Voorkomen politierechtbank, eigen verdediging...(update)

freder
Topic Starter

Voorkomen politierechtbank, eigen verdediging...(update)

#1 , 12 aug 2010 15:12

Wegens te snel te rijden moet ik in september voorkomen voor de politierechtbank.

Ik ga zelf gaan en mezelf dus verdedigen, allemaal geod en wel, maar de uitspraak wordt naar het schijnt niet direct gedaan, hoe kom ik dan de uitspraak te weten ? Moet ik ter plaatse wachten, of wordt deze per aangetekende brief opgestuurd ?
Laatst gewijzigd door freder op 10 nov 2010 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
spijker

#2 , 12 aug 2010 15:42

uitspraak wordt direct gedaan

gebruiker

#3 , 13 aug 2010 10:10

uitspraak wordt direct gedaan
Ik weet niet wat er daar onder verstaan wordt maar de mogelijkheid bestaat toch dat er geen onmiddellijke uitspraak gedaan wordt? Dan krijg je te horen van de politierechter dat je van de aanwezige griffier een papiertje krijgt met een telefoonnummer erop waar je dan de volgende dag kan naar telefoneren om je uitspraak te kennen.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Reclame

freder
Topic Starter

#4 , 30 aug 2010 15:19

ok, bedankt voor de info. Echter nog een vraagje.

Op 8 september moet ik dus voorkomen, waarschijnlijk op 8 september een uitspraak.

Hoeveel tijd zit er dan tussen uitspraak en uitvoering. Dus wanneer zal ik dan effectief mijn rijbewijs moeten gaan inlveren?
dit omdat mijn vriendin in november moet bevallen, als ik dan net zonder rijbewijs zit en er moet vanalles geregeld en rondgereden worden is dat wel een regelrechte ramm (nog niet gesproken van het effectief naar het ziekenhuis voeren) .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 aug 2010 16:48

Tja dat is nu eenmaal een van de gevolgen - dan zal het taxi nemen zijn.

Eddy 2

#6 , 30 aug 2010 20:44

Freder,

Er zit heus wel een aantal maanden tussen de uitspraak en de uitvoering van een eventueel rijverbod. November zal normaal probleemloos worden gehaald (met rijbewijs).

Indien je nog geen strafblad zou hebben, dan kan je bij wijze van gunstmaatregel, en slechts na betaling van de geldboete, een verzoek richten aan het parket met de vraag het rijverbod te laten ingaan in een door jou gekozen periode. Opgelet, dit is an sich niet afdwingbaar.

Persoonlijk zou ik je wel aanraden om beroep te doen op een advocaat (normaal heb je via jouw verzekering rechts op gratis bijstand), aangezien bepaalde politierechters zich niet 'inhouden' ten overstaan van iemand die zijn eigen honneurs waarneemt ...

vg

FrankV

#7 , 30 aug 2010 20:56

Tja dat is nu eenmaal een van de gevolgen - dan zal het taxi nemen zijn.
Of de ziekenwagen bellen.
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

freder
Topic Starter

#8 , 30 aug 2010 21:59

@Franciscus,

Tja, sorry man maar dat is nu wel lulkoek toch, ik woon niet in de stad maar op den buiten (waar het goed is ;-) ) , als ik daar moet wachten op een taxi is de baby er voor 't zelfe geld al aan (dit in 't strafste geval natuurlijk) .
Bovendien vind ik het een nogal oneerlijk princiepe, wat belet 14 dagen rijverbod voor iemand die naar niets moet kijken, dat is dan maar om mee te lachen in princiepe. Als mijn vriendin in het ziekenhuis ligt kan ik in princiepe al niet gaan kijken naar men eigen kind of 't scheelt niet veel , nog niet gesproken van alle rompslomp (aangeven kind, doopsuiker, geboortekaartjes, etc...), moet mijn vriendin dan ook zelf rijden naar en van het ziekenhuis ?

