politie weigert pv op te stellen

bako
Topic Starter

politie weigert pv op te stellen

#1 , 21 mei 2013 18:45

Heeft er iemand ervaring mee aub?Mag Politie weigeren een PV op te stellen? op politiekantoor is hun stelling dat zij gerechtigd zijn zelf te
beslissen of een klacht moet genoteerd of niet (eigen
seponeringsbeleid..) DAnk U

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mei 2013 18:58

En waarover gaan de feiten?

bako
Topic Starter

#3 , 21 mei 2013 19:19

Wij zijn gisteren bij de winkel X in Aalst geweest(ikzelf mijn vrouw en mijn dochter van 6),.Als wij naar buiten gingen zonder iets te hebben gekocht,vraagt een van de verkoopster mijn vrouw om haar schoenen uit te doen.Ik vraag haar waarom,ze antwoord dat ze verkopen ook zo schoenen en ze wil zeker zijn dat haar schoenen niet van deze winkel komen .Mijn vrouw doet haar schoenen uit, verkoopster kijk naar de schoenen ,zie dat deze niet nieuw waren en wij gaan naar buiten.Na 2 minuten kwam ik terug en ik zeg tegen de verkoopster dat ze niet zomaar zoiets kan vragen en dat ik met haar manager wens te spreken voor een klacht.Ze roept haar collega bij die onmiddellijk de deur op slot doet en na veel commentaar naar Politie belt en ze zegt tegen ons dat wij niet meer naar buiten mogen tot de Politie komt wegens verdenking op diefstal.Wij spreken dus over een verkoper en niet over een bewakingsagent.Mijn dochter begint te wenen zeggend dat ze naar buiten wilt,dus ik vraag aan de verkoopster als mijn dochter en mijn vrouw naar buiten mogen en ik zal binnen blijven tot de Politie ter plaatse kom.Maar de verkoopster zet zich voor de deur zeggend dat wij mogen de winkel niet meer verlaten.Ik zeg tegen haar dat ze de recht niet heeft om ons niet naar buiten te laten maar deze blijft koppig op haar positie.Ik zeg tegen de politieman dat wij mochten de winkel niet verlaten en dat is volgens de Belgische wet gijzelneming en dus verboden.Hij zegt dat mss volgens mijne wetten maar niet volgens de Belgische wet.Ik zeg tegen hem dat ik ga een klacht tegen de verkoopsters indienen,hij zegt dat ik mag dat doen maar zijn collega's op bureel zullen er mee lachen.Hij vraagt de schoenen van mijn vrouw te zien,ziet dat deze gebruikt waren en hij zegt dat wij mogen vertrekken.Dus wij gaan naar de deur ,de politie man draait zichzelf om via de radio te melden dat probleem opgelost is.Maar de verkoopster blijft koppig te zeggen dat wij mogen niet naar buiten en ze staat verder voor de deur.Als de politie klaar is met zijn gesprek zegt hij tegen de verkoopster dat wij naar buiten mogen.Verkoopster vraagt als hij onze namen niet willen noteren,politie man zegt neen.Dus de verkoopster doet de deur open en ik vraag haar naam voor mijn klacht,maar ze duwt mij naar buiten en ze doet de deur op slot.
Dus ik ga naar de politie waar zij blijkbaar al op de hoogte waren van de gebeurtenis,maar de Politie weigert mijn klacht te aanvaarden zeggend dat een verkoopster mag mij aanhouden op verdenking van diefstal.Dus als ik een paar schoenen koop in een winkel en als ik 3 manden later terug naar deze winkel ga met deze schoenen,ben ik verdacht van diefstal.???Heeft iemand raad wat ik kan doen,aangezien de Politie weigert mijn klacht te ontvangen??

--------------------------------------------------------------------------------

Door : bako

Reclame

Turaki

#4 , 21 mei 2013 20:15

Onrechtmatige vrijheidsberoving? Miskenning van aangifteplicht?

bako
Topic Starter

#5 , 21 mei 2013 20:26

Het is ondertussen een 2 jaar oud zaak ,eind van de maand komt dat voor de rechter,Parket vordert buiten vervolging,hieronder wat de tegenpartij zegt(in kort):
Samengevat:
- de bp stelling is u bekend (gijzelneming en discriminatie)
- het personeel van de winkel X werd achterhaald en verhoord. Hun
versie: Mevrouw had schoenen aan mogelijks uit rek. Weigerde deze te
tonen. Tussenkomst werd gevraagd van politie. Deze stelde vast zolen
niet nieuw. Dus geen diefstal en iedereen kon gaan. Geen pv opgesteld.
Er werd gehandeld zoals steeds bij verdenkingen diefstal. Iemand bewaakt
de deur en laat de gewone klanten passeren. Verdachte wordt verhinderd
buiten te gaan in afwachting van komst politie. Mijnheer en dochtertje
waren vrij buiten te gaan maar deden dit niet.
- verhoor politiediensten. Zowel agent ter plaatse als nadien bij
weigering klacht op politiebureau.
- verhaal personeel (hoger) wordt bevestigd. Weigerden klacht op te
nemen van mijnheer. Van discriminatie geen sprake.
- op politiekantoor is hun stelling dat zij gerechtigd zijn zelf te beslissen of een klacht moet genoteerd of niet (eigen
seponeringsbeleid..). Was voor hun geen inbreuk. Want gevolgde werkwijze
door personeel van winkel was juist.

Franciscus

#6 , 21 mei 2013 20:34

Er is dan toch een PV gezien parket buitenvervolging vraagt.
Wat is er verder gebeurd?
Heeft politie een verslag gemaakt?
Wie is er allemaal gehoord?

bako
Topic Starter

#7 , 21 mei 2013 20:39

ah ja sorry dus nadat Politie Aalst mij naar buiten heeft gezet zeggend dat ze geen tijd hebben voor mij futiliteiten,ben ik naar Politie Dendermonde geweest waar ik wel een klacht mocht indienen.Nadien heb ik 2 jaar lang niks meer van gehoord,niemand die mij vroeg wie ,wat wanneer,tot ik vorige week een brief had ontvangen van mijn advocaat dat de zaak voor de rechter komt

bako
Topic Starter

#8 , 21 mei 2013 20:50

Ondertussen 2 jaar geleden ook klacht ingediend bij Commite P tegen Politie Aalst,Commite P heeft het dossier overgemaakt naar Commissaris Chef zone Aalst,zijn antwoord was:dat er “geen disfuncties naar voor komen lastens de betrokken personeelsleden. De vaststellers traden o.i. correct en professioneel op; zij gaven u de nodige en juiste informatie.” Het dossier werd de dienst Intern toezicht gearchiveerd (stuk 4).

Franciscus

#9 , 21 mei 2013 21:21

Als het verhaal is zoals u hier aangeeft...
dus de simpele controle van de schoenen .... dat is geen probleem. U had dat kunnen weigeren met mogelijk tot gevolg tegenhouden en verwittigen politie.
Maar u gaat terug naar binnen om verhaal te halen... klacht tegen ... wat uw goed recht is...maar of het enig gevolg zou gehad hebben betwijfel ik.
Wat er dan is gebeurd ....men gaat nu de politie bellen en de deur dicht doen dat is iet s wat totaal niet kan en dus idd vrijheidsberoving van u ( wat voor schoenen had u aan .... maar die waren toch niet het onderwerp van mogelijke diefstal, net zo min als uw dochter en uw echtgenote WAS al gecontroleerd).
Totaal buiten proportie.... ik zou graag het verslag van de politie Aalst een lezen over de feiten.
Waren er bewakingsbeelden? Zijn die bijgevoegd?

bako
Topic Starter

#10 , 21 mei 2013 21:27

ik zit al meer dan 6 jaar in de bewaking en ik weet dat zoiets niet mag.Politie Aalst heft helemaal geen verslag gemaakt ,zij hebben mij vernederd en naar buiten gezet,over bewakingsbeelden weet k niet ik heb geen stap niet meer gezet in deze winkel,ik heb alleen een PV van Politie Dendermonde

bako
Topic Starter

#11 , 21 mei 2013 21:29

http://www.test-aankoop.be/forum?url=/m ... 545433.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
hier is een link van 2 jaar geleden waar ik mijn verhaal voor 1ste keer had gepost op test aankoop

Franciscus

#12 , 21 mei 2013 21:59

Wat u zegt ...dus een bedrijf die geen bewakingsfirma onder de arm neemt mag geen vermoedelijke dieven tegenhouden?
Waar staat dat?

bako
Topic Starter

#13 , 21 mei 2013 22:02

alleen als over heterdaad gaat.Dus iemand moest duidelijk zien dat er sprake is van diefstal.Maar niet omdat iemand hetzelfde schoenen draagt dat ze in de winkel verkopen...

Franciscus

#14 , 21 mei 2013 22:04

Akkoord.
Maar dat wil niet zeggen dat ze het niet mogen controleren maar daar had het dan ook moeten stoppen.

bako
Topic Starter

#15 , 21 mei 2013 22:09

tuurlijk ,ze hebben ook gecontroleerd,wij mochten vertrekken,ik kwam alleen terug,maar omdat de verkopster niet wilde meewerken en omdat te lang duurde dat ik naar binnen was,zijn mijn vrouw met mijn dochter teruggekomen om te zien waar ik zo lang blijf.Toen is de gerante tussengekomen en toen de verkopster zegt dat ik niet content was en dat ik een klacht wens te indienen heeft de gerante de deur dicht gedaan zeggend dat wij mochten de winkel niet meer verlaten op verdeking van diefstal....triestig toch

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”