsoenlijke burgers die zelden of nooit met politie in contact komen. Ik heb het niet over zure, constant klagende mensen. Maar geduldige mensen die pas klagen als de maat echt vol is of ze zich echt onveilig voelen door één of andere situatie, en dan merken dat de politie eigenlijk niet klaarstaat voor hen.
--> Welke rechten heb je als burger ivm het gevolg dat al dan niet gegeven moet worden aan je oproep/klacht? Kan je iets afdwingen?