@Eddy 2 , mijn verzekering , net zoals vele verzekeringen trouwens, dekt alleen gerechtskosten bij ongevallen en dergelijke zaken waar er eventueel discussie is, niet bij verkeersovertredingen.
Toeval wil nu dat ik dit weekend op de fiets aan de praat geraakt ben met iemand die pleit in het Brusselse, heb wat zitten babbelen over dit voorval (natuurlijk de termijn vergeten vragen maar soit) , naar zijn mening maakt de straf in de meeste gevallen gewoon niets uit als je nu een advokaat meehebt of niet, wat wel uitmaakt als je gewoon je kat stuurt.
Ik verwacht qua boete 250-350 euro + 2 weken rijverbod . Een advokaat kan daar geen 0 euro van maken maar kost wel 100-250 euro . Ik vraag me bovenien opnieuw de rechtvaardigheid af , waarom wordt iemand die zelf nog wil komen naar de rechtbank harder gestraft dan iemand die maar een ander stuurt en via een sms'je of mail het vonnis maar verneemt vanuit zen luie stoel. natuurlijk voor echte rechtvaardigheid vermoed ik dat je niet op de Belgische rechtbank moet zijn, daarvoor staat het land net iets teveel op zen kop ;-)

freder
Topic Starter

#9 , 30 aug 2010 22:41

@Franciscus,

Tja, sorry man maar dat is nu wel lulkoek toch, ik woon niet in de stad maar op den buiten (waar het goed is ;-) ) , als ik daar moet wachten op een taxi is de baby er voor 't zelfe geld al aan (dit in 't strafste geval natuurlijk) .
Bovendien vind ik het een nogal oneerlijk princiepe, wat belet 14 dagen rijverbod voor iemand die naar niets moet kijken, dat is dan maar om mee te lachen in princiepe. Als mijn vriendin in het ziekenhuis ligt kan ik in princiepe al niet gaan kijken naar men eigen kind of 't scheelt niet veel , nog niet gesproken van alle rompslomp (aangeven kind, doopsuiker, geboortekaartjes, etc...), moet mijn vriendin dan ook zelf rijden naar en van het ziekenhuis ?

@Eddy 2 , mijn verzekering , net zoals vele verzekeringen trouwens, dekt alleen gerechtskosten bij ongevallen en dergelijke zaken waar er eventueel discussie is, niet bij verkeersovertredingen.
Toeval wil nu dat ik dit weekend op de fiets aan de praat geraakt ben met iemand die pleit in het Brusselse, heb wat zitten babbelen over dit voorval (natuurlijk de termijn vergeten vragen maar soit) , naar zijn mening maakt de straf in de meeste gevallen gewoon niets uit als je nu een advokaat meehebt of niet, wat wel uitmaakt als je gewoon je kat stuurt.
Ik verwacht qua boete 250-350 euro + 2 weken rijverbod . Een advokaat kan daar geen 0 euro van maken maar kost wel 100-250 euro . Ik vraag me bovenien opnieuw de rechtvaardigheid af , waarom wordt iemand die zelf nog wil komen naar de rechtbank harder gestraft dan iemand die maar een ander stuurt en via een sms'je of mail het vonnis maar verneemt vanuit zen luie stoel. natuurlijk voor echte rechtvaardigheid vermoed ik dat je niet op de Belgische rechtbank moet zijn, daarvoor staat het land net iets teveel op zen kop ;-)

freder
Topic Starter

#10 , 30 aug 2010 22:42

@Franciscus,

Franciscus

#11 , 31 aug 2010 15:51

Gezien u zich niet kan/wil houden aan de regels van onze maatschappij krijgt u daar een sanctie voor.
De maatschappij wil u gedurende X tijd NIET op de weg en trekt daarvoor de toelating in.
Dat heeft gevolgen maar die zijn voor diegene die de fout begaan heeft.
Voor u zijn dat extra problemen zegt u ... dar tegenover staat dat u wegens uw woonplaats dan weer andere voordelen hebt.
Mijn advies toch echt niet gaan rijden tijdens rijverbod - noch politie noch rechtbanken -houden daarvan.
Laat uw buur dan rijden of zo...

PS u bent als u rijdt tijdens rijverbod ook niet verzekerd -- ook niet uw inzittenden en dus ook niet de moeder en uw nog ongeboren kind.
Ik wil niet in uw plaats zijn 'als' u nu zou betrokken zijn in een aanrijding.

scorpioen

#12 , 31 aug 2010 16:08

waarom wordt iemand die zelf nog wil komen naar de rechtbank harder gestraft dan iemand die maar een ander stuurt en via een sms'je of mail het vonnis maar verneemt vanuit zen luie stoel.
Als je niet gaat en geen advocaat neemt (dus verstek laat gaan) wordt je vaak strenger gestraft omdat (1) dit de indruk geeft dat je je van heel de zaak niets aantrekt, niet inziet dat je iets verkeerd gedaan hebt en een strenge straf nodig is om je dit te doen inzien en te voorkomen dat je nog eens hetzelfde uithaalt (2) de rechter van jou geen redenen hoort om een milde straf te geven.

Als je een advocaat neemt kan het zijn dat je minder zwaar gestraft wordt, dan wanneer je zelf gaat. Dit is echter geen regel. Het hangt ervan af wat je vertelt als je zelf gaat. Sommigen maken het met hun argumentatie nog erger. "Waarom zou ik met mijn fiets moeten stoppen voor een rood licht?". Dat moet je natuurlijk niet vertellen. Het toont juist aan dat je geen schuldinzicht hebt en je zal juist zwaarder gestraft worden als je zoiets vertelt. Soms vertellen mensen die persoonlijk aanwezig zijn dingen die in hun voordeel zijn en krijgen ze daarom juist een mildere straf.

Het komt erop neer dat een advocaat meestal wel beter als zijn cliënt weet wat wel en niet te vertellen op de rechtbank.

freder
Topic Starter

#13 , 31 aug 2010 20:23

Gezien u zich niet kan/wil houden aan de regels van onze maatschappij krijgt u daar een sanctie voor.
De maatschappij wil u gedurende X tijd NIET op de weg en trekt daarvoor de toelating in.
Dat heeft gevolgen maar die zijn voor diegene die de fout begaan heeft.
Voor u zijn dat extra problemen zegt u ... dar tegenover staat dat u wegens uw woonplaats dan weer andere voordelen hebt.
Mijn advies toch echt niet gaan rijden tijdens rijverbod - noch politie noch rechtbanken -houden daarvan.
Laat uw buur dan rijden of zo...

PS u bent als u rijdt tijdens rijverbod ook niet verzekerd -- ook niet uw inzittenden en dus ook niet de moeder en uw nog ongeboren kind.
Ik wil niet in uw plaats zijn 'als' u nu zou betrokken zijn in een aanrijding.
het is in geen enkel geval mijn bedoeling om te rijden wanneer het rijbewijs is ingetrokken. Ik vond enkel je uitspraak nogal cru, het gaat hier om de geboorte van een kind, niet om het feit dat ik wat minder vlot om een zak patatten kan rijden.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de rechter daar geen rekening zou mee houden, hij zal idd een rijverbod opleggen, maar dit kan eventueel ook uitgesteld worden naar een latere periode, als dit al niet kan voor de geboorte van een kind, dan weet ik eigenlijk niet waarvoor het wel nog kan.

@scorpioen, het is in ieder geval mijn bedoeling om aanwezig te zijn.

scorpioen

#14 , 31 aug 2010 21:33

[Ik kan me moeilijk voorstellen dat de rechter daar geen rekening zou mee houden, hij zal idd een rijverbod opleggen, maar dit kan eventueel ook uitgesteld worden naar een latere periode, als dit al niet kan voor de geboorte van een kind, dan weet ik eigenlijk niet waarvoor het wel nog kan.
De rechter bepaalt de duur van het rijverbod en de categorie voertuigen waarvoor het geldt. Wanneer het rijverbod moet worden uitgevoerd beslist hij niet (kan wel beslissen dat het enkel in het weekend is), de tenuitvoerlegging geschiedt door de procureur des Konings. U kan nadat het rijverbod is uitgesproken bij de procureur vragen dit niet ten uitvoer te leggen tijdens een bepaalde periode. Of hij hiermee rekening zal houden is een andere zaak.

Er wordt u door de politie kennis gegeven van het rijverbod en het feit dat u uw rijbewijs binnen vijf dagen moet gaan afgeven. Als u dit bericht voor ontvangst ondertekent is het te laat om nog een andere periode van tenuitvoerlegging te bekomen. U kan wel als de politie komt weigeren dit voor ontvangst te ondertekenen en onmiddellijk aan de procureur vragen de tenuitvoerlegging nog (even) uit te stellen.

freder
Topic Starter

#15 , 02 sep 2010 07:30

@scorpioen,

Ok, bedankt.
Stomme vraag misschien, maar waar vind je die procureur des konings , moeet je die in persoon benaderen, per brief, ... ?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”