uibreiding vordering in graad van beroep

Pat08
Topic Starter

uibreiding vordering in graad van beroep

#1 , 08 jan 2010 13:12

Het betreft een huurgeschil waarbij in eerste aanleg een aantal vergoedingen voor schade werden geëist als tegeneis voor het niet betalen van de huurgelden. Er werd geen schadevergoeding gevraagd voor derving van het huurgenot.
En nu de vraag: indien ik in beroep alsnog een schadevergoeding vraag wegens derving van het huurgenot? is dit dan een nieuwe vordering of een uitbreiding van een vordering.
In graad van beroep mag men geen nieuwe vorderingen aanwenden, vandaar deze vraag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jan 2010 14:31

Cass., 22 januari 2004 (2 arresten) (), R.W. 2005-2006, 423 met noot S. MOSSELMANS en Ph THION, "De voor het eerst in hoger beroep ingestelde tegenvordering."
Krachtens de artikelen 807 tot 810 en 1042 van het Gerechtelijk Wetboek kunnen tegenvorderingen voor het eerst in hoger beroep worden ingesteld indien zij berusten op een feit of akte in de dagvaarding aangevoerd of een verweer op de hoofdvordering uitmaken of tot compensatie strekken.

Maak je hierover niet teveel zorgen. De bepaling dat een nieuwe vordering niet voor het eerst in hoger beroep kan worden ingesteld (zie dus evenwel wat de tegenvordering betreft hierboven), is niet van openbare orde. Het gebeurt vaak dat de tegenpartij hierover geen opmerking maakt, zodat de rechter deze vordering toch ontvankelijk verklaart. In principe mag de rechter niet ambtshalve aanvoeren dat deze vordering niet ontvankelijk is.

scorpioen

Pat08
Topic Starter

#3 , 08 jan 2010 15:41

Als ik het goed begrijp kan ik de schadevergoeding wegens derving genot nog aanbrengen in beroep als compensatie of verweer op de hoofdeis zijnde betaling vd achterstallige huur?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jan 2010 17:06

Bent u de huurder? U betaalde geen huur?
U kan het mingenot nog steeds aanvoeren als verweer om minder huur te betalen en vorderen dat de huur ingevolge dit mingenot verminderd wordt.

scorpioen

Pat08
Topic Starter

#5 , 09 jan 2010 14:18

Bedankt scorpioen. Ik ben inderdaad de huurder en ik kan best zo snel mogelijk een andere advocaat zoeken om de zaak in beroep te pleiten. Als er iemand tips heeft, altijd welkom. Ben van de regio Gent.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”