bewarend beslag gelegd, achteraf gezien onterecht

sintjago
Topic Starter

bewarend beslag gelegd, achteraf gezien onterecht

#1 , 10 jun 2014 17:03

Situatie :

Ik diende klacht in wegens lasterlijke aangifte voor een duidelijk gelogen valse getuigenis te mijnen laste. Ik kon dit zwart op wit bewijzen.
Omdat het parket aanstalten maakte om de zaak te seponeren stelde ik mij burgerlijk partij.

De zaak kwam voor in oktober 2008 raadkamer besliste om geen vervolging in te stellen tegen de tegenpartij en ik werd veroordeeld tot het betalen van een rechtsplegingsvergoeding van 1.200 euro aan tegenpartij.
Ik ben dan in beroep gegaan tegen de uitspraak van de raadkamer. Tegenpartij besliste in 2012 om bewarend beslag te laten leggen op de som van 1.200 euro en deze zitten nu in 2014 nog steeds bij de consignatiekas.

Het beroep is nog steeds niet behandeld en ondanks schrijven van de advocaat is men totaal onwillig bij het hof van beroep om de zaak te behandelen.

Gevolg : de strafrechtelijke feiten zijn natuurlijk verjaard, maar volgens mij ook het vonnis van 2008 waarbij ik werd veroordeeld tot 1.200 euro rechtsplegingsvergoeding.

Voor ik terug contact opneem met mijn advocaat (weeral kosten !) wou ik toch eens de mening van de mensen hier op het forum. Ben ik juist als dat vonnis van 2008 verjaard is (beroep niet behandeld en we zijn 2014 en tussenin is er NIETS gebeurd in dat dossier) ?
Zo ja, is het bewarend beslag dan niet voorbarig geweest (er was nog geen vonnis in kracht van gewijsde, beroep was hangende) wat door de omstandigheden dus bewezen is en dus onterecht ?
Wat is de beste werkwijze nu ? Ik zou het liever niet blauw-blauw laten want de valse getuigenis heeft mij al genoeg schade gedaan, en dus zou ik graag weten of schadevergoeding (ook moreel) een mogelijkheid is ?

Misschien is er al eerder rechtspraak in die zin gebeurd ?

Alvast bedankt voor uw meningen.

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding